להוסיף קמצוץ

סלב הוא התבלין היוקרתי שבעזרתו משדרגים העסקים את התדמית שלהם. אבל כמו התבלין- גם סלבס לא טעימים עם כל דבר

24/03/2011
דלית אורבך קבלו עדכונים מדלית
  • RSS
» מרגול מכבסת. צילום מסך

סלב.
המבינים בבישול ידמו אותו לקומץ הזעפרן שהופך את התבשיל ליצירת אמנות. השאר ישוו אותו לתכשיט יוקרתי, לבושם שניחוחו מהפנט את הנוכחים. קסם, פלא, נס. הסלב הוא סוג של נס. נס יקר, אבל נס. אתה רוכש אותו עבור המוצר שלך, ומתחיל לחכות לצלצולי הקופה.

אדיר מילר מוכר קרן השקעות.
מה זה אומר על הקרן? שהיא יודעת מה מוכר, אז היא בטח יודעת למכור השקעות. הנה, היא השקיעה במילר. אסי כהן מושקע בבינלאומי. ואפילו אלי יצפאן שזחל החוצה מהסיגר של שילון, מוכר היום משהו. להיות סלב זה מקצוע. "המפורסמות" שלך עוזרת למוצר להימכר. זה שרואים אותך בכל חור, בכל פתיחה ועברת מתיחה, הופך אותך לזרז אנושי להון עתידי. למה? אה. הרבה סיבות.

קחו לדוגמא את  פרסומת "הבורר" של הוט. הם השתמשו ב"סדרת הדגל" שלהם, או בת דודה של סדרת הדגל שלהם. וזה כבר רלוונטי ונכון. הם רתמו את הסלבים, בתפקידם הקולנועי בסדרה, להעביר תוכן שיווקי. יעני, הבורר הוא המאיים. לא משה איבגי הבן-אדם, לא זה שמכר לנו את תשעה מליון בתוך אמבטיה של אמבה. הבורר עצמו. המוצר בורר, מוכר מוצר אחר, שהוא חלק ממנו. זה אינטליגנטי, נכון, וכולם מרוויחים. הסדרה מההוט שלה וההוט שלה מהסידרה. ובדרך גם מזכירים, בלי להגיד, שיש אחלה סדרות בערוץ שלוש בהוט. ובכלל, הם רצו למכור לך את הוט טריפל. המון מסרים, שזורים אלה באלה באומנות. אין על זה ויכוח. למה אומנות? כי השימוש בסלבים הוא נכון ומדוייק ויצירתי. זה למה.

הפוך על הפוך

אבל קחו את אדיר מילר מוכר קרן השקעות. הדבר היחיד שרלוונטי לגבי אדיר וקהלו, זה שהוא אהוד. הוא לקח איזה פרס על רמזור. הוא מצחיק. והוא כנראה יקר מאוד. אבל אין לו שום קשר להשקעות מהסוג הזה. הוא לא דמות אמינה , כמו למשל, המכסיף החתיך של אקסלנס, שאתה אומר, נו, טוב, נאה שכזה, בטח מבין בניירות ערך. לא, אדיר מילר לא מבין בזה כלום ולא נראה מבין. ואכן, הפרסומת לא משתמשת בו כדי לתת אמינות למוצר שלה, אלא, כדי להוריד אמינות ממוצר מתחרה. "הם", המתחרים, לא מבינים בזה. "הם", המתחרים, מוכרים לך שטויות. "אנחנו", לא כאלה. אנחנו לא נחליף ציוץ ציפורים מזוייף בתוכן אמיתי. אדיר מילר הוא האנטי של מה שרצינו להגיד. הוא ההפך. מעכשיו, כשתזכרו בחינו של אדיר מילר, תזכרו שחן זה, הוא נגד המוצר שלנו.

זה נשמע גול עצמי. לא בהכרח. תסתכלו על אסי כהן והבינלאומי. לקחו החבר'ה את אסי, והפכו בין רגע את המוצר שלהם לקול, לאיני, לטרנדי, לצעיר ולמבין בדחקות שחבל על הזמן.
זה טוב לבנק? לכאורה, לא. מי רוצה בנק לא רציני? הרי הכסף שלנו נמצא שם. אני רוצה בנק שכולם שם רואי חשבון. אבל, ויש כאן אבל גדול. הבעיה, אני מניחה, של הבינלאומי היתה הקהל המבוגר שלה. ו/או תסמונת הבנק השני. מה זה בנק שני? זה לא בנק-האם. זה חשבון נוסף, לא ראשי, שפתחת, מסיבות של נוחות כלשהיא. העו"ש לך לא עובר שם. מה עשו? לקחו אסי. אסי מצעיר את הבנק ברגע. אסי פונה לכל מי שעד היום לא היה בבנק הזה. ועל ידי נוכחותו, הוא מסביר לנו, שזה ה- בנק עכשיו. לא זקן ומישני, אלא צעיר ועדכני. ועדכני במובן של דילים טובים. עדכני במובן של אחלה ריבית. כזה עדכני. אז נכון שהוא מדבר על איזה בנק קיקיוני של אבא שלו, אבל הפייס-ליפט שהוא עשה למותג "הבינלאומי", הופך אותו לחתיך הכי מבוקש בעיר. הבנק, לא אסי.

להביא את הבאסה בסבבה

או אהובנו, טל פרידמן. למה טל? כי טל יכול להעביר מסרים מבאסים, כמו טיפים שאף אחד לא רוצה לשמוע, בדרך שתקשיב לו. טל מצחיק ומרגש ואתה מקשיב לכל מילה, כי מי יודע מתי תבוא הבדיחה הטובה. והמסר עובר. הוא אחלה איש דשא. הוא גם נתפס כבן אדם מוסרי ואיכות הסביבה נדבק אליו יפה. הוא לא הולך נגד המוצר. הוא הוא המוצר. טל הוא איכות הסביבה. וגם אם הוא המון דמויות שמשתנות כל רגע, אצל טל, כל דמות מקבלת את הכבוד שלה. (בניגוד למילר, שכל הדמויות הן מילר ולא עומדות בזכות עצמן) וגם אסי כהן מצליח לבנות דמויות שחיות בלעדיו. אולי זה הסוד. אולי לא.

הסלבים עולים המון כסף למפרסם, וכאמור, הם אמורים לעשות עבודת קסם. הם נשק יום הדין. סלב, בדרך כלל, יורה לכל הקהלים, פוגע בכמה שיותר ויאלללה, בוא תקנו בהמוניכם. הנה מרגול מוכרת אבקת כביסה.

למה מרגול? כי היא סלב. אז מה אמרו- ניקח את הדוגריות שלה. היא אמינה. אם היא תגיד אריאל או שמריאל- זה יעבוד. מאמינים לכנות שלה. אז בוא ניקח את הכנות ונעשה ממנה ביזנס. תראו איזה דיסוננס יש פה. לקחת כנות של מישהו, שנניח שהיא אמיתית, ולהפוך אותה כקרדום לחפור בו, למכור מוצר. שימוש ציני במרגול? שטויות. הכנות שלה מזמן הפכה לוילה מפוארת. ואם תמצאו כתמים באישיותה ותגידו לה- הי, מרגול? איך זה שהכנות שלך משתלמת לך אחו שילינג? היא תגיד לכם שתפסיקו לחרטט. כולם עושים את זה. וזה נכון. כל מי שתהיה לו הזדמנות למכור את אמא שלו ולקבל מזה כמה קופייקות, ירוץ על זה. חוץ משלמה ארצי, שעדיין לא התכופף.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך