לאכול נכון עם הילדים

כמה טיפים לשילוב ילדים בארוחה משפחתית ולהקניית הרגלי אכילה נכונים

02/02/2010
אוכל קבלו עדכונים מאוכל
  • RSS
» אוכל הוא גם הנאה

כולנו מודעים לחשיבותה של תזונה נכונה של ילדים, ודווקא הם הקהל הקשה ביותר להאכיל. הנה כמה כלים ידידותיים להקניית הרגלי אכילה נכונה לילדים:

ארוחה משפחתית

לארוחה המשפחתית חשיבות רבה בהרגלי האכילה של הילדים. עפ"י נתוני ביה"ח לילדים של סיאטל, ילדים שרגילים לארוחות משפחתיות אוכלים פחות חטיפים וצורכים יותר פירות, ירקות ודגנים. מחקרים מראים שגם בני נוער המשתתפים בארוחות כאלה מפתחים פחות הרגלים מזיקים כמו עישון, צריכת אלכוהול וסמים, בנוסף להשפעה החיובית על אווירת הקירבה המשפחתית.

חשוב לשלב את הילדים בחווית הארוחה המשפחתית ולא לכפות אותה עליהם. מכון המחקר בסיאטל מציע מספר כלי לשילוב הילדים בארוחה:

  • לתכנן את זמני הארוחה מראש, לזמן שנוח גם למבוגרים (כולל הזמן להכין את הארוחה) וגם לילדים (שאין להם תוכניות אחרות).
  • להתכונן מראש, לוודא שיש את כל המצרכים בבית, לשתף את הילדים בהרכבת התפריט (מה בא לכם שנאכל?) ולשלב אותם בתהליך הכנת הארוחה או סידור השולחן (לצעוק עליהם שיבואו לסדר כבר את הצלחות לא נחשב שילוב שלהם בתהליך).
  • להנות מהארוחה ומהזמן המשפחתי, לא לנצל אותה כדי להוציא עצבים ולסגור חשבונות, אלא כדי להתעדכן במה שקורה בחיים שלהם, והכי חשוב: לאכול בנחת ולנסות לקיים אוירה נעימה וסובלנית.
  • להוות מודל לדוגמא - לא לאכול דברים שלא רוצים שהילדים יאכלו.
  • לא להכריח אותם לגמור מהצלחת, לא "לשחד" אותם באוכל לא בריא (אם תאכלו את העוף תוכלו לקבל עוגה).
  • לאפשר הזמנת חברים לארוחות המשפחתיות, בעיקר לבני נוער.

חמשת המזונות הכי לא בריאים לילדים

אתר הוצאת ספרי הבריאות "פוקוס" מפרט רשימה של "מאכלים מסוכנים" לילדים, לצד רשימת מאכלים מומלצים. לפי האתר, חמשת המזונות הכי לא בריאים לילדים הם:

  • חמאה וגבינה
  • צ'יפס וחטיפים מלוחים
  • דברי מאפה וממתקים המכילים שומני טראנס
  • נקניקים, נקניקיות ומעדני בשר
  • בשרים משומרים, מעושנים או צלויים

האתר גם ממליץ על מאכלים בריאים כמו קטניות, זרעים וגרעינים, ירקות ירוקים ופירות יער, וממליץ לסלק מהמטבח את כל המזון המעובד ולמלא אותו בירקות, פירות יבשים, דגנים מלאים ואגוזים. לא בטוח שהילדים ישתפו פעולה עם שינוי דרסטי כזה, אבל תמיד אפשר לנסות...

הנחיות כלליות ליום יום

אלעד שלו כותב באתר דיאטות לבני נוער כמה כללים להרגלים אכילה נכונים, שכולם יכולים לאמץ. בין ההנחיות:

  • לאכול לאט ובנחת. תחושת השובע מגיעה אחרי 20 דקות, אז אין מה למהר.
  • לשמור על סדר ארוחות וזמני ארוחות קבועות.
  • עדיף יותר ארוחות קטנות ממעט גדולות.
  • להימנע מאוכל קר - אוכל חם מעודד תחושת שובע.
  • לאכול חצי מהכמות, לא חייבים לגמור מהצלחת.
  • לאכול עד ארבע שעות לפני השינה.
  • לשתות הרבה מים.

צילום:
http://www.flickr.com/photos/mait/ / CC BY-NC-SA 2.0




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה