לתקשורת אין כוונה לייפות את ענבל אור

ככל שענבל אור מסתבכת התמונות שלה פחות מחמיאות. העבריינית נתפסת ונענשת גם בבית המשפט וגם על ידי הצלמים. לתקשורת אין כוונה לייפות; לא את המציאות ולא את ענבל אור

12/04/2016
קרן רובין קבלו עדכונים מלל
  • RSS

בלי עתיד, בלי תקווה, בלי חלום. צילום מסך - הפייסבוק של כלכליסט 12.4.16

פרשת הנדל"ן של ענבל אור עדיין לא נגמרה, וכמעט בכל יום העלילה מתפתחת ומסתבכת ועולות טענות חדשות על כסף שאבד וקרקעות שנמכרו או שלא נמכרו. מעניין לשים לב לאבולוציה של התמונות בסיקור הפרשה. ככל שהסיפור ומצבה של אור בתוכו מסתבך יותר, התמונות שנבחרות כדי להציג אותה בכתבות מחמיאות פחות. התמונות מתכתבות עם ההידרדרות שלה והיא כבר לא מוצגת כיפה, מטופחת וחיננית. חלק מהתמונות סתם לא מחמיאות וחלקן איומות עד כדי דמוניזציה של ממש. אנחנו מתגייסים בתקשורת למען האנשים שנפגעו לכאורה מהפרשה: אנחנו כואבים אתם וכנראה בצדק - ולא מגלים חמלה כלפי אור.

אנחנו רוצים לראות את הנשים המצליחות שלנו יפות, מאופרות ומצולמות בזוויות מחמיאות. אנחנו מעדיפים לראות את הנשים שפשעו בתחתית: בוכות, מתחרטות, מתנצלות ומגוחכות. וכשהן כאלה, הכיתוב שמתחת לתמונה יכול לחזק את הלעג - כמו במקרה של טוויטר חדשות 2 שהעניקו לתמונה שלה בדמעות מהראיון המצולם את הכיתוב "השאירו אצלי את הריינג' - רובר", דרישה מגוחכת ועלובה של מי שכל עולמה קורס באחת.

inbal hadashot

אחת הסיבות להידרדרות התמונות של ענבל אור בפרט ושל כל מצליחנית שכשלה בכלל, היא הפער שקיים בין תמונות סטודיו לתמונות פפראצי. תמונות שמצטלמות בסטודיו אחרי איפור, שיער, סטייל ופוטושופ ומיועדות לקישוט כתבה מפרגנת נבחרות בקפידה - לעתים קרובות גם על ידי מושא הכתבה בעצמה, שיכולה להטיל וטו על התמונות הפחות מוצלחות.

בימים טובים יותר. צילום מסך מתוך דף הפייסבוק של דה מרקר, 2013

הדוגמה הקיצונית ביותר היתה תמונת הפוטושופ המפורסמת של שרה נתניהו על השער של מגזין "את" רגע לפני הבחירות ב-2015. כל קשר בין מידותיה של שרה לאיך שהוצגה בתמונה על שער "את" עם הכיתוב "מהפך" היה מקרי בהחלט. העיתוי והכיתוב לא היו מקריים כלל ונועדו ליצור שינוי בתודעת הקוראים ולהשפיע על תוצאות הבחירות. בפועל זו בעיקר היתה אנקדוטה מביכה, טעות יח"צ שנזכרת בעיקר בגיחוך. פוטושופ עושים בעדינות או לא עושים בכלל. אפשר להפוך את הברווזון לברבור, אי אפשר להפוך את החיה ליפה.

sara

 

אחרי התפוצצות הפרשה כבר אין סטודיו, אין איפור ובוודאי שאין פוטושופ. איש לא יכסה לענבל אור את השקיות מתחת לעיניים שמעידות על כך שלא ישנה, אף אחד לא יטשטש את הנקבוביות על עור הפנים ואף אחד לא ינגב את הדמעות, תרתי משמע. צלמי העיתונות ממתינים לענבל אור בכניסתה לחקירות ובצאתה מבית המשפט, לוכדים אותה במנוסתה ומציגים אותה כפי שהיא כרגע: עבריינית לכאורה, פושעת אולי ומי שייתכן שרימתה אנשים רבים שהפקידו אצלה את כל חסכונותיהם.

 

inbal globes 10.4

ככל שטיעוניה של ענבל אור היו מופרכים התמונות שלה, אשה מטופחת שמשקיעה במראה החיצוני שלה, נעשות גרועות יותר. מיזמית מצליחה ומתוקתקת היא מוצגת גם בתמונות כבויה, עייפה, ונלעגת. הגדילו לעשות YNET וכלכליסט שהעלו תמונה שלה מאחורי סוגרי החלון מהחקירה ברשות המסים.

ענבל אור כבר מאחורי הסורגים בכלכליסט. צילום מסך

אנחנו אוהבים נשים יפות ומצליחות. תמונה של אשה יפה תגרור יותר כניסות לכתבה מכל תמונה אחרת. מה שכן, אנחנו גם אוהבים לשנוא נשים שנופלות.

התקשורת כרשות שופטת ומענישה

ראינו את זה עם אתי אלון. התקשורת הקפידה לאורך כל הפרשה לפרסם רק תמונות לא מחמיאות, אבל השיא היה בעת הקראת גזר הדין בבית המשפט. המבט המבוהל שלה נלכד בעדשת צלם הארץ. העבריינית נתפסה והיא נענשת פעמיים: גם על ידי השופט וגם על ידי הצלמים. פושעת שפגעה באנשים לעולם לא תצטלם יותר בזוויות מחמיאות.

אתי אלון בעת הקראת גזר הדין. מפוחדת, רדופה, נענשת. צילום מסך מ"הארץ"

הטיפול בגברים קצת שונה

כשמדובר בגברים שפשעו, מעלו והונו, טיפול התקשורת אחר. זמן רב אחרי שפרשת הרצת המניות של נוחי דנקנר נחשפה, המשכנו לנהוג בו בסלחנות ולהמשיך להציג אותו בתמונות מחמיאות. בכתבה על דנקנר בגלובס מינואר האחרון נוחי מציע הצעות לכיסוי חוב של 200 מיליון לבנקים, אבל התמונות שלו מבית המשפט עדיין מחויכות, משדרות שהכל בשליטה ועסקים כרגיל. גם אחרי שהוגש נגד דנקנר כתב אישום בעבירות תרמית בקשר לניירות ערך ותרמית מניות לא תמצאו בתמונות שלו טיפת בושה, חרטה או דאגה.

נוחי דנקנר מחייך וזחוח. צילום מסך מפייסבוק גלובס 11.1.16

בין אם מדובר ברגעי השיא ובין אם אלה רגעי השפל, תמיד נראה קורלציה בתמונות.  לכתבים, לעורכים ולצלמים אין  כוונה לייפות; לא את המציאות ולא את ענבל אור.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה