איך להשתחרר מסטרס בעידן המודרני?

''שגרת החיים בתרבות המערבית מזמנת איתה מצבי סטרס רבים. הסטרס, מצד אחד, מהווה גורם המעודד הגברת ה"חדות" והריכוז שלנו בביצוע משימות אולם לאורך זמן לחץ ממושך סוחט ומרוקן אותנו עד כדי נזק ממשי שקשה לתקן אותו''

05/07/2016
גוף ונפש קבלו עדכונים מגוף ונפש
  • RSS

מאת אבי קליין

מכירות את אלה "שמתפקדים הכי טוב כשהם בלחץ'"? אולי הבוס ישמח שאת כזו, אבל לא בטוח שלאורך זמן. גם גופך ומצבך הרגשי לא ישרדו מצב כזה. שגרת החיים בתרבות המערבית מזמנת איתה מצבי סטרס רבים. הסטרס, מצד אחד, מהווה גורם המעודד הגברת ה"חדות" והריכוז שלנו בביצוע משימות אולם לאורך זמן לחץ ממושך סוחט ומרוקן אותנו עד כדי נזק ממשי שקשה לתקן אותו.

למערכת העצבים המרכזית, ישנם שני מצבי פעולה. הראשון,"הילחם או ברח" (fight or flight) התואם את מצב הסטרס. השני הוא "נוח ועכל" (rest and digest) התואם את מצב הרוגע וההתנהלות בשגרה. אלה שני מצבי הפעולה הרצויים בטבע, משחר התפתחותנו. בינתיים, חלפו אותם איומים השרדותיים-המיועדים למצבי חרום שבהם דב גריזלי רודף אחרינו והתחלפו במצבי הדחק-בסטרס של שגרת היומיום המערבית.

החדשות הטובות הן, שעוצמת הסטרס הקשורה לעומס עבודה וקריירה, פחותה מזו של בריחה מדב, אולם החדשות הרעות הן שמשך ותדירות הסטרס ה"מודרני" עולים לאין שיעור על זו הקודמת ובשקלול כללי חמורים ומזיקים לבריאות. אנחנו פשוט לא מתוכננים לשאת את "משא הסטרס" הזה, לאורך כ"כ הרבה שעות במהלך היום ולאורך כ"כ הרבה שנים, פשוט לא!

שלושת שלבי הסטרס

באופן כללי, ניתן לחלק את תגובתנו למצבי דחק מתמשכים, לשלושה חלקים, סכנה, התנגדות והתשה.

סכנה

השלב הראשון, דומה מאוד למצב אליו התכוון המשורר - מצב של דריכות, עלייה בחדות התגובה והריכוז ושלל סימנים פיזיולוגיים פחות חשובים לענייננו כגון התרחבות אישונים, עלייה בקצב הלב ולחץ הדם וכד' שכולם תוצר של שחרור הורמוני הסטרס - אדרנלין וקורטיזול.

התנגדות

בשלב השני, הגוף מנסה לשוב להתנהלות נורמלית, אולם בשל גירוי סטרס מתמשך, גופנו ממשיך לשרוף דלק ממחסני החירום ולייצר עוד ועוד הורמוני סטרס אשר מתחילים לפגוע במערכות הגוף.

כעת, מצב דחק מתמשך שכזה נותן את אותותיו בדיכוי מערכות כמו מערכת החיסון (כתוצאה מהפרשה מתמשכת של קורטיזול), עומס הולך ומתגבר על מערכת לב-ריאה וכלי דם בשל לחצי דם ודופק מוגברים (תוצר ישיר של אדרנלין), דיכוי מערכת העיכול ותחושת הרעב, דיכוי הדחף המיני וירידה במצב הרוח.

התשה

השלב השלישי, אחרי שהרצנו את המנוע על "טורים גבוהים" לאורך זמן רב, הינו שלב ההתשה. פה זה נטו עניין של כלכלה, הוצאנו הרבה יותר ממה שהכנסנו והגוף בגירעון ובשחיקה. זה מצב בו דרוש להתעשת, לחשב מחדש סדרי עדיפות בחיים ואולי, רק אולי, למנוע פגיעה כרונית במערכות הגוף.

בחורה באדום

המחזוריות בראיה הסינית

הרפואה הסינית מספקת הסבר פשוט וברור לאופן בו צריך להתנהל ולתופעות אותם חווים כשקצת שוכחים את עצמנו בחיי היומיום. בפילוסופית החיים הסינית, מתואר מעגל מחזורי של יחסי גומלין בין הטענות מצד אחד ועשייה מצד שני. את המעגל הזה אפשר "לצייר" בכל רזולוציה שתבחרי, מעגל של יממה, מעגל של מחזור חודשי נשי, מעגל מחזורי שלה שנה ועונותיה ועוד.

בבסיס הרעיון, מצוי עקרון של תנועת התכנסות לצורך צבירת כוחות וטעינת מצברים בלילה, בחורף, זמן חופשי או זמן משפחה עד לכדי שיא צבירה ושלאחריו, מגיעה שלב ה"פתיחה" והפריצה החוצה ליום חדש, קיץ, שיא העשייה וכד'. אם אינך משכילה להתחבר לשטקר ולהיטען, בצורה מחזורית וקבועה, אפשר לצפות שגופך ורגשותיך יגמלו לך בהתאם.

מצב של "להיות בחוץ" לאורך זמן ובתדירות גבוהה מותיר אותך מרוקנת, עצבנית ועם נטייה לחלות, בדיוק כפי שמתארת הרפואה הקונבנציונלית את שלושת שלבי הסטרס המתמשך. הרפואה הסינית מעמידה כלים לתמוך במצבים אלו של כילוי החומר והאנרגיה, באמצעות הדיקור, שעובד על גירוי מרכזים מסויימים המאפשרים שחרור ממצבי תקיעות מתמשכים בשל הסטרס המתמשך.

כמו כן, ובמקביל למפגשי הדיקור, ישנן תמציות צמחים שמקיימות את אותה האסטרטגיה הטיפולית ומסייעות בהפגת אותם לחצים ותקיעויות ותוצרי החולי אותם הם מייצרים. אולם המטפל הטוב, לא יסתפק רק בטכניקה, מטפל טוב יאיר לך עם פנס על אותה התנהלות קלוקלת, אותם הרגלים בעייתיים ויציע לך מנגנון הטענות משופר, בתפיסה, בהרגלי תזונה ובהרגלי שינה.

מתנה לדורות הבאים: כיצד סטרס קשור להריון וללידה?

אם כל זה אינו מספיק כדי לבחון מחדש את ההתנהלות שלנו במצבי סטרס, לאחרונה הוכיחו חוקרים מ-"Swiss Federal Institute of Technology in Zurich" שסטרס מתמשך עשוי לגרום לתהליך כימי אשר מתבטא בשינוי ב-DNA וב"כיבוי" גנים מסויימים בתוכו. החדשות המרעישות אף יותר הן, שאותו תהליך "כיבוי" גנים, נמצא גם בתאי הזרע והביציות של אותם עכברי מעבדה עליהם בוצע הניסוי.

במילים אחרות, אבות אכלו בוסר ושיני בנים תקהנה. ביני לבין עצמי, אני חושב, האם זה עשוי להיות הסבר לכך שבדורנו רואים עליה כה תלולה בחולי קשה, ובגילאים צעירים, אשר הוכח זה מכבר כקשור בסטרס.

אז מה ניתן לעשות?

צאי החוצה יותר ושאפי אוויר, גם מטפורית וגם הלכה למעשה! צרי שגרת יום ורוטינה, שמרי מקום ל"שום דבר", מדיטציה או כל טכניקה רוחנית אחרת, בצעי פעילות גופנית, המנעי מעישון או שתיה של אלכוהול, לכי לישון הכי מוקדם שאת יכולה! צאי לפגוש חברים ואנשים שעושים לך טוב

טפלי בעצמך! עצם ההתמסרות לטיפול, כבר עושה חצי מהעבודה, הקפידי על אכילה בריאה, העריכי מחדש את סדרי העדיפות שלך - זה עשוי להפתיע אותך... מנסיון!

** הכותב הוא אבי קליין | ריפוי סיני, מנהל מרפאת "נשים במרכז", רפואה סינית משולבת לנשים ולפריון, בארי 9, תל אביב; 03-5105205

www.ripui-sini.co.il | [email protected]

צילום: שאטרסטוק




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה