הסגולות המפתיעות של יוגה

"בימינו, תרגילי הגוף היוגיים, יצאו כבר מן המסתוריות המיסטית ואנו יכולים למדוד בכלים מערביים את השפעותיו המובהקות של תרגול היוגה על בריאות הגוף, הנפש והתודעה. היוגה נתפסת כיום ככלי טיפולי ושיקומי לכל דבר כאשר הטיפול בעזרתה מתמקד בתמונה השלמה של מצב האדם"

26/06/2016
גוף ונפש קבלו עדכונים מגוף ונפש
  • RSS

מאת נעה ישראל

אם הייתי מציעה לכם לחיות חיי נצח, הייתם לוקחים? לפני שאתם עונים לי כן- תחשבו על זה רגע, חיים שלא נגמרים, מעכשיו ועד לעולם לא. עוד ועוד רגעים, בתוך הגוף הזה, בלי שום נקודת סיום, מה שנקרא על פי מסורת היוגה- שחרור מן המוות. את התרגיל הזה קיבלתי, כמה וכמה שנים אחורה בקורס מורים ליוגה, אי-שם מתוך כיתה תל-אביבית שקטה, התבקשנו לחיות במשך שבוע כבעלי חיי-נצח, מתוך נקודת המוצא הזאת לחשוב כל מחשבה, לבצע כל פעולה, לחיות. אני מודה שהתייאשתי.

ומאין הגיע להם הרעיון המופרך הזה של חיי נצח, ליוגים?

מנטרה יוגית עתיקה מבקשת להשתחרר מן המוות כמו מלפפון בשל הנקטף מן האדמה. האדמה היא זו שמאפשרת את יצירת החיים עבור המלפפון, מזינה אותו- משל לנקודת הסיום של חיינו, הנותנת את הטעם לחיותם. אך ברגע שהמלפפון בשל, כמשל לגדילה רוחנית, הוא נקטף מן האדמה המזינה. במסורת היוגית קוראים לזה "מוקשה" – שחרור.

כבר שנים שהיוגה ירדה מפסגות הרי ההימלאיה, מצאה את מקומה במרכזי הערים התוססות בעולם, מתקשרת עם אנשי המערב ומוכרת כפעילות גופנית, תרגילי נשימה ודרך להתפתחות רוחנית. סגנונות היוגה הרבים והשונים מציעים כלים רבים ומגוונים לאותה מהות אחת- נגיעה ב"כוח החיים", מה שנקרא בסנסקריט, שפת היוגה, "פראנה".

יוגה בחוץ

מן ההימאליה אל המשרד

ומה לפסגות העתיקות ולחייכם היום? אתם בסך-הכל בריאים ובכל זאת, לחץ הדם קצת עלה, יש איזו אלרגיה שמציקה לאחרונה והעייפות לא עוזבת גם לאחר היציאה לחופשה. סיפור מוכר של אמצע החיים ואולי אפילו "נורמלי", הרופא רושם כדור, ועוד אחד בשביל תופעות הלוואי, אנחנו חוזרים לשגרה ואולי קצת שוכחים.

אבל, מה קורה לו לגוף שלנו שאט-אט נסגר ומתקשה? שום דבר לא ממש השתנה, אנחנו רק מרגישים אחרת- זוהי דוגמא קלאסית להיחלשות "כוח החיים". קצת אחרי ההתיישבות מול מסכים, בתוך משרדים מוארי פלורסנט, רחוק מן הטבע בדירות הערים הגדולות, בבתי החרושת, בעבודה אינטנסיבית סביב השעון, שכחנו את הפעולה הטבעית ביותר- לנשום.

אנחנו יכולים להישאר בחיים במשך שבועות ללא מזון, וללא מים במשך ימים ספורים, אך בלי אוויר החיים אפשריים במשך דקות אחדות בלבד. הנשימה היא הפעולה הביולוגית החשובה ביותר של הגוף ומאפשרת את חמצון הדם הדרוש לצורך הפקת אנרגיה ברקמות ואת פליטת הפחמן הדו-חמצני. לנשימה יש השפעה מכרעת על מצב בריאותנו, על מצב רוחנו ואפילו על אורך חיינו.

במילים פשוטות כאן גורסת הפילוסופיה היוגית: רק על ידי תרגול נשימה נכונה נוכל להשיג את הכוח המבטיח חיים ארוכים חסרי מחלות.

נשימה, תנועה וכוח החיים

נשימה שטחית, קצרה ובלתי מסודרת מקצרת את אורך חיינו, מחלישה את כוח החיים ועושה אותנו פגיעים יותר למחלות. נשימה בריאה אינה מתרחשת דרך האף בלבד, בהודו הבינו עוד לפני אלפי שנים כי עור הגוף, הוא למעשה, הריאה השלישית, כל גירוי חיצוני שפוגע בעורנו: קור, חום, מגע וכו', משפיע מיידית על נשימת הריאות. נוכל להבחין מה קורה לנשימתנו בתנאי חום כבדים או תחת מקלחת קרה. כשאנחנו לומדים לשים לב לשינויים בקצב, אורך ואיכות הנשימה אנו עושים את הצעד הראשון בדרך לבריאות.

דרך נוספת להשפיע ישירות על פעולת הריאות היא תנועה.

צורת חיינו, הקשורה בישיבה מרובה ועמידה ממושכת, מביאה לרגליים שטוחות ועומס רב על המפרקים. דפוסי אורך החיים היושבני מייצרים חזה שטוח, כתפיים צרות, קצרת, מחלות לחץ דם, הסתיידות עורקים, סכרת ועוד. כוח החיים פועם בנו עם עידוד זרימת הדם ונוזלי הלימפה, הנעת השרירים והמפרקים וחילופי הגזים בדם ע"י נשימה מלאה.

תנוחות היוגה משלבות את הנעת הגוף תוך כדי עבודה מודעת עם קצב ואיכות הנשימה, מרגע שלמדנו לנשום אפשר גם לנוע- ולהיפך. תרגול תנוחות היוגה בשילוב נשימה נכונה תומך בריפוי ממחלות גופניות והפרעות מנטליות ונפשיות.

יוגה

נשימה איכותית

פתגם הודי עתיק אומר: "אין זה אותו הדבר אם בחדר מנקים כל פינה או רק את אמצע הרצפה". ובכן, נשימה ממוצעת של אדם מערבי מסתכמת באוורור וניקוי של אמצע ריאותיו בלבד.

מדע הרפואה המערבית מצא כי אדם הנמצא במצב של ישיבה רוב שעות היממה נושם כ- 15 נשימות שטחיות בדקה. בכל נשימה כזו מתחלף חצי ליטר של האוויר הנמצא בריאות. בנשימה עמוקה יותר מתחלף ליטר וחצי נוסף ובנשימה מוגברת יותר עוד ליטר וחצי הנקרא "אויר רזרבי". לריאותיו של אדם מבוגר יש "קיבול חי" של כשלושה וחצי ליטר. דבר זה נובע גם מן העובדה שבריאותיו של אדם מת מוצאים ליטר וחצי שארית אויר שאינו מתחלף בעת נשימה.

אם כך, באורך חיים מערבי ממוצע, אנו מנצלים רק כעשירית מן הקיבולת של חמשת הליטרים של ריאותינו.

בעת הליכה קלה גדלה כמות האוויר הזאת פי שתיים וחצי, בזמן טיפוס על הרים פי עשר ובעת שחיה פי עשרים. בתרגול האתה יוגה בסיסי (תרגילי היוגה של הגוף) אנו לומדים לנצל ביעילות את נפח ריאותינו, למלא, לרוקן ולשלוט בפעולת הנשימה תוך הנעת הגוף. כבר לפני אלפי שנים על הרי ההימלאיה נצפתה הפעילות המטיבה של תרגול יוגה על בריאות האדם, כך הפכו תרגילי הגוף הקשורים לנשימה עמוקה והמיועדים להתבוננות פנימית למעין טקס דתי, על מנת שתרגילים אלה ייעשו על ידי המוני העם יום יום מתוך חובה.

יוגה אישה באפור

יוגה כטיפול במחלות

כאשר הרפואה קוראת למצב "מחלה", היוגה תדבר על משיכת כוח החיים כלפי חוץ והעבודה תהיה הזרמתו כלפי פנים. כך עובד התרגול על הרבדים הגופניים, הרגשיים, המנטליים והרוחניים, ומייצר טיפול אינטגרטיבי מלא יחד עם הרפואה המערבית. הטיפול דרך יוגה אפקטיבי במיוחד בהתמודדות עם מחלות כרוניות כמו סרטן, דלקות מעיים, טרשת נפוצה, דלקות פרקים, פיברומיאליגה ומצבים כרוניים נוספים.

מחלה כרונית מביאה עמה לא פעם שאלות אמון עמוקות אל מול הגוף, מערערת את היכולת לסמוך עליו וגוררת כניסה לטיפול ארוך טווח. כאשר המטופל נמצא במצב של כאב או טיפול תרופתי ממושך, היוגה מחדדת את נקודת ההתבוננות, מאפשרת לו להתמקד בכוח הפנימי, מאזנת, מפתחת מסוגלות לשאת כאב רב יותר לאורך זמן בעזרת תרגול נשימה והרפיה, ומחזקת את הגוף והנפש אל מול ההתמודדות עם המחלה.

בהתמודדות עם סרטן לדוגמא, מומלץ לתרגל יוגה עוד לפני תחילת הטיפולים הרפואיים, בזמן שמצב הגוף והנפש מאוזן יותר כנקודת התחלה. בזמן דכאון או חרדה, היוגה מאפשרת לאדם להרפות, לצבור כוחות נפשיים המסייעים לו ולחזק את החוסן הנפשי.

המדע הרפואי מוכיח כי סיכויי השרידה של חולים עולים מאוד כאשר רמת הלחץ נמוכה ונשמרת אופטימיות. היוגה אוספת את כוחות הנפש לאיזון, מפחיתה את תחושת הלחץ, משפרת את ההולכה העצבית בגוף ומעודדת את מערכת העצבים הפארא-סימפטית, האחראית על רוגע ושיקול הדעת הרציונאלי.

עד לחיי נצח.

** הכותבת היא נעה ישראל, מורה ליוגה, נטורופתית מתמחה בטיפול בתזונה ותהליכי ניקוי גוף. היא תעביר שיחה על "משולש כוח החיים" בפסטיבל ישראל ליוגה בתאריכים 30.6-2.7.16 גבעת חביבה. 

זהו פסטיבל היוגה הגדול והמקיף ביותר שמתקיים עד כה בישראל: שלושה ימים של תרגול חווייתי עם כל הזרמים, כל הסגנונות ובידי 75 מטובי המורים ליוגה בארץ ולמעלה מ-250 שעות של תרגול, ב-13 מתחמי תרגול ממוזגים.

צילום: שאטרסטוק




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך