9 דרכים להתגבר על לב שבור

הוא זרק אותך לכל הרוחות וכעת כל מה שאת עושה זה לרבוץ במיטה ולבכות? עזבי, כך תקומי על הרגליים ותתגברי על לבך הפצוע. אם זה לא עוזר, ננסה לאתר לך את הנייד של ריאן גוסלינג

01/02/2016
יסמין לוי קבלו עדכונים מיסמין
  • RSS

אישה בדיכאון

לב שבור הוא לא סתם שבור. הוא חתוך,מנופץ, פצוע ומדמם. הדבר האחרון שההלב רוצה הוא ש"תתקדמי הלאה", "תתגברי", "עזבי, את עוד תצחקי על הרגע הזה". הוא לא יכול לשאת קלישאות, גם אם הן נכונות. כן, אולי נצחק יום אחד אבל בינתיים כל מה שאנחנו רוצות לעשות זה לבכות ולמות. זה בגדול.  בקטן, אנחנו נעות בין לאהוב את מי שפגע בנו לבין לשנוא. בסוף נגיע לאדישות אבל עד אז, הלב האומלל שלנו צריך להתאושש. משימה לא פשוטה כשמבחינתך הציפורים לא מצייצות והשמש לא זורחת.

הרבה נאמר על דרך השיקום. חלק ימליצו על מציאת ריבאונד מהר, חלק יגידו שעדיף להישאר לבד. חלק יאמרו שאת צריכה לבכות כמה שצריך וחלק מאמין שעדיף לך להיות פשוט פרקטית ויעילה. מה שבטוח, אין דרך אחת להתמודדות ומה שנכון לך לא יעבוד אצל אחר. במילים אחרות, אם חפרת לחברה יותר מדי ונמאס לה זה הזמן מצוא חברה חדשה, אחת שתכיל ולא תשפוט. מתישהו תגלו שלא נשארו לכן חברים ועדיין, עדיף להיות מוקפת באנשים שיסיחו אותך קצת מהתופת.

ביום שתפנימי שהוא לא חוזר ושזהו, הוא נפרד ממך את תוכלי להתחיל להתקדם. אם נפלת על פוץ שהוליך אותך שולל, זו בעיה עצובה ואין מנוס חוץ מלהתחיל להתגבר, גם אם בדיליי אבל איך? הנה כמה עצות טובות שילוו אותך. זה נראה לך אולי בלתי אפשרי, אבל זה יקרה לאט לאט. את תחשבי שבחיים לא תוכלי לחיות בלעדיו ויעברו הימים כשהוא איננו ואת בעצמך רוצה להיעלם. את תתגעגעי ותבכי לכולם אבל את תקומי, תתנהלי בעולם ותתפקדי. מתישהו. מדובר בהישג כביר לעומת הימים ששכבת כמו קקטוס מת על מיטתך וייילת כמו כלב ים שנפרד מאימו.

אז איך? ככה תצליחי להתמודד:

1. להתאבל על הקשר

אנחנו חיים בעולם שלא באמת מאפשר לנו לקחת פאוזה ולהתאבל באמת כי "חייבים להמשיך הלאה". פסיכולוגים ממליצים על לקיחת זמן סביר, לא מוגזם, של תקופת אבל כאשר בדרך זו את מעכלת את כאבך, את מה שחווית ומנסה לעשות סדר במחשבות. להבין ולחשוב מה קרה שם. תקופה זו חשובה כדי להמשיך הלאה ומי שמתעלם ופוסח עליה מדחיק את ההתמודדות. זה פשוט יתפוץ במועד אחר. אז תבכו, תקטרו, תצעקו ואל תעצרו את מבול הרגשות והדמעות. זו תחילתה של החלמה נפלאה.

2. למצוא אנשים שמבינים אותך

זה הזמן להתעטף סביב אנשים טובים ומפרגנים, כאלה שתומכים בכן ולא גורמים לכן להרגיש כמו שיט . תיפרדו מאלה שבאו לדכא, למנוע תקווה ולהביא אתכן למצב שאתן יוצאות עם עוד יותר רגשות אשמה ממה שכבר היה בכן. אנשים טובים באמצע הדרך, גם זרים, יכולים לעודד אתכן מאוד. תקשיבו לסיפורים, לדעות, למחשבות ולתהיות של אחרים לגבי הקשר הזה. אתן עשויות לקבל פרופורציות ולהבין שהיי, הוא באמת היה לא בסדר, אפילו חלאה. אולי יצא טוב מכל זה. ואם לא, לפחות אינכן לבד.

3. תעשי משהו שדחית בחייך

זה הרגע לנסות דברים חדשים, לעוף עם החזון, לקדם רעיונות ולפתח תחביבים. כן, אולי עם האקס לא יכולת לנסוע, לא יכולת לכתוב או ללכת למקומות שפעם אהבת. כעת זו ההזדמנות לצאת מהפוך ולצאת מאזור הנוחות הלא נוח שלך. פחות דמעות ויותר אקטיביות מחוץ לבית זה לא רעיון רע. מפה דברים יכולים להתגלגל, אנשים חדשים יכולים לחדור לחייך ותחשבי פחות על איך האקס הרס את חייך. בקיצור, לחפש תשוקה חדשה וללכת בעקבותיה.

4. לא להיתקע ב"מה יכולתי", "מה לא עשיתי" ו"מה יכול היה להיות"

פשוט כי זה לא יעזור, לא יקדם ולא יעיל. למי אכפת מה יכול היה להיות. ויתרו עליך? השליכו אותך לביבים? הפסד שלו. לא מעניין מה יכול היה להיות. זה בעיקר ישאיר אותך עצובה, מדוכאת, מיוסרת ובלופ מחשבתי מתיש שלא נגמר. עדיף לא להיזכר בזכרונות היפים כי זה יכאיב. תלמדו לראות מה היה רע. דמיינו את הרגעים הלא טובים, כי בכל זאת הייתה סיבה למה נפרדתם. ניתוקים נוטים לגרום לנו לראות את השני כאליל. נסו לראות אותו בתור מה שבאמת היה. בן תמותה. אדם מן המניין. בשר ודם.

5. תכתבי מכתב לאקס

ואל תשלחי כי כנראה תתחרטי. הרעיון הוא לשפוך הכל, לבטא כעס, זעם, כאב ולשים לב מה את באמת מרגישה. מילים לא נועדו להחזיר אותו או להוציא עליו רעל. מכתב בו את כותבת בדיוק מה את חושבת על הקשר ומה שקרה יכול לעזור לשקם אותך ואת מצבך הנפשי. לפעמים דרך מילים ניתן לראות מה באמת עובר במוחך ולא רק את אותן מנטרות ומחשבות תקועות שאת נאחזת בהן. דרך זו תעייף אותך, תתיש אותך ובסוף את תחשבי לעצמך, "אין לי כוח אליו". בסוף חשוב שתכתבי "סולחת לך", אין מה לאגור טינה. תני לו ללכת ואל תצפי שיחזור. עם סליחתו או בלי, מדובר כעת בך. לא בו.

שברון לב

6. לא לישון לבד

כלומר, לא לישון במיטה ריקה, מדכאת ובעלת אותם סדינים שישנת איתו עליהם. תרכשי סדינים חדשים, כריות מפנקות ותהפכי את מיטתך למשהו שכיף לשרוץ בו. אחרי פרידה יש נטיה להרגיש שאינך בחיים ושזה לא משנה היכן את ישנה בכלל. לא מפתיע להגיע למצב שלא החלפת סדין חודשיים כי לא יכול אפילו להרים את עצמך משברון הלב. אבל דווקא זה הזמן להתעלות ולהזמין את כיסוי המיטה בצורת ינשופים שראית ואהבת. אין זמן טוב יותר מהווה ועדיף להתעטף עם ינשוף מאדם שלא אוהב אותך יותר.

7. לנתח את חלקך בפרידה

שלב זה קשור לזמן האבל ואין מנוס מלהתעמת איתו. צריך שניים לטנגו ושניים לפרידה. גם אם הוא גמר איתך, היית שם, את קשורה לזה בישירין או עקיפין. אולי זה בא בהפתעה בעיניך אבל ככל שהזמן יעבור את תביני שזה לא קרה באמת סתם. סימנים ורמזים היו ופשוט, מה לעשות, לא שמת לב. תקופה זו נועדה לא כדי שתרחמי על עצמך כל היום. בין דמעות לקללות נסי לחשוב מה התפקיד שמילאת, האם היית מאושרת, מה עשית או לא כדי לתרום להתפוררות הקשר. אולי תגלי שבעצם, הוא לא מה שרצית באמת ואולי סבלת אבל הייאוש נהיה נוח. ברגע שתקחי אחריות גם, את תהפכי מקורבן לאדם שהיה לו השפעה בזוגיות. מה שחשוב זה להבין שלא תחזרי על אותן טעויות ושתלמדי מה לעשות ולא לעשות בזוגיות הבאה.

8. להתרגש מהעתיד

כן, מילה מפחידה היא, "העתיד" אבל צריך ורצוי להתעמת איתה מתישהו. העתיד הוא מה שרלבנטי והעבר רק יכאיב. זה נשמע בלתי אפשרי לחשוב קדימה כשהלב תקוע מאחור אבל תמיד ישנה תקווה לאהבה ולימיםנ טובים יותר, גם אם הכל נראה שחור. מישהו אחר יוכל לעשות אותך שמחה והזדמנויות חדשות יוכלו לבוא. את רק צריכה לתת לעצמך סיכוי. קצת אמונה לא הזיקה ובמקום לבכות על העבר שפגע בך, נסי לראות איך העתיד מפצה אותך. בעתיד יש סיכוי שתהי אפילו... מאושרת. וכן, את צריכהלמלא את חלקך בדיל הזה. תתחילי בלהפנים שיש עתיד.

9. לצאת מהבית

אין דבר מפתה יותר מלשבת מול הקיר הלבן ולבהות בו כמו זומבי. אבל לכל דבר טוב יש סוף ואת צריכה להכריח את עצמך לקום מהמיטה, להתלבש ולצאת אל העולם. קשה, בלתי נסבל אבל זה יזכיר לך שהיקום מורכב מעוד מרכיבים מעבר לכאב שלך. החיים ממשיכים ונכון, זה קונספט ארור ברגעי משבר אבל זה גם מכניס אותך להבנה שעם כל הכבוד לך, ישנם אנשים, אופציות וחוויות בחוץ. חשוב להתאוורר, להרגיש שאת בחיים. לשקוע במיטה זה קל אבל כדי להתקדם חייבים לקום ולעשות צעד. תתחילי באחד קטן.

צילום: שאטרסטוק




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה