מאיטליה באהבה: לאכול אצל ניצה ולהשקיף על הים

בוקצ'ו, המסעדה של ניצה מלווה את המטיילים על רחוב הירקון של תל אביב כבר 25 שנים, וממלאת את המבקרים בה באהבה לאוכל, תרבות ואמנות

בחורה עם מחשב נייד

כדי להתחיל להבין בכלל עד כמה מיוחדת ומרשימה הביוגרפיה של ניצה בן שלום, בעלת המסעדה האיטלקית "בוקצ'ו", צריך לחזור אחורה, לשנת 1967 באתיופיה. בעלה של ניצה נשלח לשרת באדיס, ביחידה מיוחדת של צה"ל, ואילו ניצה, שהחליטה להצטרף אליו למסעו המאתגר, ביקשה לנצל את הזמן במדינה החדשה וללמוד אמנות ובישול.

משלבת אוכל ואמנות. ניצה ופסל בבוקצ'ו (צילום: נסטור אפלבאום)

הכל התחיל באפריקה

ימי הקולוניאליזם האיטלקי שהותירו במדינה האפריקאית את חותמם, השפיעו מאד על המטבח ועל המסעדות, וכן, גם על התזונה של ניצה ובעלה. "היה שם שף בשם ברונו שמאד אהבנו אותו, ואפשר לומר שהוא היה זה שלימד אותי את כל מה שאני יודעת על בישול בכלל ובישול איטלקי בפרט", היא מספרת וניתן לשמוע בקולה עד כמה מתרגשת היא לשחזר את הימים המיוחדים ההם, ימים ששינו את חייה והתוו עבורה את המסלול שאותו היא צועדת עד היום.

דיפלומטים שביקרו אותה ואת בעלה במקום מושבם באתיופיה, נהגו להחמיא לניצה על יכולות הבישול שלה והפצירו בה לפתוח מסעדה. לאחר שלוש שנים, כשהסתיים הפרויקט באתיופיה, חזרו ניצה ובעלה לישראל, כשבליבה של ניצה ההחלטה – לקחת את המחמאה שקיבלה, ולהפוך אותה למציאות.

מאחר שהבישול האיטלקי היה הבישול ממנו הושפעה הכי הרבה, היה זה רק טבעי שניצה תפתח פיצרייה איטלקית, והמיקום שנבחר היה רחוב יהודה מכבי בתל אביב. הפיצה של ניצה שירתה אותה לא פחות מ-15 שנים רצופות, עד שניצתה בה ההחלטה להתרחב מבחינה קולינרית ולפתוח מסעדה איטלקית, שתשלב גם דגים, פירות ים ובשרים. ככה נולדה לה מסעדת בוקצ'ו, מפעל החיים של ניצה בן שלום, ומסעדה שקיימת כבר 25 שנים והיא לא פחות מהבית השני שלה (אף על פי שלעיתים היא מבלה בה זמן רב יותר מאשר בביתה הראשי).

קירות המסעדה תמיד יארחו תערוכה מעניינת אחרת (צילום: נסטור אפלבאום)

"אני עושה הכל במסעדה – החל מעבודה במטבח ועד הניהול השוטף. זאת דרך חיים וזה פשוט בית", היא מספרת ומוסיפה שהעובדים תמיד מספרים לה עד כמה מפתיע זה עבורם לעבוד במקום בו הבעלים מפשילה שרוולים ומצטרפת לעבודה השוטפת במטבח כמו אחרונת העובדים.

אמנות וקולינריה, השילוב המושלם

המסעדה, כמו הספר האיטלקי שעל שמו היא קרויה, משלבת מלבד אוכל גם אמנות, ואת קירותיה מקשטים פסלים וציורים של אמנים מתחלפים, ואפילו ציורים פרי מכחולה של ניצה עצמה. העובדה שהמסעדה יושבת ברחוב הירקון בתל אביב ומשקיפה לים, ודאי מעניקה לה את ההשראה הרצויה.

מזהה את הלקוחות לפי ההזמנה. ניצה במטבח (צילום: נסטור אפלבאום)

איך נשארים רלוונטיים אחרי כל כך הרבה שנים בעיר?

"זה שילוב של האהבה שלי למקום יחד עם ההקפדה על הפרודוקטים הטריים, והלקוחות הקבועים שהולכים איתי כבר מעל לשני עשורים. למעשה יש לי לקוחות שמלווים אותי עוד מימיי הפיצרייה, ולקוחות שהפכו למשפחה ומזמינים אותי לאירועים המשפחתיים שלהם".

מקסים!

"כן. יש לי לקוחות כל כך ותיקים עד שאני ממש מזהה אותם לפי ההזמנה שלהם, כי הם לא משנים את האוכל. אם אני במטבח ואני רואה את ההזמנה, אני ישר יודעת שזה הם, ויוצאת החוצה להגיד שלום. וזה לחלוטין יתרון שמגיע עם הוותק של המסעדה. אפשר להגיד שזה גם הדבר שאני הכי אוהבת בעבודה שלי – שאני יודעת למי אני מכינה את האוכל. יש לי לקוחה שמוגבלת בהמון מצרכים והיא פעם בשבועיים מגיעה למסעדה עם בעלה, ואני יודעת בדיוק מה מותר ומה אסור לה לאכול".

בוקצ'ו: חוויה תרבותית וקולינרית (צילום: נסטור אפלבאום)

יש לך טיפים לנשים שרוצות לצאת לעצמאות ולפתוח מקום משלהן?

"לדבוק במה שאוהבים לעשות, ולהתחיל בקטן – לא לקפוץ מעל הפופיק. עדיף להתחיל בקטן ולהתרחב הלאה בהמשך".

המתכון של ניצה בן שלום לספגטי פוטנסקה

מצרכים:

400 גרם ספגטי

4 שיני שום

8 פילה אנשובי בשמן

2\1 כוס זיתים שחורים מגולענים

6 עגבניות קלופות וקצוצות

כף צלפים בחומץ

3 כפות שמן זית

כף חמאה

מלח ים גס

פלפל גרוס

פטרוזיליה קצוצה

אופן ההכנה:

במחבת מחממים שמן וחמאה, מוסיפים שום, עגבניות, אנשובי, זיתים וצלפים. מתבלים, מרכזים כמה דקות תוך כדי בחישה.

בסיר מבשלים ספגטי במים רותחים עם מלח עד לדרשת הקושי הרצויה. מסננים ומעבירים למחבת עם הרוטב. מערבבים ומגישים עם פטרוזיליה מעל.

בתיאבון!

.

 

התוכן הינו מערכתי ואין בכתוב משום המלצה של בנק הפועלים. בית העסק מעניק הנחת CashBack ללקוחות הבנק.