7 דרכים מעולות להפחתת לחץ

חוסר ידע בניהול חיים בריאים ואיכותיים שבו האדם אינו מודע לנזק העתידי מזיק לגוף, לרוח ולנפש הן בטווח הקצר והארוך. החיים עמוסים במצבי לחץ למיניהם וכך תצליחי להתמודד עם זה באופן בריא

23/05/2016
אלכס וינרסקי קבלו עדכונים מאלכס
  • RSS

קיימים לא מעט אויבים כאלו "שתפקידם" להזיק לנו או להתיש אותנו. אנו מנסים להילחם בהם בכל הכלים שברשותנו, אך לצערנו, לא תמיד צולחים. במקרים קיצונים, אנחנו אף נכנעים ומקבלים עלינו את תנאיהם כגזרת גורל. בהשאלה, כמו בצבא מאורגן, לאויבים הללו יש מפקד עליון (המוח) ומפקדים בכירים. אם "נחסל" את הבכירים, נפגע גם בזוטרים עד שלמעשה לא יהיה במי להילחם עוד.

כדי שנדע במי להילחם, רצוי להכיר את המפקדים הבכירים בצבא האויב: חוסר ידע, העדר סבלנות, התמכרות גופנית, נפשית ורוחנית, כאבים לסוגיהם וסטרס.

המוח אחראי על ניצוח ה"סימפוניה" של "המפקדים" וע"פ התווים שהוא מלחין הם "מנגנים". כלומר, באופן אסטרטגי ומאורגן להפליא - הם מנשלים וגוזלים מכם איכות חיים במרחב האישי. כתוצאה מכך ומבלי שתשימו לב, סביבות החיים השונות נפגעות (משפחה, עבודה וחברים). ככל שתקופה כזו מתארכת, הן הגוף, הרוח והנפש נחלשים עוד ועוד, עד למצב כניעה.

ship_634

לסדר הרשום לעיל, יש היגיון וחשוב לטפל בהם לפי הסדר הבא:

חוסר ידע ומודעות לאורח חיים איכותי ובריא קשור לתהליך קוגניטיבי מתמשך, בו המוח חולש על הגוף, הרוח והנפש.

בחיים המקצועיים, הידע נרכש בתהליך של למידה והתנסות ארוכת טווח, כדוגמת רופאים, עורכי דין, מהנדסים, רואי חשבון, כלכלנים וכו'. אלו משקיעים שנים ושעות רבות ללמידת המקצוע והתהליך לא מסתיים בתום ההכשרה הראשונית והם ממשיכים ללמוד ולרכוש ידע בהשתלמויות, הדרכות נוספות וקריאת חומרים מקצועיים.

לבסוף נבנה תהליך קוגניטיבי שהופך אותם למקצועניים בתחומם. לעומת זאת, בחיים האישיים, אנשים לא נוטים להשקיע, אפילו, מעט זמן בתהליך קוגניטיבי ע"מ להבין כיצד בפשטות אפשר להקנות לעצמם ולבנות תשתית של אורח חיים בריא ואיכותי לגוף, לנפש ולרוח.

במצב של היעדר סבלנות לא ניתן לבצע תהליך קוגניטיבי. כפי שאי אפשר לרכוש מקצוע שדורש מס' שנים של למידה אם לא נגלה סבלנות. חוסר ידע בניהול חיים בריאים ואיכותיים שבו האדם אינו מודע לנזק העתידי מזיק לגוף, לרוח ולנפש הן בטווח הקצר והארוך. חוסר סבלנות גורם לנו לדלג על שלבים חשובים ברכישת יסודות לבריאות איתנה ואז ברירת המחדל של המוח היא לפתח התמכרויות, מסוגים שונים, התמכרויות לפעילות ספורט שגורמת לכאבים, התמכרות לעישון שגורמת לאי איזון בריאותי ומנטאלי, התמכרות לאכילה ושתיית אלכוהול וקפה ועוד.

התמכרויות אלו מייצרות כאבים וייסורים גופניים, נפשיים ורוחניים ואלו גורמות לסטרס.

קוקטייל ובחורה

ניתן להפחית סטרס בקלות:

1. האזינו למוסיקה (מורידה את לחץ הדם ואת כמות הקורטיזול, הורמון הסטרס).

2. שתו הרבה מים (8-12 כוסות ביום. שתייה עוזרת לגוף להישאר בריא ולהתמודד טוב יותר עם מצבים של מתח).

3. לעסו את השרירים (מפחית את המתח בשרירים וגורם לזרימת דם טובה יותר לכלל הגוף, מה שגם עוזר להפחית את רמות המתח).

4. לעסו מסטיק ללא סוכר כמובן (עצם הלעיסה מפחיתה את רמות הקורטיזול, שהוא, כאמור, ההורמון שגורם לנו לסטרס. שימו לב, כי לא מומלץ ללעוס מסטיק יותר מ-20 דקות ביום, כיוון שלעיסה רבה מדי עלולה לפגוע במפרק שמחבר את הלסת התחתונה לגולגולת ולגרום לכאבים).

5. הרבו לצחוק וכמה יותר (משחרר אנדורפינים שמשפרים את מצב הרוח ומפחיתים את רמות הסטרס. אפשרו לאנשים בסביבתכם להצחיק אתכם, צפו בסרטונים מצחיקים, קראו בדיחות מצחיקות וכו').

6. שתו תה ירוק או קפה שחור במקום נס קפה (קפאין גורם לעלייה קצרת טווח בלחץ הדם, מה שעלול לגרום לבלוטת יותרת המוח להיכנס לפעילות יתר. בימים לחוצים, מומלץ להחליף את נס הקפה בתה ירוק או שחור שמכילים מעט קפאין ולכן מפחיתים את רמות הקורטיזול בדם – מה שמוריד את רמות הסטרס).

7. עשו פעילות ספורטיבית (התחילו בהליכה קצרה בעצימות נמוכה ובהחלט מספיקות גם 5-10 דקות. הליכה מקלה עלינו במצבי לחץ. הסיבה: התנועה של הגוף מזרימה את הדם ומעלה את רמות האנדורפינים).

8. לסיכום, הפחתת סטרס, תקטין את הכאבים לסוגיהם, תצמצם את מידת ההתמכרויות ואלו יסייעו לתהליך

** הכותב הוא אלכס וינרסקי, מאמן הכושר האישי עם ניסיון של 20 שנ בתחום, מייסד ויזם של מועדון הכושר VIM ומומחה בתחום אורח החיים

כתבות נוספות של וינרסקי:

11 שימושים מפתיעים עם לימון

למה לא מומלץ לאכול בננה על הבוקר

11 טעויות שאנשים עושים בתזונה ובכושר

צילום: שאטרסטוק

 




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה