מחקר קבע: פסטה לא משמינה

אחרי שנים רבות בהן אנשים בכל העולם השמיטו פסטה מתפריט הדיאטה שלהם מגיע מחקר חדש שמצהיר: אכילת פסטה מרזה. האמנם? אם להאמין לאיטלקים, הסוד הוא במרכיבים

20/07/2016
עינת מזור קבלו עדכונים מעינת
  • RSS

האם פסטה משמינה? על פי מחקר חדש שהסעיר לא מעט אנשים, התשובה היא לא. אנשים רבים תוהים כיצד מצליחים האיטלקים לאכול את שלל מאכליהם ולא לסבול מעודף משקל. התשובה לשאלה זו מיוחסת לדיאטה הים תיכונית המופלאה הכוללת בעיקר פירות וירקות טריים, שמן זית ודגים. ומה לגבי הפסטה?

בשנים האחרונות, הפכו הדיאטות דלות בפחמימות להיות פופולאריות ובמקביל אליהן, הפסטה הפכה להיות מאכל "אסור" לאכילה במחשבה שהיא "אויב" הגוף הרזה. על פי מחקר חדש וגדול, אין הדבר כך! המחקר פורסם השנה  בג'ורנל המקצועי "Nutrition & Diabetes" והוא אישר את מה שרוב האיטלקים יודעים במשך שנים: הפסטה אינה משמינה, למעשה, היא יכולה לסייע לאנשים להישאר רזים.

המחקר כלל שני חלקים, אחד ממנו נערך בקרב 14,402 גברים ונשים בגילאי 35-79, בין השנים 2005-2010 בעיירה במרכז איטליה. החלק השני של המחקר  נערך בין השנים 2011-2013 וכלל 8,964 גברים ונשים בגילאי 18-96 מכל רחבי איטליה. המחקר בדק את הקשר בין צריכת פסטה לבין מדד מסת הגוף (BMI) ולבין היחס בין הקף המותניים להיקף הירכיים (- WHR - waist to hip ratio) בקרב הנבדקים.

בחורה עם פסטה

התוצאות היו חד משמעיות. בשתי הקבוצות, גם בקרב נשים וגם בקרב גברים, צריכת פסטה הייתה מקושרת ל-BMI נמוך יותר ולהיקף מותן קטן יותר ויחס WHR נמוך יותר. החוקרים מאמינים כי הסיבה להשפעות המועילות של צריכת פסטה קשורה לכך שאכילת פסטה מערבת מרכיבים נוספים המקושרים לדיאטה הים תיכונית, למשל – עגבניות, רוטב עגבניות, בצל, שום, שמן זית, גבינות מתובלות ועוד.

אחת ממחברי המחקר ציינה כי הדיאטה הים תיכונית היא זו אשר מסייעת להפחתת משקל גם בטווח הרחוק. הטרנד הקיים בו הפחמימות הן "השטן", בניגוד לחלבונים, אינו מבוסס על ראיות מדעיות ממשיות. דיאטות דלות בפחמימות גורמות לאנשים להחליף את הדגנים בבשרים ובמוצרים מן החי, אשר לגביהם קיימים די ראיות מדעיות בנוגע להשפעותיהם השליליות.

ה"אופנה" של הדיאטות דלות הפחמימות גרמה לירידה בצריכת הפסטה, אפילו באיטליה. לפי המחקר הנוכחי, הימנעות מפסטה אינה דבר מומלץ , כיוון שצריכה מועטה של פסטה מקושרת לקיום מופחת יותר של הדיאטה הים תיכונית ולפספוס של כל יתרונותיה (במיוחד היתרונות הקרדיווסקולרים).

אחת מיוזמות המחקר סיכמה ואמרה כי העצה התזונתית שלהם היא להיות עקביים בקיום הדיאטה הים תיכונית ולצרוך את קבוצות המזון  לפי המלצות פירמידת המזון, אשר בה קבוצת הדגנים מצויה בבסיס הפירמידה והבשר האדום נמצא בקצה.

כאשר מדברים על תפריט בריא, חלק גדול את מן האנשים לא מכליל את הפסטה בתפריט שכזה. הסיבות לכך הן שונות ומה שבטוח הוא שכאשר אוכלים תפריט מאוזן ומגוון והפסטה היא חלק קטן ממנו אז יתכן ויש לכך גם יתרונות בריאותיים. לדברי החוקרים, התוספות הנילוות לפסטה (עגבניות, שמן זית, בצל, שום ושאר ירקות) הן חלק מהדיאטה הים תיכונית הידועה ביתרונותיה הרבים וזו הסיבה שאכילת פסטה תורמת לבריאות.

אם חשבתן שמדובר על כל כמות שהיא אז דעו כי במחקר המדובר הכמות היומית שהומלצה לאכילה היא ככוס פסטה אחת לאחר בישול, כמות שלא כל האנשים יכולים להסתפק בה. סוכרתיים ישמחו לדעת כי הפסטה (גם ה"לבנה" הרגילה) מתהדרת באינדקס גליקמי נמוך, כלומר, קצב פירוקה לסוכר בדם הוא איטי יחסית.

פסטה בחורה

באופן כללי, לסוכרתיים מומלץ להגביל את כמות הפחמימות שהם אוכלים, כיוון שכל הפחמימות מתפרקות לסוכר. חצי כוס פסטה מבושלת מכילה כ15 גרם פחמימות , כמות פחמימות אשר שוות ערך לפרוסת לחם אחת. על מנת לעמוד בכמות מוגבלת של פסטה מומלץ לשלב מרכיבים נוספים בארוחה כמו ירקות מסוגים שונים וחלבונים כמו קטניות, דגים או מנה בשרית רזה. הרוטב המומלץ הוא על בסיס שמן זית, בצל, שום וירקות שונים. אין בעיה לסוכרתיים גם לשלב עגבניות בפסטה או רוטב עגבניות שלא הוסף לו סוכר.

בדומה לקריאה של כל מחקר אחר, גם פה, מומלץ לקחת את תוצאות ומסקנות המחקר בערבון מוגבל, בעיקר לאור העובדה כי יצרנית הפסטות, חברת ברילה, מימנה חלקית את המחקר. ההמלצה הגורפת שלי היא כי ניתן לאכול הכל אך במידה וגם הפסטה כלולה בהמלצה זו. על מנת לאכול בריא יותר ניתן אף לשלב פסטות מחיטה מלאה אשר מכילות יותר ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים.

מומלץ לאמץ בחום את הדיאטה הים תיכונית כוללת שילוב של הרבה ירקות ופירות (פירות בכמות מופחתת בגלל תכולת הסוכר), דגנים מלאים, שומנים בריאים כמו שמן זית, אבוקדו, שקדים ואגוזים, דגים עשירים באומגה 3, ובכמות קטנה יותר מוצרי חלב דלי שומן ומנות בשריות דלות שומן.

** הכותבת היא עינת מזור בקר,דיאטנית במרכז DMC לטיפול בסוכרת

צילום: שאטרסטוק




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה