13 דרכים לגרום לאנשים לאהוב אותך

כולנו רוצות שיאהבו אותנו אבל לא תמיד זה קל. לפעמים צריך אסטרטגיה עדינה ומתוחכמת כדי לגרום לצד השני להרגיש יותר חיובי כלפינו, אז תאמצו את השיטות הפסיכולוגיות הבאות אשר הוכחו מדעית

16/04/2016
יסמין לוי קבלו עדכונים מיסמין לוי
  • בדואר
  • RSS

מי לא רוצה שיאהבו אותה? כולנו רוצות הערכה, אהדה וחיבה מאחרים ולא תמיד אנחנו יודעות איך לזכות בכך. נכון, אומרים לנו איך "להיות עצמך" אבל לפעמים אנחנו לא פועלות נכון כדי לקבל את התגובה שאנחנו רוצות. לגרום לאחר לחבב אותך זה אתגר שמצריך אסטרטגיה מחושבת לפעמים וישנן פעולות שיכולות לעודד תחושות חיוביות אצל האחר וכאלה שיכולות לדכא אותן. לא מעט תלוי בנו.

רוב הקשרים שלנו מתפתחים באופן טבעי ואנחנו אפילו לא זוכרות איך הקשר התחיל אבל לפעמים עלינו לשקול דרכים להשגת המטרות שלנו בקרב בני זוג, חברים, מכרים וקולגות לעבודה. ב"ביזנס אינסיידר" קיבצו במסגרת כתבה מעניינת, של מאגי זאנג, כמה שיטות שהוכחו באופן מדעי, אשר יכולות לגרום לאדם ממולך לחבב אותך יותר מבלי אפילו לתת לו להבין שחתרת למען זה. מומלץ לקרוא וליישם, אם את רוצה לזכות בחיבת האחר ולא הצלחת עד עכשיו בדרך טבעית. לא מדובר בשיטות של רמאות אלא כאלו שלוקחות בחשבון את המוח האנושי וכיצד הוא פועל. זה מדהים עד כמה אנחנו יצורים מורכבים אבל קלים לתפעול.

1. להידמות אליהם

השיטה הזו מתבססת על כך שהתנהגותך תהווה השתקפות להתנהגות האחר. באנגלית אפקט זה מכונה "Mirroring" וכל מה שאת אמורה לעשות זה להעתיק את המימיקות של האחר, לא באופן הזוי וביזארי אלא באופן שהשני ירגיש ש"את כמוהם". אנשים אוהבים אנשים דומים להם. אם את מדברת עם מישהו, תעתיקי את התנהגותו ותאמצי הבעות פנים ותנועות גוף הדומות לשלו אז הוא יחבב אותך יותר. ב-1999 חוקרים עמלו על "אפקט הפיגמליון", שמתקיים כאשר אנשים מאמצים את התנהגות השני בתת-הכרה. התנהלות זו עודדה חיבה הדדית, מתברר. החוקרים בדקו 78 נשים וגברים אשר עבדו לצד פרטנרים ואחר כך הם בדקו את רמת החיבה ל"פרטנרים" שהיו למעשה מצוות המחקר. כל האינטראקציות צולמו בוידאו ועלה שהעובדים הכי אהבו את אלה שחיקו אותם.

2. לבלות יותר זמן לידם

אנשים נוטים לחבב את מה שמוכר להם וגם את מי שמוכר להם. באנגלית האפקט הזה מכונה "Mere-Exposure Effect" והוא קיבל ביסוס במסגרת מחקר שנערך בשנות החמישים על ידי חוקרים מ-MIT שגילו שסטודנטים אשר התגוררו קרוב יותר היו חברים טובים יותר. על פניו זה נשמע הגיוני אבל מכאן עלה שפעולות פשוטות כמו לומר "שלום" במסדרון ואינטראקציות אחרות קירבו בין הסטודנטים ויצרו קרקע נוחה לחברות טובה. מחקר אחר מאוניברסיטת "פיטסבורג" בחן גם את היחס לאדם מוכר. 4 בחורות התחפשו לסטודנטיות וכל אחת הגיעה לקורס מספר פעמים. בסוף הגברים בקורס התבקשו לציין את מי הם חיבבו יותר והם בחרו את הבחורה שהשתתפה יותר פעמים בקורס, למרות שהם לא ניהלו שום קשר איתה. מכאן שכדאי לבלות יותר זמן במחיצת אנשים, זה גורם להם לחבב אותך יותר.

3. לתת מחמאות לצד השני

אנשים יקשרו אותך לדרך בה את מתארת אדם אחר. כלומר, אם את תחמיאי למישהי אחרת ותגידי "היא עדינה וחכמה", אנשים יחשבו גם עליך כ"חכמה ועדינה". אם את תרכלי על אדם מאחורי הגב ותגידי דברים לא יפים עליו, אחרים יתחילו לקשר את התכונות השליליות שתיארת עליך. אפקט זה מכונה "Spontaneus Trait Transference" ומחקר אחד מצא שזה קורה גם כשבפועל לאותו אדם לא היו את התכונות השליליות המדוברות. מכאן שכל מה שתגידי על אדם אחר יהיה קשור גם אליך, בדרך זו או אחרת. מכאן שכדאי להיות אדם חיובי, לתאר אחרים באופן חיובי, למצוא את הטוב בהם ולהתמקד בתיאור תכונות חיוביות כי כך תשפיעי על דעת האחרים לגביך.

4. להיות במצב רוח מעולה

אנשים מושפעים אחד מהשני יותר ממה שאנחנו אפילו מתארים לעצמנו. אפקט זה זכה לשם "Emotional Contagion", וממחקרים בנושא עולה שאנשים נדבקים מהר ממצב הרוח של השני. מכאן שאם את רוצה שיחשבו עליך דברים חיוביים תגרמי להם לחוש דברים טובים. כוח החוויה ביחד הוא עוצמתי ואנשים מסוגלים לצאת מהדאון בזכות אדם אחר ואז הוא יראה בך "אדם חיובי", כזה שכיף להיות סביבו. מחקר מאוניברסיטת אוהיו בשילוב עם אוניברסיטת הוואי מצא שאנשים נדבקים במצב רוח האחר בלי לשים לב אפילו ומאמצים את התחושות של האחר.

5. להתיידד עם החברים שלהם

זה נשמע הגיוני לגמרי. אם החבר שלכם אוהב מישהו ואתם תאהבו אותו גם אז יש סיכוי שכולכם תאהבו אחד את השני. האפקט הזה מכונה "Triadic Closure" ומה שעומד מאחוריו זה שאם לשני אנשים חבר משותף אחד, יש סיכוי טוב יותר שהם יחבבו אחד את השני. אנשים אוהבים אישור לבחירות שלהם. אם הם מרגישים שאתה מחבב את מי שהם מחבבים אז אין סיבה לא לחבב אותך גם לדעתם. מחקר מאוניברסיטת "בריטיש קולומביה" מצא שאנשים אשר קיבלו בקשות חברות בפייסבוק נטו לאשר אותם לפי כמות החברים המשותפים. החל מ-20 אחוז עד 80 אחוז אנשים איתם היו להם 11 חברים משותפים.

6. לא לתת מחמאות כל הזמן

תיאוריה מעניינת המכונה "The Gain Loss Theory" דוגלת בכך שאדם יאהב אותך יותר אם לא תפזר בפניו מחמאות יותר מדי, כלומר, לא תחמיא על בסיס קבוע. אם תחמיא פעם בכמה זמן המחמאה תילקח יותר ברצינות ותהיה עם יותר משמעות. יותר מכך, אותו אדם ישאף לזכות ממך למחמאות כי הוא יודע שכאשר הן באות ממך אז הן אמיתיות ואינך זורק אותן רק כדי למצוא חן. מחקר מ-1965, אשר בוצע על ידי חוקרים מאוניברסיטת  "מינסוטה" בדק 80 נשים סטודנטיות. כל צוות הורכב משתי סטודנטיות שעבדו על משימה כלשהי ואחר כך נתנו להן לשמוע את הפרטנריות שלהן מעבירות ביקורת עליהן. היו 4 אופציות: הראשונה,  כל התגובות היו חיוביות. בשנייה, כל התגובות היו שליליות. בשלישית, הן דיברו על הפרטנרית מהחיובי לשלילי ובאופציה הרביעית, הלכו מהשלילי לחיובי. המחקר מצא שהסטודנטיות אהבו את הפרטנריות שלהן כשאלה דיברו עליהן "מחיובי לשלילי". מכאן שכדאי לחשוב לפני ששופכים מחמאות.

חברות טובות עם כובעים

7. להיות אדם חם ולשדר תחושה שאתה "מוסמך" במה שאתה עושה

הפסיכולוגית החברתית, סוזן פיסק, חתומה על מה שמכונה באנגלית "Stereotype Content Model", תיאוריה הגורסת כי אנשים שופטים אחרים לפי החמימות בהתנהגות שלהם ובמידת היכולת שלהם להיראות כ"מביני עניין". אם תצליחו להיראות חמימים, לא תחרותיים ומוסמכים בתחומכם - אנשים יחבבו אתכם וירגישו שהם יכולים לבטוח בכם. אם יש לך מעמד גבוה, רמת השכלה גבוהה והישגים מוכחים - אנשים יכבדו אותך יותר. פסיכולוגית מ"הרווארד", איימי קאדי, טוענת שבמפגשים עסקיים עדיף להפגין קודם כל חמימות ואחר כך ידע מוכח. כנראה שאנשים צריכים קודם לשבור את הקרח לפני שהם מדברים ביזנס ומאחר והחלטות נקבעות על בסיס רגשי, חשוב לפצח את הדרך ללב השני.

8. להפגין חולשות מפעם לפעם

לפי ה-"partfall effect" אנשים יאהבו אותך יותר אם תעשה טעות אבל רק אם הם חושבים שאתה אדם מוערך שיודע מה הוא עושה בדרך כלל. להודות שאינך מושלם יגרום לאחר לראות בך אדם אמין ויותר "אנושי". מחקר מעניין סביב זה התרחש על ידי החוקר אליוט ארונסון, אשר חשף עד כמה זה קל טעויות יכולות להשפיע על תשומת הלב. הוא ביקש מסטודנטים ב"אוניברסיטת מינסוטה" לצפות בקלטות של אנשים עונים על בוחן. כאשר אנשים ענו נכון אבל שפכו קפה בסוף הם זכו ליותר אהדה בקרב הסטודנטים הצופים מאשר אלה שענו נכון אבל לא שפכו קפה בסוף.

9. שתפו את הערכים הדומים שלכם

לפי מחקר קלאסי של תיאדור ניוקומב, אנשים נמשכים לאנשים הדומים להם. במחקר שלו הוא בחן תגובות של נחקרים בדיונים שנויים במחלוקת סביב נושאים, כגון סקס ופוליטיקה ואחר כך הוא שיבץ אותם במגורים משותפים באוניברסיטת "מישיגן". בסופו של יום, הנחקרים אשר החזיקו בדעות דומות סביב הנושאים השנויים במחלוקת חיבבו אחד את השני יותר. כלומר, אנשים אוהבים להיות עם אנשים אשר מחזיקים בערכים הדומים להם. מציאת נושא או ערך משותף מקרב בין אנשים וקצת סותר את התיאורייה ש"ניגודים נמשכים".

10. לחייך חיוך רחב

מחקר בנושא חיוכים בדק 100 בחורות שטרם סיימו אוניברסיטה והן התבקשו לבהות בתמונות של בחורות אחרות ב-4 מצבים: כאשר הן חייכו וכל גופן היה במצב נוח ופתוח, כשהן חייכו וגופן היה במצב סגור, כאשר לא חייכו אבל גופן היה במצב סגור, כשלא חייכו וגופן היה במצב פתוח. עלה מהממצאים שהנשים הכי אהובות היו אלה שפשוט חייכו, לא משנה שפת גופן. מחקר זה העלה את חשיבות החיוך בכל הנוגע לגרימת הצד האחר לאהוב אתכן. כמו כן, בבדיקה אחרת עלה שלחייך כשפגשתם אדם בפעם הראשונה עוזר לגרום לו לזכור אתכן יותר.

11. הביטו על השני כפי שהוא היה רוצה להיראות

אנשים רוצים שיראו אותם לפי האמונות שלהם לגבי עצמם. כולנו מחפשים אישורים מהסביבה שלנו והתיאוריה הזו מכונה "Self Verifivation". מכמה מחקרים שנערכו באוניברסיטת "סטנפורד" ו"אריזונה" התבקשו הנבדקים שיש להם תפישות חיוביות ושליליות לגבי עצמן להחליט אם הם היו רוצים להסתובב עם אנשים שהיו להם תפישות חיוביות או שליליות לגביהם. אלה שראו את עצמם באור חיובי העדיפו להסתובב עם אנשים שראו אותם באור חיובי וחשבו עליהם דברים טובים ואלה שראו את עצמם באור שלילי העדיפו להיות עם אנשים ביקורתיים. מכאן שאנשים רוצים לנהל אינטראקציות עם אנשים שנותנים להם פידבק התואם את תפישת הזהות העצמית שלהם.

12. תגלו להם סוד

להסגיר משהו מחייך יכול להשיג לך קשר אמיץ והאדם השני ירגיש טוב עם עצמו על זה שראית בו מישהו שניתן לסמוך עליו. זה יכול לעזור לו גם לחבב אותך, על כך שראית בו מישהו שניתן לחלוק איתו סוד. מחקר מאוניברסיטת "סטוני ברוק", בהנחייתו של ארתור ארון, בדק את היחסים שנרקמו בקרב סטודנטים. הם חולקו לצמדים והתבקשו לבלות 45 דקות כדי להכיר זה את זה. הם קיבלו מראש כמה שאלות אינטימיות ואישיות, אותן התבקשו לשאול, כמו "איך את מרגישה לגבי הקשר שלך עם אימך?" בעוד אחרים קיבלו לשאול דברים יותר פשוטים ולא אישיים כמו "מהי החופשה המועדפת עליך ולמה?". אלה שניהלו שיחות עומק הרגישו קרובים יותר מאלה שניהלו סמול טוק.

 13. הפגינו חוש הומור

מחקר מאוניברסיטאות "אילינוי" ו"קליפורניה" מצאו עד כמה חוש הומור הוא מרכיב חזק ביצירת קשרים וגרימת אנשים לחבב אחד את השני. חוש הומור יכול ממש לגרום לעובדים לאהוב אותך ואם אין לך אותו מצבים שונים עלולים לגרום לך להיראות "כבד" ו"אאוטסיידר". חוש הומור יכול לשנות את הגישה בחדר ולהפוך משהו מאישיו רציני למשהו שלא צריך לקחת קשה. מחקר בחן 140 עובדים סינים, בין גילאים 26 עד 35 ומצא שהאנשים הפחות אהובים היו ה"ממוקדי מוסר", כלומר, אלה ששמו דגש על הוגנות ואכפתיות ופחות חוש הומור. מכאן שאם אתן רוצות שיחבבו אתכן, תזרקו איזו בדיחה לאוויר. רק תוודאו שהיא מצחיקה.

צילום: שאטרסטוק

 

 

 




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה