10 הדיאטות שמומלץ לא לעשות

כל הזמן מציעים לנו דיאטה חדשה וטרנדית שקל להיסחף אחריה אבל לפעמים היא יכולה להיות מסוכנת, מזיקה ובעלת השלכות חמורות. אלכס וינרסקי, מומחה לתזונה וכושר, ממליץ להימנע מהדיאטות המופיעות בכתבה כאן ושלא יעניין אתכן מי הכוכבות שניסו אותן קודם

29/06/2016
אלכס וינרסקי קבלו עדכונים מאלכס
  • RSS

ממש כמו בהצגת בגדים בתצוגות אופנה, מופיעות דיאטות חדשות שמבטיחות הפחתת משקל מהירת וקלות יותר מאשר אי פעם. רב הדיאטות האופנתיות נשמעות בערך כך: לסווג כמה סוגי מזונות בעלי כוחות מאגיים תוך בניית תהליך כיצד וכמה לצרוך את המרכיבים ובכך לשכנע אנשים שרק אכילה לפי הכללים המדויקים ובהתאם התוכנית תקדם ירידה קלה ומהירה של משקל.

אכן, רב הדיאטות הטרנדיות מדרבנות ומעודדות ירידה במשקל לטווח הקצר אך מאוד קשה להתמיד במתודה שלהן לטווח הארוך. חלקן מושתתות על חוקים שרירותיים ועלולות לסכן את בריאותכן. במקום לחפש פתרונות פלא וגימיקים מעוררי גיחוך, עליכן להחליט להיות בריאות. אכילת מזון בריא, עשיר במגוון רחב של סיבים תזונתיים טבעיים, תגרום לכן לחוש שבעים יותר, תפחית את התשוקה שלכן למזונות מסוימים ותסייע לכן להימנע מאכילת יתר.

הפסיקו למדוד את גודלן של המנות ולנסות לפענח את הנוסחאות המסובכות של הדיאטות המוכרות לכן. במקום זאת, אכלו בשרים ודגים  איכותיים ( מבושלים או אפויים ), פירות, ירקות וקטניות ככל שתחפצו. אכלו פחות מכל המזונות האחרים. דיאטה אחרת אינה אלא עלבון לאינטליגנציה שלכן.

הנה הדיאטות שמומלץ לא לעשות:

1. דיאטת RAW FOOD

הנחת היסוד של הדיאטה הזו היא שבני האדם הם היצורים החיים היחידים שמבשלים את מזונם, ובכך הורסים את האנזימים הטבעיים שבו. מזון חי מכיל תאים חיים. משתמשי השיטה מתייחסים למזונות מבושלים או מחוממים כאל מזונות מתים וחסרי חיים. לטענתם, חימום המזון משנה את המבנה המולקולארי הבסיסי שלו והופך אותו לרעיל.

לפי התיאוריה הזו, מזון מבושל יוצר עומס בגוף, על הלב ועל הכליות אשר צריכים לעבוד קשה מדי כדי לפנות את הרעלים שנכנסים אל הגוף דרך המזון, ובסופו של דבר גורמים למחלות. אך הדיאטה הזו עלולה להיות "מטהרת" מדי עבור אנשים הסובלים ממערכת עיכול חלשה. עבורם, הרכיבים התזונתיים שבמזונות הצמחיים החיים עלולים להיות מרוכזים מדי. גופם עלול להתקשות בפירוק ובספיגה של דופנות התאים של הירקות הטריים. בשל ההשפעה המצננת של המזונות החיים על הגוף, יש אנשים שיתקשו להתמיד בה במיוחד בחודשי החורף הקרים. אך הבעיה הכי קשה בדיאטה הזו היא הזמן הרב,  לעיתים אף נדרשות שעות על גבי שעות  בכדי להכין את האוכל, התהליכים בהכנה "מבזבזים" זמן רב ויקר ערך והופכים אותה למשימה כמעט בלתי אפשרית להתמדה לטווח הארוך. התהליכים הדרושים הם: סחיטה, הנבטה, ייבוש , מיזוג ועוד.

2. דיאטת ALKLINE

בבסיס מדובר על דיאטה עשירה בירקות ובפירות, נטולת בשרים מסוגים שונים ומוצרי חלב  או נטולת דגנים ומוצריהם. כמו כן, מעודדים בדיאטה להימנע ממזונות מעובדים ומשתיית מיצים. צריכה כזו לפי טענת הוגי הדיאטה אמורה לשמור על רמת PH  יציבה בדם שהינה קריטית לתפקוד תקין של הגוף ולכן מספר מערכות בגוף אחראיות לשמירה עליו, כאשר העיקריות הן הכליות והריאות.

אך גופינו מסוגל לחלוטין לשמור על רמה תקינה של ה PH  גם ללא הימנעות מאכילת בשר, מוצרי חלב ודגנים למיניהם. יתרה מזו אין כיום מחקרים שמוכיחים שרמת PH  משפיעה על המשקל , בשורה תחתונה הדיאטה הזו קפדנית מאוד ומסובכת ונטולת מזונות בריאים ואיכותיים כגון בשרים , דגנים ודגים שיכולים להועיל יותר מאשר להזיק לגוף מהימנעות צריכתם.

3. דיאטה לפי סוג דם

הטענה העיקרית בדיאטה הזו היא שכמו שהמזונות שאנו אוכלים כך גם תוספי התזונה, צמחי המרפא ואף האנטיביוטיקה שאנו נוטלים בעת הצורך - צריכים להיות מותאמים לסוג הדם שלנו. בנוסף גם פעילות גופנית צריכה להיות תואמת לסוג הדם. ידוע כי ממצאים מדעיים אכן מוכיחים כי לגורמים גנטיים ואפילו לסוג הדם שלנו, עשויה להיות השפעה על הנטייה לסבול ממחלות מסוימות, כגון התקפי לב וסוגים שונים של מחלות סרטן.

אך בפועל להשפעה סביבתית על מחלות לב או על טרשת העורקים חזקה בהרבה יותר מההשפעה הגנטית. גורמים כגון רמות הכולסטרול, משקל הגוף, עישון, פעילות גופנית, תזונה ולחץ דם ממלאים תפקיד חשוב הרבה יותר בהערכת סיכוני התחלואה שלנו במחלות לב וסרטן, לסוג הדם שלנו יש השפעה מזערית בלבד. רבות מהטענות בדיאטה זו לעולם לא נבדקו מדעית ואין להם שום גושפנקה להשפעה חיובית על תהליך ההרזיה שלא לדבר על השפעה בריאותית כללית.

למשל, אחת הטענות של הוגה הדיאטה היא כי בעלי סוג דם O נמצאים בסיכון לסבול מתת-פעילות של בלוטת התריס, שכן "הם אינם מייצרים כמות מספקת של יוד". האם יש אמת באימרה זו? ראשית, הוא מתעלם מן העובדה שהיוד הוא מינרל וגופנו אינו מייצר מינרלים כלל! את המינרלים החיוניים לנו אנו סופגים מן התזונה בלבד. שנית לפי מחקר יחידי העוסק בקשר בין סוג דם O  לבין תפקוד לקוי של בלוטת התריס הגיעו למסקנה הפוכה בתכלית מזו של הדיאטה הזו. בקרב בעלי סוג דם O  נמצאה דווקא פעילות יתר של הבלוטה ואילו מצב של תת-פעילות היה שכיח יותר בקרב בעלי סוג דם A.

4. דיאטת הירח

רק מהשם הלא שיווקי, ניתן להבין שלא מדובר ממש בדיאטה אלא בקשקוש אך תתפלאו ישנם לא מעט אנשים בעולם שהחליטו להאמין לשיטה ולהפיצה. דיאטה זו מבוססת על התבוננות התגובה של האורגניזם האנושי למחזורים של הירח. דיאטה זו היא תקופתית, משך הזמן שלה הוא קבוע וקשור אך ורק למופעי הירח (ירח מלא וירח חדש). לפי הוגה הדיאטה ביכולתה לעזור לנקות את הגוף ובתפוקה של 3 ק"ג ביום. הייתי מפרט בשמחה את כל עקרונות הדיאטה אך זה ישמע יותר כמדע בדיוני. מיותר לציין שגם לדיאטה הזו אי מחקרים שמוכיחים אמת כלשהי מהמשפטים והטענות המאגיים שלהם.

5. דיאטת לימונים ניקוי הרעלים

מדובר למעשה בצום. לא אוכלים כלום מינימום 10 ימים ורק שותים . בשיטה הזו אכן מצליחים לרדת ק"ג אחדים אך וחשוב להדגיש שרב המשקל שיורד הינו ממסת שריר ואתן לא ממש רוצות לאבד את מסת השריר החיונית מאוד לתפקוד תקין של הגוף וכמו כן בעבור העצמות (מסה שרירית נמוכה גורמת לדילול העצם וההיפך). ישנן גם תופעות לוואי והנפוצות כוללות עייפות , בחילה, סחרחורת , והתייבשות.

5 יצרים שהורסים דיאטה (צילום: Thinkstock)

6. דיאטת מזון תינוקות

בדיאטה זו צריך לאכול 10-14 צנצנות גרבר. לכאורה, מה יכול להיות רע בלאכול מזון תינוקות? אז זהו, שבהחלט יכול להיות. נכון שמחית ירקות או פירות מכילה ויטמינים ומינרלים ואפילו סיבים תזונתיים ופחמימות. אך גם המחיות המכילות בשר אינן מכילות מספיק חלבונים הדרושים לגופו של אדם מבוגר. גם כמויות הסידן והברזל נמוכות ביחס לכמות הדרושה לתפקוד תקין של גופו של מבוגר.

בעיה נוספת היא כיון שהמזון מתועש ומוכן בבית חרושת ניתן להניח כי כמות המרכיבים התזונתיים בצנצנת לא ברורה ועלולה להיות נמוכה. חלק מהוויטמינים עלול להיעלם בתהליך ההכנה של המוצר. לא פחות חשוב לדעת שאכילת מזון מעוך ומרוסק כשיטה להרזיה עלולה לגרום לעצלות של מערכת העיכול. אחרי תקופה בה מערכת העיכול מתרגלת לעבד מזון מרוסק היא תתקשה לעכל מזונות רגילים.

7. דיאטת הורמון ההריון HCG = דיאטת התרסיס

בדיאטה זו משתמשים בבקבוקון ספריי שאמור לדכא את התיאבון. את התרסיס מרססים מתחת ללשון שלוש פעמים ביום וכך במהלך הדיאטה מצליחים לאכול רק 500 קלוריות במשך 40 יום. התוצאה: ירידה דרסטית במשקל לצד סכנה ממשית לגוף. התפריט מורכב ממאכלים ללא שמן, ללא פחמימות, ללא סוכר, ללא קפאין, ללא אלכוהול וללא תבלינים. היות ומדובר בהורמון הריון שאמור לפרק את השומן, לא ניתן לאכול מאכלים עם שמן, ולא רק - אסור גם להתאפר ולהשתמש במוצרי טיפוח על בסיס שמן. הדיאטה נאסרה לחלוטין לשימוש בארץ היות והיא גורמת לנזקים בהרגלי אכילה בטווח הארוך.

8. דיאטת מרק כרוב

דיאטת כרוב מבוססת על מרק שאותו אפשר לאכול ללא הגבלה כל היום ומטרתו האמיתית למנוע את תחושת הרעב. בנוסף על כך ניתן תפריט משלים המכיל כמות קטנה מאד של קלוריות ואינו מכיל שומן כלל וכלל. זו דיאטת בזק ומומלצת רק לשבוע ימים, לא יותר. מי שימשיך תקופה ארוכה יותר חייב לדעת שדיאטה זו אינה מכילה אף טיפת שמן ועלולה לגרום לעצירות קשה , נפיחות וכן לחסרים תזונתיים.

כך שאם אינכם נמנים עם האנשים המקפידים לשתות 8 כוסות מים לפחות ביום ואינכם עוסקים בפעילות גופנית סדירה, אתם עלולים להסתבך כהוגן מדיאטה זו.

9. דיאטת השרשור = תולעי סרט

דיאטה המבוססת על בליעת ביצי תולעים (שכינויו השגור יותר הוא "תולעי סרט") שבוקעות בקיבה ועם התפתחותן "מחסלות" את עיקר השומן של המזונות העוברים דרכה. לאחר שהמשתמש מגיע למשקל הרצוי, הוא מקבל אנטיביוטיקה שאמורה לחסל את התולעים. אם חשבתן שזה מזעזע, אז מה שמזעזעת יותר היא העובדה שמעבר לנזק מקומי למעיים שגורמות התולעים, אף אחד לא מבטיח שהן נשארות בקיבה והנטייה שלהן היא לנוע בגוף ובמהרה יכולות להגיע גם למוח. בליעת תולעי סרט מסוכנת מאוד ועלולה לגרום למגוון רחב של תופעות לוואי לא רצויות ואפילו למוות.

10. דיאטת צמר גפן

אכילת כדורי צמר גפן ספוגים במיץ תפוזים על מנת לדכא את התיאבון ולהוריד במשקל, מדובר בדיאטה בעלת סיכונים קשים. דיאטה זו מוכיחה כנראה שאין דבר העומד בפני הרצון לרזות, גם לא הסיכון לסיבוכים בריאותיים קשים. הטרנד החדש אמנם נשמע מוזר מכדי להיות אמיתי, אבל זה באמת קורה - אכילת צמר גפן ספוג במיץ תפוזים, על-מנת לנפח את הקיבה וליצור תחושת שובע.

התופעה החלה אצל דוגמניות אך כיום היא התפשטה מעבר לעולם הדוגמנות. האפקט המתקבל כתוצאה משימוש בדיאטה הוא כפול: מצד אחד תחושת הרעב נעלמת, ומצד שני – הגוף אינו מעכל את כדורי הכותנה וכך הם נפלטים ממערכת העיכול. כמובן שזו אשליה מסוכנת מאוד לגוף ומיותרת!

** הכותב הוא אלכס וינרסקי, מאמן הכושר האישי עם ניסיון של 20 שנ בתחום, מייסד ויזם של מועדון הכושר VIM ומומחה בתחום אורח החיים

לדף הפייסבוק של אלכס וינרסקי לחצו כאן

כתבות נוספות של וינרסקי:

הדברים שתצטרכי לוותר עליהן כדי לרדת במשקל 11 שימושים מפתיעים עם לימון למה לא מומלץ לאכול בננה על הבוקר 11 טעויות שאנשים עושים בתזונה ובכושר 7 דרכים מעולות להפחתת סטרס מה “חשוב” ו”לא חשוב” בחיים  




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה