איך להגן על הארנק

בעידן הרכישות הוירטואליות יותר ויותר קשה לנו להגן על הארנק. רבקה הרסון ממליצה לכן כיצד לעקוב וממי להיזהר.

23/02/2011
מערכת סלונה קבלו עדכונים ממערכת
  • RSS
» איך לשמור על הארנק. צילום: flickr: mueritz

הארנק שלנו גוסס וזאת לא בדיחה. בשנה האחרונה אנחנו קונות יותר ויותר באמצעיים טכנולוגיים, כלומר דרך האינטרנט או דרך המכשיר הסלולרי, ויש לזה השלכות. הנה שתי דוגמאות לפיתוחים האחרונים בתחום:

הראשונה, חוקרי אבטחה פיתחו אפליקציה לאנדרואיד המסוגלת "לדוג" את פרטי כרטיס האשראי שלנו לא רק כשאנחנו מקלידים אותם, אלא גם כשאנו אומרים אותם בטלפון; השנייה, ויזה אירופה משיקה שירות חדש שמאפשר באמצעות נגיעה של מכשיר האייפון לרכוש מוצרים ללא צורך בשליפת כרטיס האשראי עצמו. בכל מה שקשור לרשת – כמי מיותר להזכיר כיצד הקניות החברתיות נתנו דחיפה אדירה לקניות און ליין. השאלה היא איפה זה משאיר אותנו ברמת אבטחת התשלומים? התשובה: בתכל'ס, לגנבים מתוחכמים נוצרו עכשיו הזדמנויות חדשות לכייס אותנו בלי שהם אפילו יצטרכו להיתקל בנו פיזית. אז איך מתגוננים?

רבקה הרסון, סמנכ"ל שיווק בחברת קומטאץ', שמתמחה בפתרונות הגנה מפני מכלול האיומים הטכנולוגיים ממליצה:

היזהרו ממתחזים

באם אתם גולשים דרך הטלפון הנייד או שאתם מול מחשב נייח, תכסיס נפוץ לגניבת פרטי כרטיס האשראי, הוא ביצירת אתר-מתחזה לאתר קניות ידוע ומוכר. הנוכלים מפנים גולשים תמימים לאתר המתחזה באמצעות שליחת קישור, והקונים, שמסרו את פרטי האשראי לביצוע עסקה, נותרים ללא סחורה אך עם חיובים בכרטיס האשראי. ההמלצה היא לבדוק תמיד את כתובת ה- URL (כתובת האתר) ולוודא כי מדובר באתר מקורי ומוכר, ולא במתחזה.

מומלץ גם להתקין תוכנות ייעודיות להגנה מפני אתרים מתחזים, בצורה של תוסף לדפדפן (Plug-in) וסרגלים (Toolbar) הזמינים לרכישה או להורדה ברשת ומתריעים מפני איום.

בכל מקרה, הדרך הבטוחה ביותר להימנע ממניפולציה מהסוג הזה, היא על ידי כניסה לעמוד הבית של האתר באופן ישיר, ולא מתוך קישור שמופיע באתר אחר או שנשלח למייל.

השוו מחירים

אסטרטגיה אחרת כוללת חיפוש אחר מוצר מסוים במנועי החיפוש והשוואת המחירים הנפוצים ברשת. כאן אתם צריכים לסמוך דווקא על האינסטינקטים שלכם: אם מוצר מסוים נראה יוצא דופן וחריג באטרקטיביות שלו, וההצעה היא מאתר שלא נתקלתם בו מעולם – כנראה שזה באמת טוב מכדי להיות אמיתי. ממש כפי שלא תתנו לאדם ברחוב לשמור לכם על הארנק, כך גם בקניות ברשת שווה לשלם את הפרמיה הנוספת ולא להפקיד את פרטי כרטיס האשראי בידי אתר עלום.

בחרו היטב חברים

זכרו - חבר בפייסבוק הוא לא תמיד חבר אמת. ממש כמו במקרה של מייל אישי שנשלח לתיבת הדואר, לרבים מאיתנו יש נטייה להאמין כי קישור שנשלח לעמוד הפייסבוק הפרטי שלנו, הוא בלתי מזיק ואף ידידותי, כי הרי כולנו "חברים". עם זאת, חשוב לזכור כי קישורים לאתרים זדוניים עלולים לסכן הן את הפרטים האישיים (חשבון בנק, סיסמאות, ועוד) והן את המחשב, הטאבלט או הטלפון החכם. ראו דוגמא לניסיון תקיפה מהעבר.

תתקמצנו על הקוד

במקרים רבים אתר קניות יבקש גם את קוד ה- CVV, המורכב משלוש הספרות שמוטבעות בגב כרטיס האשראי, בסמוך לדוגמת החתימה. החזקת הקוד, מותירה בידי האתר למעשה את האפשרות להשתמש בכרטיס האשראי ככל העולה על רוחו. לכן, יותר מאשר עם בכל פרט זיהוי אחר, כדאי להיות חשדניים במיוחד ולחלוק את הקוד הזה רק עם אתרים אמינים ביותר.

נהלו מעקב

לסיכום: מעקב, מעקב, מעקב. בעידן בו למרבית לקוחות הבנקים יש גישה דיגיטאלית לחשבון הבנק ולפירוט החיובים העתידיים לכרטיס האשראי, כבר לא צריך לחכות למעטפה העבה שמגיעה אחת לחודש כדי לוודא שלא חגגו על חשבוננו עם הכרטיס. בנוסף לביקור באתר הבנק או באתר חברת כרטיסי האשראי, ניתן להירשם לשירות התראה ב- SMS שמציעות מרבית חברות האשראי. במסגרת השירות, ניתן לקבל התראה בכל פעם שבוצעה רכישה בסכום שנקבע מראש על ידי הלקוח, ובכך לאתר שימוש על ידי גורם שלישי בזמן אמת.

צילום:

http://www.flickr.com/photos/mecklenburg/




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה