חינוך על המקלדת

מה עושה מערכת החינוך לקידום למידה טכנולוגית, מה מקומן של בנות ונשים בעולמות שנחשבו לגבריים ואיך אנחנו, ההורים שנולדו בעידן האבן, יכולים להועיל כדי להצטרף לשינוי? המהפכה הטכנולוגית מעלה הילוך

28/12/2015
אסנת עופר קבלו עדכונים מאסנת
  • RSS

טכנולוגיה בחינוך מיקרוסופט דצמבר 2015

רופא או מהנדס, זה מה שהסבתות שלנו רצו שנהיה, כלומר – הגברים שביננו. הנשים היו צריכות להסתפק בשאיפה של להיות אשתו-של. כמה דורות אחר כך, ההורים שלנו רצו שנלמד מקצוע, ואם אפשר – רפואה או עריכת דין. אנגלית ומתמטיקה היו המקצועות החשובים, וכולנו חרשנו על משוואות בשלושה נעלמים ופרזנט-פרוגרסיב.

סמלי הסטטוס של הורינו התבססו על היכולת להשקיע, להפגין יכולות אינטלקטואליות בצד שקדנות, עקשנות, דבקות וחריצות. כל אלה היו ערכים חינוכיים שליוו אותנו ואותם מהיום הראשון בבית הספר. מי שישקיע ויזיע בלימודים – יקצור את הפירות. וכמובן שהמקצועות הנחשקים האלו היו נחלתם של מתי מעט, במיוחד כשדיברו על מקצוע "המהנדס", שנראה קשה להשגה. מקצוע גברי מאד מסובך ולא נפוץ.

אבל הילדים של היום, הילדים שלנו, נולדים לתוך מציאות שמשנה את פניה בכל רגע נתון. עולם שבו טכנולוגיה היא המפתח להצלחה, וזה לא שהם צריכים פחות אנגלית או מתמטיקה, נהפוך הוא – אבל שמעבר לאלה, יש נחיצות גדולה לכך שהילדים שלנו ירכשו מיומנויות נוספות שיעזרו להם  להתמודד ולהתקדם בתוך האוקיינוס הטכנולוגי שהוא בית הגידול הטבעי שלהם. ושהשימוש שלהם בעולם הממוחשב יהיה עמוק ועשיר יותר מאשר הקמת קבוצות וואטסאפ, קניות ברשת ומשחקי מחשב בעולמות וירטואליים.

מה עושה מערכת החינוך לשם כך, מה מקומן של בנות ונשים בעולמות שנחשבו לגבריים ומה אנחנו, ההורים שנולדו בעידן האבן, יכולים להועיל כדי להצטרף למהפכת התקשוב?

"העולם הולך לכיוון טכנולוגי לגמרי, וההתבססות על טכנולוגיה רק תגדל ותתעצם. קשה לנו לדמיין איך יראה העולם של ילדים שנכנסים כיום לבית הספר היסודי ובאיזה עולם הם יתבגרו ויחיו, אבל ברור לנו לגמרי שהבנת הטכנולוגיה היא בסיס משמעותי לתעסוקה, פרנסה והתנהלות בעתיד", אומרת איריס צור ברגורי, רכזת מו"פ ומנהלת תחרות SKILLZ, עתודה מדעית טכנולוגית במינהל תקשוב טכנולוגיה ומערכות מידע של משרד החינוך.

.

בעתיד הקרוב, כולם יצטרכו הבנה בטכנולוגיה ותכנות

האם זה אומר שהעולם העתידי שייך למתכנתים ומתכנתות, ושמי שלא מבין בטכנולוגיה יישאר מאחור? ממש לא. "לא כולם יצטרכו להיות מתכנתים, אבל גם המוסכניק יצטרך להבין את הטכנולוגיה הבסיסית, כי כל המכוניות כיום הן מבוססות מחשב, והספר יצטרך דעת להפעיל הדמיות לפני שיעז לחתוך ללקוחות שיער", אומרת צור ברגורי. "הבנה טכנולוגית תידרש, זה יהיה הבסיס, כי שפת הקוד תהיה השפה המדוברת ביותר בעוד כ-15 שנים, וצריך היום להכין את התלמידים, כדי לאפשר להם להיות מעורבים בחברה ובעשייה מתוך הבנה של העולם".

אחד החששות הגדולים שמובעים כיום, היא שנשים שנמשכות פחות למקצועות הטכנולוגיים עלולות להיות מודרות. לדברי צור ברגורי החשש הזה לא רק מובן, אלא שיש ניסיונות רציניים למצוא את הדרך להביא נשים לעולמות שנחשבים "גבריים". "כשנשים יבינו שהטכנולוגיה נותנת אפשרות להשפיע על העולם – הן יגיעו לזה. נשים פחות תחרותיות ופחות מכוונות למקומות של כוח, אבל ההבנה שהטכנולוגיה מציעה את היכולת לעצב את העולם בצורה שמתאימה לנו – תביא נשים לעשייה הזו. אני רואה בבתי הספר שעדיין יש אי שוויון בין בנים לבנות בנטייה לעולמות המדעיים, אבל אני רואה את השינוי קורה בצה"ל למשל, שעושה הרבה מאד כדי לעודד נשים להצטרף למקצועות הטכנולוגיים. וזה מחלחל. כשבנות יבינו שיש אופק בצבא – הן ימשכו למקצועות הטכנולוגיים גם בבתי הספר. זה לוקח זמן,. שהטכנולוגיה מאיצה בכפולות, וכשנעבור את זה – יהיה בום גדול".

 טכנולוגיה בחינוך מיקרוסופט דצמבר 2015

.

המורים כסוכני שינוי

מי שעוד זקוקים להכוונה, הם המורים עצמם. "טכנולוגיה בתכנית הלימודים עברה שינוי גם לגבי המורה, לא רק מבחינת תהליכי למידה והוראה לתלמידים. הטמעת התקשוב, התרבות הדיגיטלית, תפסה תאוצה גדולה במשרד החינוך ב-10 השנים האחרונות. ישנן רמות שונות של הטמעה בבתי הספר, אבל אין מוסד לימודי שנשאר אדיש לשינויים", אומרת קרינה בטאט, מורה לחינוך גופני וגיאוגרפיה, שב-10 השנים האחרונות משמשת כרכזת תקשוב בבתי ספר שונים אזור המרכז, וכן מנהלת את "כיתת העתיד" – Betaספר, במשרד החינוך.

"זו מסגרת שמאפשרת למורים להתנסות בטכנולוגיות חדשות, ונוצרה בהשראת מוסד דומה שקיים בבלגיה. המסגרת של כיתה עתידית מאפשר למורים לפתח כלים להוראה בסביבה מתוקשבת. סוג של פיתוח מקצועי ייעודי לשילוב טכנולוגיה בצורה אופטימלית בהוראה. צוותי מורים מגיעים אלינו כדי להגביר מודעות, יש קורסים שנוגעים לטכנולוגיות כמו פיתוח קוד ופיתוח אפליקציות, שמסייעות בלימוד מתמטיקה ועד אוריינות, בסיוע של מהנדסי מייקרוסופט. המסגרת הזו מהווה מוקד התעניינות רבה בקרב מורים ועוזרת להם להבין ולהטמיע צורת לימוד שמתאימות למאה ה-21.  הטכנולוגיה הכניסה להוראה מימד של אתגר, אדרנלין, הרפתקה. זה מצוין למורים שנשחקו בשגרה, כי בעידן הטכנולוגי אין שגרה. אלה קביים שמשרד החינוך, בשיתוף עם עיריית פתח תקוה, העמידו כדי לקדם את המורה ואת תהליכי ההוראה, לעשות שינוי".

.

הצטרפו למהפכה הטכלונוגית

ומה אנחנו, ההורים, יכולים לעשות כדי להצטרף לזרם? "להבין שהעולם של הילדים שלנו שונה מהעולם שלנו. שבסיס ההחלטות שונה לחלוטין. למשל, שהצבא הגדיר את אנשי הטכנולוגיה כבעלי משמעות גבוהה מאד ללחימה העתידית, שהאדם הטכנולוגי הוא שיהיה בחזית. ופה אין בעיה לנשים להצטרף. ולכן, שגם העצות שלנו היום, שמתבססות על סמך מה שאנחנו למדנו, הן לא תמיד רלוונטיות. כבר כיום מנכ"לי חברות טכנולוגיה מחפשים את בוגרי 8200 בלי קשר להישגים ולציונים שהיו להם בבתי הספר", אומרת צור ברגורי וממליצה לחשוף בנים ובנות לטכנולוגיה מגיל צעיר: "למשחקי הרכבת קוביות, לגו, גלגלי שינים וכל מה שקשור לבנייה, ולהפסיק את הנטיה לעודד את הבנים לצדדים הנדסיים, ואת הבנות לצדדים רכים וורודים. זו גם המטרה של אולימפיאדת התכנות שתתקיים בישראל בחודש הבא ביוזמת משרד החינוך. שאחת ממטרותיה היא לחשוף  ילדים מכיתה ג' ועד ט' לעקרונות התכנות גם בתי ספר שלא נרשמו עדיין יכולים לעודד את הילדים לשחק במשחק ואנחנו ממליצים להורים לשחק ביחד איתם. הורים רבים יידהמו לגלות כמה הילדים שלהם מסוגלים לחשיבה מורכבת, לפתרון בעיות מסובכות ויגלו יכולות שלא ידעו שיש לילדיהם".

.

העולם הגדול נכנס לבית הספר

בטאט: "עם כניסתם של בתי הספר לתהליכי הוראה למידה, המשלבים ספרים דיגיטלים, אתרי תוכן וירטואלים, ניהול כיתה דיגיטלי ועוד, אנו רואים יותר ויותר מעורבות של עולם הטכנולוגיה בכיתות וגם חברות עסקיות בעולם הטכנולוגיה  כגון מיקרוסופט, אינטל ו-SMART . הדבר בא לידי ביטוי בפיתוח כלים ואפליקציות חדשות לעולם החינוך, ביצירת תכנים אינטראקטיבים ללמידה ובבנייה של סביבות וירטואלות ללמידה. בפועל, כמו שהבן שלי, תלמיד כיתה ח' בחט"ב גולדה בפתח תקווה, מסביר לי "הלמידה הופכת ליותר מעניינת,לא חייבים כל הזמן להיות בכיתה ואנחנו יותר פעילים".

"יש לנו מחויבות לדור הצעיר, להכין אותם לעתיד. עתיד שעדיין לא כל כך  ברור איך הוא יהיה, לאילו מקצועות הם ידרשו וכו' ועל כן החיבור עם ההתרחשויות החוץ בית ספריות חשוב ביותר והמעורבות בריאה ומעצימה ברוב המקרים."

******

למרות השינויים הרצויים שמערכת החינוך עוברת כדי להתאים את עצמה לזמנים המשתנים, חשוב לזכור שהחינוך לעתיד טכנולוגי נמצא במידה רבה בידיים שלנו, ההורים. ביכולת שלנו להבין ולהעביר את המסר לילדים שלנו: ההבנה שטכנולוגיה היא העתיד, והיא גם מפתח להגברת השיוויון בין המינים: בין שאת מתכננת להיות אדריכלית, ובין שאתה שואף לפתוח מסעדה. הטכנולוגיה תהיה שם, ככלי להתפתחות אישית ומקצועית, כפלטפורמה לחידושים ושינויים. העתיד הזה נמצא כבר כאן: וזה לא אומר שרק מי שילמדו מחשבים או מקצועות טכנולוגיים אחרים, יזכו. הגישה וההבנה לטכנולוגיה מוטמעות היום בכל אפיקי הלמידה: מספרות ועד אווירונאוטיקה. היכולת להשתמש בה היא מפתח עבור כולנו, ולא רק עבור גאוני המחשב שיודעים את שפת התכנות. היא נחוצה גם לבנות ולבנים שהשאיפות שלהם מרקיעות בתחומים מגוונים.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה