אסתטיקה ירוקה

מירונה קורן עשתה את כל הדרך המפרכת למקצוע האדריכלות, רק כדי להבין שמה שהיא באמת רוצה זה למכור מוצרים מעוצבים מחומרים אקולוגיים ברשת.

08/03/2011
מערכת סלונה קבלו עדכונים ממערכת
  • RSS
» משכירה, לעצמאית, ליזמית. מירונה קורן. צילום: יח"צ

למקצוע כמו אדריכלות לא מגיעים סתם כך. קודם כל צריך לאהוב את התחום, אחר כך להשקיע שנים של לימודים ואז לגייס לטובת המוניטין עוד כמה שנים טובות של ניסיון. מירונה קורן עשתה את כל המסלול הסטנדרטי והארוך, אבל  לאחר כ-10 שנות עבודה כשכירה בתחום האדריכלות ועיצוב הפנים, החליטה להתפטר מהמשרד בו עבדה ולא להסתכל לאחור. באופן מפתיע, היא דווקא לא מתארת את הצעד הזה  כדרמטי. קורן: "רציתי רק לקחת פסק זמן ולארגן את חיי המקצועיים מחדש. לא היה לי מושג לקראת מה אני הולכת, לא הייתי בטוחה שארצה להמשיך במקצוע אך גם לא היה לי כיוון אחר. למעשה, לאחר מספר חודשים של "ניקוי ראש" חזרתי לעבוד כאדריכלית, רק שהפעם - כעצמאית. בשלב זה כבר היה לי ברור שלא אחזור לעבוד כשכירה. לא הייתי מוכנה לוותר יותר על העצמאות שלי, על היכולת להחליט מתי לעבוד, מתי להיות עם הילדים, מתי לצאת לחופשה ולכמה זמן".

קורן קיוותה שהיא מצאה את הפתרון המתאים לה ושסוף סוף היא יכולה לראות את האור בקצה המנהרה. לאכזבתה הרבה, גילתה שהיא פשוט הגיעה שוב למבוי סתום. "אחרי כמה חודשים בודדים היה לי ברור שזה לא זה", היא ממהרת להסגיר ולהזהיר אחרות שחושבות ללכת בדרכה. "כעצמאית בתחום, נוכחתי לדעת שה'חירות' אותה רציתי כל כך נלקחה ממני אפילו יותר בעצמאות, משהייתי בסטאטוס של שכירה. שעות העבודה הרבות פלשו לכל שעות היממה, היו לי מספר 'בוסים' כמספר הלקוחות, והעבודה הסיזיפית הרבה שבמקצוע שחקה אותי".

קורן לא התייאשה ועברה תקופת דמדומים מקצועית של כמה חודשים, במהלכה הרבה רעיונות שונים עלו ואז ירדו מהפרק, אך דבר אחד היה לה ברור - היא כן רוצה עסק עצמאי, והיא כן מעוניינת לבחור בתחום שיביא איזושהי רוח של חדשנות ומקוריות, ובתחום שעדיין לא מפותח בארץ.

התפנית

התפנית הגיעה דווקא ממקום לא צפוי, והשתלשלות המקרה מוכיחה שצריך תמיד לשמור על ראש פתוח ועין בוחנת. "כשהייתי בחופשה בניו-יורק, בביקורי במוזיאון לאומנות מודרנית (MOMA), רכשתי תיק שהתאהבתי בו מייד", היא משחזרת; "זה היה תיק שעשוי מלשוניות ממוחזרות של פחיות שתייה. בארץ חקרתי על החברה היצרנית, וגיליתי עולם ומלואו שבבסיסו תרומה אקולוגית, חברתית וכלכלית - רעיון שהתחברתי אליו מייד. במקביל, קיבלתי תגובות נלהבות על התיק. מכאן ועד גיבוש הרעיון, הדרך כבר הייתה קצרה והחלטתי לייבא מוצרים מעוצבים שעשויים מחומרים ממוחזרים ואקולוגיים. פתחתי את העסק בתחילת 2010 בהשקעה של 250 אלף שקלים – סכום שחלקו הגיע מחסכונות שלי וחלקו מהלוואות מהבנקים".

מאיפה בכלל מייבאים אקססוריז מהתחום הזה?

"זה באמת ענף בתולי, ותמיד קיים אצלי החשש שלא יהיו לי מספיק מוצרים להציע, אז אני משקיעה הרבה כסף, זמן ואנרגיה בשיטוטים באינטרנט ובעולם אחרי פריטים ייחודים. זה מלחיץ מצד אחד, אבל גם מהנה. בשלב זה אני מייבאת בלעדית 3 מותגים מהמובילים בעולם: המותג Escama Studio – שמייצר תיקים העשויים מלשוניות ממוחזרות של פחיות שתייה,  Ecoist – תיקים העשויים מניירות ממוחזרים של עטיפות מזון, שתייה ועיתונים, והמותג  Batucada – תכשיטים העשויים מגומי אקולוגי. את המוצרים הייחודיים ניתן לראות באתר שלי".

העסק רץ שנה. השתנית במהלכה?

"הייתי אומרת שהשתניתי במאה ושמונים מעלות, וזה מפתיע אפילו אותי. הפחד לפתוח לבד עסק בתחום שאין לי בו שום ניסיון, היה פחד בסיסי שאליו נלוו פחדים נוספים: להיכשל ולהפסיד את כל הכסף המושקע, הפחד שלא יאהבו את המוצרים, חשש מההתנהלות מול חנויות, הנסיעות הרבות בארץ, ואפילו הפחד מהחשיפה כדי לקדם את העסק והמוצרים. הקטע הוא שלא נתתי לפחדים ולהיסוסים לשתק אותי או למנוע ממני מלפעול. בחרתי להתעלם מהם ולרוץ קדימה. תוך כדי, גיליתי בעצמי יכולות שלא האמנתי שקיימים בי ואני מאמינה שאני רק בתחילת הדרך הזו".

מה הייתה המנטרה שהובילה אותך?

"מילות המפתח שלי הן 'לא לוותר'. אם יש לך חלום, אם נמאס לך להמשיך לעשות את מה שאת עושה – תשני. אם את רוצה לצאת לעצמאות ואין לך רעיון, תחפשי אותו כי הפתרון בדרך כלל נמצא ממש לידך. תהיי קשובה לסביבה, תעזרי באחרים, תבקשי הכוונה. תתפלאי עד כמה אנשים אוהבים לעזור, וזה עוד עניין שמאוד הפתיע אותי; קיבלתי המון עזרה, טיפים ועידוד מאנשים עם ניסיון של שנים בתחום היבוא וההפצה. גיליתי שהמילה 'תחרות' לא תמיד מאיימת, ולשמחתי נתקלתי באנשים שעזרו, ועדיין עוזרים, בכל פעם שאני מבקשת. לדעתי הסוד הוא בבקשה עצמה. בד"כ אנשים נרתמים ונענים, ואפילו מרגישים בעצמם סיפוק מהעזרה והנתינה, כי בסופו של דבר שני הצדדים נתרמים".

לאתר של מירונה - Madeo




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

  • מלכה יונגבלוד 21/03/2011

    מיוחד…בהצלחה לך… מאיפה לוקחים את האומץ… והאם העסק כבר רווחי?

בחזרה למעלה