דופקים חשבון

החברות גדולות שולחות אלינו חשבונות עמומים בכוונה, כדי שלא נבין את הדקויות עליהן עושקים אותנו. המועצה הישראלית לצרכנות השיקה קמפיין גאוני לטובתנו

17/03/2011
כסף וקריירה קבלו עדכונים מכסף
  • RSS
» החברות עושקות אותנו. צילום: thinkstock

יש יוזמות שאי אפשר שלא לפרגן להן. הנה, המועצה הישראלית לצרכנות משיקה עכשיו, כחלק מאירועי יום הצרכן הבינלאומי שמצוין בעולם ב- 15 למרץ, קמפיין הסברה שאמור להוביל  אצלנו שינוי תפיסתי והתנהגותי בבדיקת החשבונות התקופתיים שלנו.

סקר שערכה המועצה באמצעות מכון המחקר "גיאוקרטוגרפיה" מצביע על כך שכמחצית מהצרכנים לא קוראים את החשבונות האלה. אז למה? לאו דווקא מתוך עצלנות, אלא בגלל חוסר הבנה. זה לא חדש, כי בואו נודה בזה - החברות עושות הכל כדי לסבך את העניינים ולהפוך את המסמכים הללו לבלתי ברורים בעליל. מה שיותר מזעזע, הוא לגלות כמה כסף הן עושות  על גבינו בעקבות המצב הזה. לפי המועצה לצרכנות  טעות זו "עולה" לצרכנים כמיליארד שקלים בשנה. כן, כל אחד מאיתנו תורם כמה עשרות שקלים או כמה מאות שקלים מכיסו לטובת העניין הזה, ובסוף מגיעים לסכום עצום שנלקח מהציבור בחוסר תום לב.

המועצה הישראלית לצרכנות מפתיעה לטובה

וכשצריך לפרגן, אנחנו שמחים לעשות זאת, ומכל הלב. כי הפעם המועצה שיחקה אותה פעמיים; קודם כל, באתר שלה נבנה מדריך לקריאת חשבונות, בו אפשר לקבל מידע מקיף על  כל סוגי החשבונות שצריך לשלם. אפשר למצוא שם חשבונות של 3 חברות הסלולר, חשמל, גז, ארנונה-מים, כבלים ולווין. ובעתיד, מבטיחים במועצה, יתווספו דוגמאות של חשבונות נוספים. שימו לב, המועצה הגדילה לעשות ובכל תחום במדריך קיימת חשבונית מקורית, שעליה אפשר "לשוטט" עם העכבר ולקבל פרשנות והסבר לכל אחד מהסעיפים – שווה במיוחד. כמו כן, מופיעים במדריך טיפים לצרכן, תלונות נפוצות בתחום וההיבטים החוקיים של הנושא.

שנית, המועצה העלתה קמפיין בנושא שכולל מודעות בעיתונות המודפסת, באנרים באינטרנט, ופעילות נרחבת במדיה החברתית במטרה להעלות את מודעות הציבור להפסדים הכספיים שנגרמים לנו כתוצאה מאי קריאת החשבון. מה שאהבנו בקמפיין הוא שנעשתה בו בחירה חכמה שנועדה להעביר את המסר המרכזי בצורה פשוטה והומוריסטית. כלומר, חברי הצוותים של המועצה הסתובבו ברחבי הערים "מחופשים" לאנשי עסקים והודו לעוברים ושבים על כך שאינם בודקים את החשבונות. הטיזר של המודעות בתקשורת בא לידי ביטוי בכך שהמשפט "אנחנו מודים לכם!" הודפס באופן מודגש,  כדי להבהיר עד כמה החברות מרוצות מהמצב שבו הצרכן אינו בודק את החשבונות, מאחר והרווחים על הטעויות מגיעים ישירות לקופותיהן. מי יודע, אולי מהמקום הציני הזה, נצליח להפנים את חשיבות המסר בקריאת מדוקדקת של החשבונות ומאזן התשלומים יטה סוף סוף לטובתנו.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך