האנשים הבריאים בעולם אוכלים פחמימות

למרות שבעולם מעודדים דיאטות עם מעט פחמימות, האנשים הכי בריאים ורזים עדיין ניזונים מהן במהלך היום בלי רגשות אשמה. אז מה הסוד של היפנים?

31/03/2016
הפינגטון פוסט קבלו עדכונים מהפינגטון
  • RSS

העם היפני כידוע בריא מאוד. היפנים נמצאים במקום השני בעולם בכל מה שקשור לאריכות ימים ואחוז האנשים הסובלים מעודף משקל הוא רק 3.5 אחוז. מחקר חדש חשף מה-"National Center for global Health and Medicine" בטוקיו, מי שנצמד לדיאטה ולתזונה של יפן הם בעלי 15 אחוז סיכוי פחות למות מכל מחלת לב וכלי דם לעומת אלה שלא הסתגלו לתפריט שלהם.

אז מה כוללת התזונה המומלצת מיפן? מה הסוד שלהם לאריכות ימים? דגים, דגנים, מוצרי סויה ומעט מאוד שומן. בארצות הברית המגמה היא להתרחק מפחמימות ולצבור יותר מזון עם שומן ולכן חשוב להיזכר בתזונה היפנית. אין דרך "נכונה" לאכול באמת אלא ישנם סגונות שונים ומגוונים בהתאם לתרבויות שונות.

לצורך המחקר, 80 אלף נבחנים ענו על שאלות הקשורות ללייפסטייל ותזונה כדי לראות עד כמה הם נצמדים לקווי הדיאטה היפנית ואחר כך החוקרים בדקו את הבריאות שלהם כעבור 15 שנה. אלה שנצמדו לתפריט היפני היו עם פחות סיכויים לחלות ולמות מסיבוכים בריאותיים מכל סוג. החוקרים לקחו בחשבון גיל, מין, מצב גופני, עישון, היסטוריה של לחץ, סכרת, היסטוריה של סרטן, מחלות לב, שבץ, מחלות כבד וכו'.

בחורה אוכלת סושי

החוקר ג'יימס דיניקולאנטוניו מאמין שסוכר ופחמימות הם הסיבה למחלות שונות ועלייה במשקל והוא מעודד אנשים שרוצים לרזות לאכול מזון עם שומן ויותר קלוריות כדי להרגיש שבעים יותר. אבל גם הוא מודה שהדיאטה היפנית עובדת וזה בגלל איכות המזון שהם מכניסים לפה, כמה מעט הם אוכלים והפעילות שלהם. לדברי החוקר מדובר בשילוב יפני ייחודי שמונע מהם מלהשמין או לחטוף מחלות.

היפנים ניזונים ממעט שומן וסוג מסויים של פחמימות, אורז עם ירקות. היפנים גם אוכלים הרבה מאכלי ים, עשיר באומגה 3 והם לא אוכלים אוכל מעובד. כמו כן, היפני הממוצע צועד 7000 צעדים ביום בעוד האמריקני הולך 5000. יחי ההבדל הקטן. לאור סגנון חייהם, זה הגיוני שהם ישרפו יותר אנרגיה. הפתרון שיצדיק אכילה של יותר פחמימות הוא להקטין צריכת מזון מעובד, להכניס לגוף יותר אומגה 3, סוכר וללכת יותר ביום. אם זה יקרה ניתן יהיה לאכול יותר אורז. "אפשר ללמוד הרבה מהיפנים", אמר דיניקולאנטוניו, "בסופו של דבר זה מגיע למקום שצריך לאכול אוכל אמיתי ולעשות כושר".

איך לאכול כמו יפני?

קווי היסוד של התזונה היפנית מבטאים היסטוריה קולינרית. בעוד אמריקאים נהנו מפירמידה במקום צלחת, צריכת המזון היפנית באה לידי ביטוי באופן אחר. כאן בא לידי ביטוי איזה מזונות לאכול ולא ירידה למרכיבים. זה קל גם עבור מי שלא יודע להכין אוכל. הדגש הוא על פעילות פיזית, הרבה מים ותה ואין צורך בהגשת נשנושים עם סוכר, ממתקים או משקאות ממותקים. החלק העיקרי של התזונה שלהם מורכבת מלחם, אורז, איטריות ועוגות אורז. הרבה ירקות נכנסים לתפריט,  3-5 מנות של חלבון, בשר, דגים, ביצים וסויה. החלק האחרון מחולק לשניים: שתי מנות ביום של פרי וחלב או מוצרי חלב.

חשוב להבהיר שמומלץ לקחת כל מיני גורמים בחשבון, גבר צעיחר ופעיל יוכל לצרוך יותר מקשישה לא פעילה וחשוב להבין שלא כולם אמורים לצרוך אותו דבר. מכאן שככל שאדם פעיל יותר ועושה כושר הוא יוכל לצרוך יותר פחמימות. אם הוא רק שוכב בבית אז זה עלול להיות לרעתו. השילוב בין הגורמים וההקפדה על איכות הדגנים הוא הסוד פה. חשוב גם לשים לב שהיפנים אוהבים לשלב הרבה ירק בתפריט. המצב הבריאותי נגזר מאורח חיים, גנטיקה ופעילות. אי אפשר לשלול גורם אחד מהמשוואה.

משרד הבריאות היפני ביצע עדכונים לקווי האכילה האלה, כי אורז לבן, אחד המזונות הפופולאריים, זוהה כבעל קשר למחלות כרוניות, הוא קבע כבר ב-2010 שרק 50-65 אחוז מהתפריט של אדם יורכב מפחמימות. הוא ממליץ שאנשים יחקרו אורז חום. המסקנה היא כמובן, דומה למה ששמענו בעבר: מינון, איזון, צריכה מבוקרת ופעילות גופנית הם המפתח.

צילום: שאטרסטוק

 

 

 

 

 

 

 

 


לכתבה המקורית בהפינגטון פוסט

הפינגטון פוסט הוא אתר החדשות והבלוגים המוביל בארצות הברית בייסודה של אריאנה הפינגטון. עם 10 מליון גולשים מידי חודש, הוא הפך למוקד עוצמה והשפעה על התקשורת ועל קובעי המדיניות בגבעת הקפיטול



מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה