איך לגדל ילד חברותי?

עבור ילדים צעירים, חברות היא אחד הקשרים החשובים ביותר. ילדים דואגים לחבריהם, רוצים לעזור להם ולחוש שגם החבר תומך בהם. כל מה שהם רוצים זה חבר אחד לפחות

20/06/2016
ד''ר עדה בקר קבלו עדכונים מד''ר עדה
  • RSS

עבור ילדים צעירים, חברות היא אחד הקשרים החשובים ביותר בחייהם, לעתים אף יותר מקשרי המשפחה. ילדים מדברים על חבריהם בהתלהבות ותוך כדי כך מתארים את המשחקים המשותפים, את ההנאה ואת החיבה ההדדית. ילדים דואגים לחבריהם ומנסים לזהות לְמה הם זקוקים כדי שיוכלו לעזור להם; הם רוצים לחוש שגם החבר תומך בהם. כל מה שהם רוצים זה חבר אחד לפחות.

חשוב להבחין בין חברות לבין פופולריות. ב-2007 קיים היחצ"ן רני רהב אירוע בר מצווה מתוקשר לבנו רועי. לאירוע הוזמנו כמה אלפי אנשים, כל ה'מי ומי'. מדורי הרכילות התייחסו כמובן למי שהגיע ולמי שלא, למי שהוזמן ול'מי דיבר עם מי ומי לא מדבר עם מי'. כשרהב נשאל על מספר האורחים המופרז, הוא ענה: "יש לנו המון חברים טובים". אכן רני רהב הוא דוגמה לאדם פופולרי, אבל אני תוהה כמה מתוך המוזמנים לאירוע הם חברים אמיתיים שלו.

הילדים המקובלים בחברה, שאנו מכנים אותם 'פופולריים', מוקפים תמיד בילדים שרוצים את חברתם גם בגן וגם בשעות שאחרי הגן. אבל דווקא לילדים אלו הרבה פעמים אין חבר אחד שהם יכולים להגדיר כ'חבר הכי טוב'. לעומתם, יש ילדים שאינם פופולריים, אבל יש להם חבר טוב או שניים, וזה מספק אותם. פופולריות וחברות קרובה דורשות מיומנויות שונות וגם עונות על צרכים חברתיים ורגשיים שונים. בכל מקרה, גם הילד הפופולרי וגם הילד שיש לו חבר קרוב יכולים למצות את היכולות החברתיות שלהם.

ילדים חברותיים (צילום: שאטרסטוק)

למה כדאי שלילד יהיה לפחות חבר טוב אחד?

פשוט כיף – חברים מבלים ונהנים יחד גם ללא מטרה מוגדרת;

* מעמד חברתי – ילד שיש לו חברים מקובל יותר גם על ידי ילדים שאינם חבריו;

חיזוק חיובי חברים מעניקים זה לזה חיזוקים חיוביים ומשפיעים על ההתנהגות ועל ההתפתחות החברתית אחד של האחר;

הקשבה ואמפתיה חברים מקשיבים זה לזה, מביטים ומחייכים זה אל זה;

עזרה הדדית – חברים עוזרים זה לזה בביצוע משימות ("הוא עוזר לי להעתיק צורות בחוברת...");

ריב והתפייסות חברים יכולים לריב ואחר כך להתפייס. תוך כדי כך הם לומדים להתמודד עם קונפליקטים ומריבות ולומדים לוותר זה לזה ("אנחנו אוהבים לשחק ביחד ולפעמים גם ללכת מכות");

ערך עצמי – חברות מחזקת אצל הילד את תחושת הערך העצמי ויוצרת דימוי חיובי ("הוא אומר שאני החבר הכי טוב שלו"; "אנחנו אוהבים הכי זה את זה"; "הכי אני אוהבת לשחק עם שיר כי היא אוהבת אותי, קוראת לי בשמות חיבה)";

שותפות – בחברות יש למי לגלות סודות אישיים, ויש מישהו שסומך עליך ("כי אני יכול לספר לו הכול"; "היא מרשה לי להשתמש בדברים שלה");

תמיכה רגשית חברות מספקת לילד ביטחון כשהוא במצב של חרדה וחוסר ביטחון ובמצבים לא מוכרים ומאיימים, הוא לא לבדו; יש חבר לידו.

וכמובן, חברות בילדות יכולה להיות מודל ליחסים בעתיד (רומנטיים, זוגיים, הוריים). לרוב, מי שיש לו חברים בגיל צעיר, יהיו לו חברים גם לכשיתבגר.

כיצד תזהו את החבר הטוב של ילדכם?

איך מזהים חברים?

 

התחילו מוקדם - איך לסייע לילדים ליצור חברות מינקות?

חברויות בין ילדים בין גיל שנה לשנתיים מתחילות כמעט תמיד באמצעות מפגש של ההורים. אם אתם מעוניינים לעודד חברות כזו:

* צרו מפגשים עם חברים או בני משפחה שהם הורים לפעוטות בגיל של ילדכם;

* הושיבו את שני הפעוטות על שמיכה אחת ושימו כמה צעצועים, רצוי מרעישים. כך תאפשרו להם לממש את הדחף הטבעי שלהם להתחברות;

* שימו לב לקשר העין שהפעוטות יוצרים ביניהם, לחיוכים ולהתעניינות המשותפת בחפץ כלשהו;

* אין צורך להדריך את הפעוטות או ללוות את הפעילות, הם כבר יעשו את העבודה בעצמם.

=======

 השלב הבא ביחסי חברות בין ילדים הוא לאחר גיל שנתיים. בשלב זה ילדים כבר מרבים לשחק עם מי שהם מגדירים כ'חבר' וגם מצהירים על חברותם.

בסביבות גיל שלוש הילדים מגלים גמישות רבה יותר בבחירת חברים, והם עשויים להתחבר עם מספר גדול יותר של חברים לתקופות ארוכות וקצרות. בגיל זה נכנסת לאוצר המילים של הילדים המילה חבר, והיא מציינת כי הילדים כבר מבינים את המושג.

בשנות הגן להרבה ילדים כבר יש חברים, והחברויות נעשות יציבות מאוד. בגיל ארבע ליותר ממחצית מילדי המעון יש יחסי חברות הדדית, ושני שלישים מהם יציבים לאורך כמה חודשים; יש ילדים ששומרים על חברות יציבה אפילו לאורך שנתיים.

.

** ד"ר עדה בקר, השלימה 25 שנות מעקב ומחקר והנפיקה ספר ששינה את דפוסי המחשבה של מאות הורים בתוך מספר שבועות. מרגע שחרורו של הספר לאוויר העולם, מאות גננות, מורות, אנשי מקצוע וסטודנטים הפכו אותו לתנ"ך הפרטי שלהם. הספר הזה מטפל בסוגיות בוערות שכל הורה רוצה לפתור: האם הילד שלי מקובל על חבריו? האם ילדים אחרים אוהבים לשחק איתו? יש לו חבר/ה קרובים? איך הוא מתמודד עם בעיות מול האחרים? הוא דומיננטי או וותרן? איך נזהה את היכולות החברתיות ונסייע לו? איך נסייע לו להגיב לסיטואציות חברתיות? איך נלמד אותו להצטרף למשחק בקבוצה? איך נתקשר עם הגננת שלו בצורה מיטבית?




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה