10 דברים מפתיעים שמשפיעים על החלומות שלכן

הרבה גורמים משפיעים על השינה ועל החלומות שלכן ואתן תופתעו לגלות עד כמה משקל יש לריחות, רעשים ומאכלים על סיוטים

19/04/2016
יסמין לוי קבלו עדכונים מיסמין
  • RSS

כשאנחנו עייפות אנחנו פשוט נרדמות ולא ממש מנתחות איך, למה ומה יכול היה להשפיע על איכות השינה או החלומות שלנו. מחקרים רבים מצאו שישנם כל מיני גורמים סביבתיים שמשפיעים על החלומות שלנו בכל מיני דרכים וזה די מרתק לגלות כמה השפעה יש למשהו חיצוני עלינו. למרות המידע הזורם לכיוונו כל הזמן, אנחנו נשארות הרבה פעמים בתחושת תסכול סביב חלומות כי אלה נשארים הרבה פעמים לא פתורים, לא ברורים ומערערים.

אם להסתמך על מאמרים רבים בתחום, הסביבה החיצונית שלנו יכולה לעודד אפילו סיוטים שונים וזה כבר חומר טוב לסרט אימה מרתק לכשעצמו. הנה 10 דברים שיכולים להשפיע על החלום עצמו או על התפישה שלנו לגביו:

1. ריחות

מחקר מצא שלהסניף פרחים בשלב כלשהו בזמן השינה מעודד חלומות חיוביים יותר ושניחוח לא טוב מוביל לחלומות פחות טובים. אמנם קצת קשה לשחזר את ניחוח הפרחים שהסנפת בגינה כמה שעות לפני שנרדמת, אבל מעניין לדעת שזה יכול להשפיע. אם לפתע תריחי בייקון מהמטבח זה עשוי להשפיע עליך באופן שלא תהי מודעת אליו. "חלומות מגינים על השינה", אמר הפרופסור ג'יי קטסבי וור, "אז במקום להתעורר את מחדירה את הדברים שמעוררים לך את החושים לתוך החלום".

2. רעשים

נניח שהתעוררת מסיוט, בו את כלואה בבניין העולה בלהבות ואת קולטת שהאזעקה היא בעצם שעון המעורר שלך. "ישנו חלון צר שמאפשר הכנסת צלילים לתוך המוח שלך בזמן החלום", אומרת ד"ר בארט, "הם צריכים להיות נמוכים מספיק כדי שלא תתעוררי מהם אבל חזקים מספיק כדי שהמוח יקלוט אותם". רעשים בהחלט יכולים להשפיע, כפי שניתן לקרוא גם כאן. טיפ טוב לשינה רגועה הוא לנגן ברקע צלילים עדינים של גלים מתנפצים. את עשויה לחלום על נופש נחמד על איזה אי אקזוטי או להתעורר רגועה.

3. אוכל חריף

מתברר שאוכל חריף, גבינות מסוימות או ארוחה כבדה יכולים להשפיע על השינה שלך בכך שאת תזכרי את הסיוטים שלך יותר. "החוק הוא שאת אמורה להתעורר עד חמש דקות מהרגע שחלמת חלום כלשהו כדי לזכור אותו", אומר ד"ר וור. כדי להבטיח שינה רגועה וטובה עדיף לא לאכול שעתיים לפני השינה כדי להימנע מכל מיני בעיות עיכול. כדאי גם לברור היטב את סוג החטיפים שלך לפני שאת הולכת לישון. גם לקפאין יש אפקט על השינה שלך ומומלץ לא לצרוך אותו אחרי שתיים בצהריים אם את לא ישנה טוב.

4. לישון על הבטן

כאן עלה דבר מעניין במסגרת מחקר כאשר גילו שמי שישנה על הבטן נוטה לחלום יותר על סקס עם סלבריטאים או על קשירות במהלך אקט מיני. המחקר מצא קשר ישיר בין תנוחה זו לחלומות על סקס והחוקרים מניחים שזה קשור לנשימה שלך כאשר את נמצאת בתנוחה הזו. אז אם נמאס לך לחלום על סקס תשני תנוחה אחרת תככבי בחלומות מהסוג של "50 גוונים של אפור".

5. ויטמין בי 6

אמנם מחקרים לא הוכיחו חד משמעית שויטמין בי 6 מוביל לחלומות צלולים יותר ישנם כמה מומחים הבטוחים בכך, כפי שניתן לקרוא גם פה. אבל ד"ר בארט מסבירה שיש בזה היגיון. "הבי 6 מסייע לגוף להפוך חלק מהחומצות אמינו שאנחנו אוכלים לתוך נוירוטרנסמיטורים המשפיעים על החלומות שלנו". כדי להפסיק את החלומות המאוד אינטנסיביים פשוט תפסיקו ליטול את הוויטמין הזה. בכל אופן, אל תחרגי מהכמות היומית המומלצת כי ויטמין בי 6 יכול לגרום לבעיות בעצבים והיעדר תחושה באיברים לאורך זמן.

ג'ינג'ית ישנה

6. כדורים נגד דיכאון

הכדורים שאמורים להרגיע אותך, כמו פרוזאק, זולופט ופבוקסיל, עלולים לעודד סיוטים בלילה. "הוכח שהם גורמים להתפרצויות יותר אינטסיביות בתנועות העיניים המהירות למי שלקח אותם", סיפרה ד"ר בארט והיא מתכוונת לשלב בו העיניים שלנו זזות מהר באי שקט, השלב בו אנחנו חולמים. מסיבה זו רוב האנשים אשר לוקחים את הכדורים האלה סובלים יותר מסיוטים. אז אם את חשה שאת סובלת יותר מדי לכי לרופא כדי שיחליף לך מרשם. כל כדור משפיע אחרת על כל אחד ולכן לוקח זמן עד שמוצאים את "הנכון".

7. הפסקת עישון

התגלה שאנשים מעשנים נטו לחלום חלומות עוצמתיים מאוד. מחקר אחד מצא ש-64 אחוז מאלה שהפסיקו לעשן חלמו על עישון גם שנה אחרי. פרופסור פטריק מקנאמארה מספר שנסיגת ניקוטין יוצרת אפקט שמשפיע על השינה שלך ועל החלומות וכי הנסיגה גורמת לאדם לחלום יותר. בסופו של דבר, עדיף לא לעשן מאשר לעשן ובסופו של דבר הגוף יתאזן.

8. ללכת לישון רעבה

את אולי נאבקת כדי לשמור על משקל מסוים ופצחת בדיאטה נוקשה אבל החלומות שלך עלולים להיות מושפעים מכך. לחץ דם נמוך יכול להשפיע על החלומות שלך בכך שאת ישנה חלש יותר בלילה ועשויה לזכור את החלומות שלך יותר. כמו כן, את עלולה לגלות שחלמת בלילה על פיצה או בורגר. מחקר מצא שמטופלות שסבלו מאנורקסיה חלמו הרבה על אוכל. כדי לישון טוב יותר מומלץ לאכול בננה לצד כוס חלב רזה.

9. סרטים מפחידים לפני השינה

שמענו כבר בילדות איך סרטים מפחידים גורמים לסיוטים ופורסמו כמה מאמרים בעניין זה. ד"ר בארט מספרת שיש משקל לדבר האחרון שאת עושה לפני שאת נרדמת - הספר האחרון שקראת, הסרט האחרון שראית, המוזיקה ששמעת ואפילו השיחה האחרונה שניהלת עם אהובך. כל אלה ישפיעו על החלומות שלך. מכאן שכדאי ללכת לישון במצב רוח טוב ואחרי שראית איזו קומדיה מגניבה ולא סרט אימה מבהיל. הדבר האחרון שאת רוצה זה להתעורר מבועתת לגמרי. תלכי לישון לאחר שנתת למוח שלך להיזכר במחשבות נעימות ובזיכרונות מענגים.

10. הריון

בדיקות גילו שנשים בהריון חלמו על אבדן התינוק בין הסדינים ועוד סיוטים שנבעו מחרדה. השילוב של הורמונים משתוללים, חוסר שינה, מצבי רוח ולחץ הוביל לחלומות מאוד לא רגועים ואינטנסיביים. אין הרבה מה לעשות לגבי זה, כמו לגבי שאר ההשפעות הפיזיות של ההריון על גופך, זה זמני. המוח פשוט עוזר לך לעכל את השינוי המשמעותי שקורה לך והוא טבעי, הגיוני והוא בעיקר יחלוף. אז להתעודד!

צילום: שאטרסטוק

 

 

 

 




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה