הנזקים מישיבה ממושכת מול מחשב ודרכי הטיפול

''אולי אין לנו ברירה אלא לבלות שעות רבות מול המחשב במקום העבודה, אך עם כלים נכונים ומודעות לתופעות הלוואי מהן אנו עלולים לסבול, ניתן למזער אותן'', אומר הרוקח אילן שקד שמציע לנו טיפים יעילים להתמודדות עם המצב

25/07/2016
אילן שקד קבלו עדכונים מאילן
  • RSS

בעידן הטכנולוגי המאפיין את שנות ה-2000, אנו מבלים שעות רבות וימים ארוכים מול מסכים מרצדים. את הישיבה בבית מול הטלוויזיה, הטאבלטים והסמארטפונים אנחנו מסוגלים להמעיט, עם מעט רצון טוב. אולם, במקום העבודה לא נותרת לנו ברירה, ועם הישיבה הממושכת מול צגי המחשב עלינו להשלים. אם אתם לא חקלאיים, נהגי אגד או אנשי חינוך סביר להניח שגם אתם מבלים בעבודה משרדית מול מחשב.

לכן, חשוב שתדעו מאילו תופעות לוואי אתם עשויים לסבול כתוצאה מישיבה ממושכת מול מחשב במחשב, וכיצד ניתן להימנע ולטפל בהן.

1. מפרק גב כף היד

לא מעט אנשים המבלים את מרבית זמנם מול המקלדת והעכבר מכירים את התופעה המטרידה של כאבים בשורש גב כף היד. לתופעה זו קוראים תסמונת התעלה הקרפאלית אשר נגרמת מלחץ על העצב המדיאני. העצב אחראי לתחושה ולתנועה בכף היד, ועובר דרך התעלה הקרפאלית בה עוברים עצמות, רקמות רכות וגידים.

הכאבים עשויים להחמיר כאשר המפרק כפוף כלפי מטה (כמו בשימוש במקלדת ועכבר) או להחמיר בלילה בזמן השינה. לרוב הכאב יקרין לאצבעות או לחלק העליון של הזרוע. אז מה עושים? הקפידו על יציבה נכונה של הידיים בעת ההקלדה, שמרו על מרפקים בזווית של 90 מעלות כאשר הן מונחות על גבי משטח ישר, הקלידו בצורה מתונה, רגועה וללא לחץ, וכך תמנעו עומס ומתח על מפרק כף היד.

אם אתם כבר סובלים מתסמונת זו, תוכלו לקבע את מפרק כף היד באופן המאפשר לו לנוח. כמו כן, ניתן להשתמש בתכשירים טבעיים המקלים על דלקות פרקים ושרירים, כגון כורכומין קרם וטראומפלנט, או לפנות לרופא המטפל לטובת טיפולי פיזיותרפיה וטיפול תרופתי של נוגדי דלקת ממשפחת NSAIDS (אדויל, נורופן, אטופן ועוד). לעיתים רחוקות ישנו צורך בהתערבות כירורגית.

2. כבר יבשו עינינו מדמעות

תופעה מוכרת אחרת הנלווית לישיבה ממושכת מול מחשב, הינה עיניים יבשות ושורפות. חשוב לדעת כי גם בעלי ראייה טובה עלולים לסבול מיובש בעיניים ומתחושת אי הנוחות בסופו של יום עבודה כזה. אז למה זה קורה לנו? בכדי לשמור על לחות העין, נדרש עפעוף תקין. מחקרים רבים כבר הראו שבעת שימוש במחשב, תדירות העפעוף יורדת והעין מתייבשת.

כמו כן, חדר הממוזג יתר על המידה לצד איכות אוויר גרועה, יסייעו להתפתחות של היובש בגוף בכלל ושל העיניים בפרט. את היובש בעיניים תוכלו לנסות ולמנוע באופן בו תציבו את מסך המחשב מולכם, בצורה בה מבטכם יהיה מושפל מעט מטה. אם לא הצלחתם למנוע את תופעות היובש והאדמומיות, ואתם עדיין סובלים מגרד ושריפה, תוכלו להיעזר בטיפות עיניים תרופתיות כמו ויז'ן ואזולין, או בקלירינול טיפות עיניים על בסיס טבעי, אשר מכילות אקטואין, מולקולה טבעית שמקלה על העין באופן מהיר וממושך, מסייע בהתחדשות של הלחמית המגורה ומגן על קרום התא. השימוש בתכשיר מתאים גם לילדים ולאנשים המשתמשים בעדשות מגע.

בחורה מול מחשב

3. הקש ששבר את גב הגמל

כולנו סובלים מכאב גב בשלב כזה או אחר, ישיבה ממושכת בטח אינה תורמת לחוסנו מאחר ואינה טבעית. במשך שנים, מומחים בתחום מסבירים שישיבה ממושכת עלולה לגרום לכאבי גב, נזק לעצבים, לנוקשות בצוואר, כאבי מפרקים ועוד. הישיבה הממושכת מפעילה לחץ רב על עמוד השדרה ולכן נגרמים הכאבים.

בכדי למנוע את כאבי הגב הנגרמים מישיבה ממשוכת במקום העבודה, יש להקפיד על גב זקוף וצמוד למשענת הכיסא, רגליים צמודות לרצפה, צוואר משוך כלפי מעלה וסנטר נוטה מטה. במידה ואתם כבר סובלים מכאבי גב, ניתן להשתמש בתכשירים טבעיים המסייעים ומקלים על כאבי שרירים ומפרקים כגון טראומפלנט המבוסס על צמח המרפא קומפרי, אשר הוכח כאפקטיבי במצבי דלקות, כאבים וחבלות ספורט, בכרית חימום, בטיפול פיזיותרפיה, ועוד.

4. ישיבה מתוקה מדבש

מחקר שפורסם בסוף ספטמבר 2015, מאושש את העובדה כי ישיבה ממושכת לא רק גורמת לנזק לשרירים, עצמות, אלא גם עלולה להוביל לסוכרת- מהמגפות הקשות של המאה ה-21. במחקר נמצא כי אנשים שאינם פעילים במשך היום למשך שעות ארוכות, נמצאים בסיכון מוגבר לסוכרת ומחלות לב ללא הבדל בין הגילאים, מין הנבדקים או משקלם.

החוקרים במשך 3 שנים אספו נתונים מכ-12,000 משתתפים במחקר, ואלו נתבקשו לנטר את פעילותם במשך 16 שעות, בכל יום, למשך שבוע. הנחקרים סווגו לארבעה קבוצות על פי הזמן בו ישבו כאשר היו מחוברים למנטר הפעילות. לבסוף, נערכה השוואה בין הקבוצות השונות. בקרב הקבוצה שישבה הכי הרבה זמן במשך היום נמצא 6% פחות מהכולסטרול הטוב (HDL), אשר מסייע להפחית סיכון למחלות לב. ולחילופין, נמצאו בגופם 16% יותר שומנים בדם מיתר הקבוצות.שומנים אלו מגבירים את הסיכון לסוכרת ולמחלות לב. במידה ואתם מבלים את מרבית שעות היום בישיבה מומלץ לקחת תוסף תזונה המכיל ריכוז גבוה של אומגה 3, כגון תריאומגה סופר המשלב בצורה נכונה בין חומצות השומן החיוניות לגוף.

לסיכום, אולי אין לנו ברירה אלא לבלות שעות רבות מול המחשב במקום העבודה, אך עם כלים נכונים ומודעות לתופעות הלוואי מהן אנו עלולים לסבול, ניתן למזער אותן.

** הכותב אילן שקד הינו רוקח, בעל תואר שני ברוקחות קלינית

צילום: שאטרסטוק




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה