איך לטפל בכאבי שרירים לאחר אימון?

אין כמעט אדם שלא יחווה כאבים אחרי אימונים ופעילות גופנית אבל ישנן דרכים מומלצות יותר מאחרות והבאנו לכן כמה מעולות במיוחד מהמומחה לכושר, אלכס וינרסקי, אשר למד אותן על בשרו

31/07/2016
אלכס וינרסקי קבלו עדכונים מאלכס
  • RSS

כאבים אצל ספורטאים ואצל העוסקים באימון גופני כגון שרירים תפוסים, כאבי גב, מפרקים וצוואר הם דבר שכיח מאוד. אין כמעט אדם שלא יחווה כאבים אחרי אימונים ופעילות גופנית. בין אם מדובר באימוני כוח או אימון אירובי, כמעט כל אדם חשוף לפגיעה באיברים המעורבים באימון.
כאבי שרירים היא תגובה תקינה למאמץ יוצא דופן וחלק מתהליך ההסתגלות שמוביל לסיבולת גבוהה יותר וחוזק בזמן בניית השריר.

הכאבים מורגשים כ12 עד 48 שעות לאחר אימון הכושר בייחוד לאחר התחלה של אימון כושר חדש,תרגילי כושר חדשים או שינוי של תוכנית אימונים. כאבי השרירים בד"כ נמצאים בשיאם לאחר כיומיים מהפעילות המאומצת וממשיכים לכאוב עד כשבוע ימים. הסיבה לכאב המושהה של השרירים הוא תוצאה של קרעים מיקרוסקופיים של שרירי הסיבים במהלך האימון.

כמות הקרעים והכאב תלויה בקושי האימון, באורך האימון וסוג האימון. הטיפול היעיל ביותר היא ע"י החלמה אקטיבית – לשיטה זו יש תמיכה מחקרית מוכחת, פעילות ארובית קלה עד 40 ד מגבירה את זרימת הדם וע"י כך מפחיתה את הכאב לאחר אימון הכושר, בנוסף חומצת חלב המופרשת לתוך השריר ממורת לאנרגיה במהלך הפעילות ונעלמת בהדרגה.

הבעיה מתחילה כשהכאבים לא עוברים או מופיעים ימים ארוכים לאחר ששכחנו כבר שהתעמלנו. הכאבים מתחלקים לשני סוגים עיקריים: כאבים "טובים" - כאלה שנחווה בדרך כלל לאחר אימון. מדובר בכאבים של שריר שעבד והתכווץ, ואם התאמנו נכון אז נרגיש את השריר. אבל הכאב הזה אמור להיעלם תוך תקופה לא ארוכה מדי.

אם לאחר זמן מה אנחנו נרגיש כאב חזק מדי וכזה המתגבר בעוצמתו, אז כפי הנראה יש בעיה הדורשת טיפול וזה בדיוק הכאב הלא רצוי שמתחלק לכמה קטגוריות.

בחורה מתאמנת
1. כאבים מושהים - הכאבים האלה מצביעים על מאמץ יתר ואז השרירים במקום להיבנות, מתפרקים. אחד הסימנים שמצביעים על כך יכולים להיות שתן כהה בגלל פירוק השתן וכדוריות הדם האדומות.
2. כאבים הנובעים מדלקות ומקרעים בשריר: מדובר בכאבים גיד או בשריר שנמשכים במהלך האימון, לאחר האימון, במנוחה ואפילו באמצע הלילה. חשוב מאוד להיות עירניים לעצימות ולתדירות של הכאבים הללו. שכן הם יכולים להצביע על דלקת חמורה שתחמיר אם לא תטופל.
3. כאבים חדים פתאומיים: כאבים שמופיעים באופן פתאומי בגלל תנועה לא נכונה. חשוב לשים לה שהם אכן עוברים. אם לא כדאי לגשת לבדיקה, שכן כאבים אלה יכולים להעיד על פציעה חמורה.

הטיפול המומלץ

1. תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידליות: תרופות ממשפחה זאת הן למעשה התרופות העיקריות שמשתמשים בהן לטיפול בכאבים על רקע פציעות ספורט. גם אורתופדים ורופאים המתמחים ברפואת ספורט נוטים לרשום אותם למטופלים שלהם. מדובר במשפחה גדולה של תרופות שחלקן מחייבות מרשם וחלקן ניתנות לרכישה ללא מרשם.
2. משככי כאב: מדובר בתרופות כגון אקמול, דקסמול, פאראמול, וכן תכשירים המכילים מספר מרכיבים משככי כאב, כגון רוקסט, פאראמול פלוס, קוד-אקמול, דקסמול פלוס וכיוב'.
3. תרופות בשימוש חיצוני: תכשירים לשימוש חיצוני (ג'ל, משחה, קרם ומדבקות) המיועדים למריחה או להדבקה על האיזור הכואב. ניתן למרוח אותן על הרגליים, הגב, הכתפיים, הצוואר, הזרועות, האגן ואזור החזה.
4. משחות המכילות תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידליות,: לדוגמא וולטרן ג'ל, נורופן ג'ל, אקסיפן, N-כאב ודיקלורן ג'ל. למשחות הללו יש אפקט נוגד דלקת וגם משכך כאב. מומלץ למרוח אותם בין פעמיים עד שלוש ביום עם עיסוי קל של המקום.
5. משחות המכילות חומרים מקררים ומחממים לדוגמא בן גיי, קולד אנד וורם, ראדיאן בי, טייגר באלם ופרסקינדול. הן בד"כ משחות המכילות שמנים טבעיים כגון קמפור, מנטול, מתיל-סליצילאט שמקלים על כאבים על ידי פעולה משולבת של קירור וחימום האיזור הכואב.
6. תכשירים טבעיים: כגון - נו-דול, טראומיל, ג'ל ארניקה לייף פרופשיונל, משחת ארניקה של וולדה.
7. אמצעים לא תרופתיים: תחבושות אלסטיות למיניהן , למשל תחבושת אלסטית של 3M שנקראת קובאן (Coban) שנצמדת מעצמה ואין צורך להשתמש בסיכה לסגירת התחבושת. יש גם ג'ל קירור, ספריי מקרר כמו למשל פרסקינדול קול ו- ethyl chloride cooling spray. , תחבושת אלסטית מקררת.

 ** הכותב הוא אלכס וינרסקי, מאמן הכושר האישי עם ניסיון של 20 שנ בתחום, מייסד ויזם של מועדון הכושר VIM ומומחה בתחום אורח החיים

לדף הפייסבוק של אלכס וינרסקי לחצו כאן

כתבות נוספות של וינרסקי:

נזקי הסוכר שעליכן לדעת

הדברים שתצטרכי לוותר עליהן כדי לרדת במשקל

11 שימושים מפתיעים עם לימון

למה לא מומלץ לאכול בננה על הבוקר

11 טעויות שאנשים עושים בתזונה ובכושר

7 דרכים מעולות להפחתת סטרס

צילום: שאטרסטוק

 

 

 

 

 




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה