לאן נעלמו אלבומי הילדים עם המילים החכמות?

פעם היו אלבומי ילדים איכותיים, עם מילים חכמות ומשמעות אבל אז הם נעלמו ובמקומם קיבלנו בליל של קשקושים חסרי מהות. גל זיו החליט לשנות את זה עם "האוצר" ואתם מוזמנים לתמוך בפרוייקט המופלא

10/03/2016
גל זיו קבלו עדכונים מגל
  • RSS

שירי ילדים הם חלק בלתי נפרד מהתרבות שלנו. הם פס הקול של הילדות שלנו, התמונות המוזיקליות באלבום המשפחתי.  בתור מוזיקאי ואבא לשני ילדים, שמעתי כל כך הרבה פעמים את השאלה: "למה כבר אין אלבומי ילדים כמו פעם? עם שירים כייפים, מוזיקה מעניינת, מילים חכמות?" ולא הייתה לי ממש תשובה. בתוך כל המסכים, המסחריות, הנוצצים והסלבס, שנוכחים כל כך בתרבות הילדים והנוער, גם אני התגעגעתי למשהו אחר יותר רגוע, יותר עמוק, יותר תמים.

כן, גם לי היו חסרים שירים קצת כמו פעם, שאוכל להשמיע באוטו ולשיר ביחד עם הילדים, בהנאה, להרגיש שהם מקשיבים למשהו טוב ובריא ולהגניב חיוך במראה. אין לי בהכרח משהו נגד שירי הפסטיגל למינהם, יש להם מקום וגם הילדים שלי הם חלק מהעולם המודרני וצורכים תרבות פופולארית אבל הרגשתי שהם דחקו מהבמה כמעט לחלוטין כל דבר אחר.

האוצר של גל זיו

שירי הילדים שנתקלתי בהם כיוונו למחנה המשותף הנמוך והם משווקים כמוצר צריכה, חלק מעסקת חבילה של תאורה, ריקוד, תפאורה ואימג'. "חוויה שלמה". לרוב את ה"חוויה" הזו תחליף כעבור יום חוויה אחרת נוצצת וצעקנית אף יותר.

אז החלטתי שהגיע הזמן לנסות משהו אחר, להפיק ולהלחין אלבום שירי ילדים חדש, איכותי, עם טקסטים של כותבים וזמרים שאני אוהב ומעריך. חשבתי לעצמי, מה אהבתי בשירים הללו, שירי הילדות של פעם? מה יש בשירי הילדים של אריק איינשטיין ויוני רכטר, בשירי פסטיבלי הילדים של שנות השבעים והשמונים, ב"כבש השישה עשר" או ב"ילד הזה הוא אני"? איך באמת עושים אלבום שיהיה בו בזמן מודרני וכייפי, אבל גם מעניין ושאינו שטחי, שיהיה מזמין וקליט, אבל שיהיה בו גם טיפה מעבר. אלבום עם שירים שיהיה כיף לחזור אליהם פעם שניה ושלישית, ולגלות כל פעם דברים חדשים. צלילים, מילים, צבעים מוזיקליים.

הדסטארט

שיר ילדים טוב, מתייחס לילד בכבוד ומדבר איתו בגובה העיניים. לא ב"התילדות" מעושה. ילדים הם יצורים חכמים להפליא, סקרניים, ובעלי דימיון ואפשר לכוון קצת יותר גבוה, בהתייחסות אליהם. הם יגיעו לשם והם יעריכו את זה. אנחנו מכירים את הפחד התהומי הזה של הורים, שהילד ישתעמם ולכן הוא חייב כל הזמן להיות מועסק באטרקציות שונות ומתחלפות. אבל אם החוויה עצמה היא טיפה יותר מעניינת ועמוקה, אולי הוא לא ירגיש צורך להשליך אותה, ולהמשיך למשהו אחר אחרי שתי דקות? אני זוכר שאת שירי הילדות הטובים היינו שומעים ביחד ביחד עם ההורים, האחים, או החברים.

הדסטארט

שמענו אותם במטבח, באוטו וברדיו. אלה היו שירים לכל המשפחה ואפשר לחוות שיר ילדים טוב עם הילדים - ביחד, כי בשיר טוב יש חוויה אמנותית רחבה, שמדברת בכמה מישורים. כשגדי רונן, ששר עם יעל דקלבאום את שיר הנושא של "האוצר", נשאל האם הוא ניגש אחרת לשיר ילדים מלשיר רגיל, הוא ענה: "אני מחפש שיר טוב, לא בטוח אם זה שיר ילדים או מבוגרים" ובאמת שיר הנושא של "האוצר" הוא שיר על מסע קסום של שני ילדים, אבל יכול בהחלט להיות שיר על מסע של שני בוגרים היוצאים לדרך משותפת. https://www.youtube.com/watch?v=ouBDF1U8gfM

גל זיו האוצר

עוד דבר שהפך אלבום כמו "הכבש השישה עשר" לקלאסיקה, הייתה ההתקבצות של חבורת אנשים מוכשרים ביחד ליצירת פרויקט משותף. הגיוון של הזמרים השונים, ההנאה הגדולה בלשמוע אותם מבצעים שירים ביחד, ובאופן כללי האוירה הטובה של משהו שהוא מעבר לסכום חלקיו, הפכה את הפרויקט לעוד יותר אטרקטיבי.  גם אצלנו ב"אוצר" לאט לאט נבנתה חבורה שכזו: דנה ברגר, יעל דקלבאום, אלון עדר, גדי רונן, בועז קראוזר, בועז ריינשרייבר ונופר געוני, כולם זמרים ויוצרים אהובים, שכותבים ושרים לקהל בוגר באופן רגיל. כשהתחיל להתגלגל הרעיון, כולם היו שותפים להרגשה שאין מספיק דברים חדשים לילדים. הפכנו לחבורה מגובשת שכוללת גם את המשוררים והכותבים שלומית כהן אסיף, יקיר בן משה, טל ניצן ואיריס אליה כהן, את עינת צרפתי המאיירת, יוסי מרשק המספר את הסיפור העוטף את השירים. עם הזמן גילינו שיש התעניינות גדולה והחלטנו להעלות קמפיין הדסטארט ולשתף את כל מי שמחפש את אותו הצליל המרגש. נותרה לנו עדיין דרך, אבל ההתרגשות גדולה. אנחנו כבר מרגישים שזה יהיה אלבום לקטנים ולגדולים. עכשווי – אבל קצת כמו פעם.

הנה סרטון "האוצר", עם יעל דקלבאום וגדי רונן:

לתמיכה ורכישת האלבום מראש - http://www.headstart.co.il/project.aspx?id=17549

הכותב הוא גל זיו, מייסד פרוייקט "האוצר"




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה