איך לשפר את מצב הרוח: 15 רעיונות לטיפול עצמי

אין פתרון קסם שייקח מאיתנו את העצב. חשוב לתת מקום לרגשות השליילים ולאחר מכן לנקוט בפעולה. הנה כמה רעיונות נהדרים לטיפול עצמי בכל פעם שהדכדוך משתלט; מנשימה, דרך שינה טובה, בכי ועד מקלחת חמה

13/12/2015
Lifehacks קבלו עדכונים מLifehacks
  • RSS

רעיונות לשיפור מצב הרוח. צילום: שאטרסטוק

לצערנו רגשות שליליים הם חלק בלתי נפרד מחיינו, כאשר הם תופסים מקום ומשתלטים על יומנו, חשוב לאפשר להם להיות ואז לנקוט בפעולה. טיפול עצמי היא מיומנות רבת עוצמה שכל אחד מאיתנו חייב לפתח. אסור לנו לסמוך על אף אחד אחר, לא גורם, לא רכוש ולא פתרון קסם שייקח מאיתנו את העצב פרט – לעצמנו. רק אנחנו מסוגלים לגרום לעצב ולדכדוך להיעלם. כדי לפתח מיומנות זו, אספנו עבורכם כמה רעיונות נהדרים לטיפול עצמי בכל פעם שהדכדוך משתלט.

כתיבה

כתיבה ביומן היא דרך נהדרת לעשות סדר במחשבות, היא מאפשרת לנו להבדיל בין מחשבות "טפלות" למחשבות "הכרחיות", היא גורמת לנו להטיל ספק במחשבות שנראות לנו הגיוניות. לפעמים זה מועיל כל כך עד שפתאום דיבור עצמי או כתיבה עצמית הופכת להיות הפורקן הכי זמין שלנו. כתיבה מאפשרת לנו לצפות בתהליך המתרחש לאורך זמן על ידי דפדוף קצר לאחור נוכל להבחין בשינוי המחשבתי שעברנו. כשהפחד והדכדוך משתלטים פנו אל הדף, אל השרבוט, אל הכתיבה ומצאו פורקן בטקסט.

שיחה

דיבור בקול רם על הרגשות או הבעיות שלנו גורם לנו להתמודד עמם. בדרך כלל כשאנחנו לבדנו, אנחנו עשויים למצוא דרכים יצירתיות להדחיק ולהעלים את הרגשות שליליים שעולים בנו, כל זה קורה עד לפיצוץ. במקום זאת, כדי למנוע מצבים של פיצוץ והתפרצות, חשוב לשתף ולחלוק את המידע הרגיש הזה עם אחרים, כדי לקבל פרספקטיבה שונה על הדברים, להקל מהכאב ולקבל חיבוק. כמה שמחה טמונה במציאת כתף תומכת, אדם אשר מבין את הצרכים והרגשות שלכם. האנשים שאוהבים אתכם נמצאים שם בעבורכם בשביל למלא את החלל ברגעים הקשים ביותר. אל תהססו לבקש את עזרתם כשהדכדוך משתלט.

בכי

מחקרים מראים שאנשים שמרגישים בנוח לבכות, הם אנשים חזקים מנטאלית. הרשו לעצמכם לבכות ללא ביקורת עצמית, תנו לעצמכם את האפשרות להרגיש בכל המובנים את העצב, השמחה והפחד. בכי מאפשר לנו להתחבר לרגש, לכן תנו לרגש להשתולל, לאחר שהרגש "שיחק" הוא גם ירצה לנוח, שם תוכלו למצוא מקום של נחת והבנה.

תנועה

כנראה ששמעתם את זה לא מעט – ספורט ופעילות גופנית משחררים אנדורפינים אשר יגרמו לכם להרגיש הרבה יותר מאושרים. כך שכשהדכדוך משתלט אולי פשוט עדיף לצאת לריצה? לעשות יוגה או לקפוץ בחבל, זה יכול להיות פתרון נהדר לשחרר גם את העצבים וגם לעורר את השמחה החבויה בפנים.

מקלחת חמה

המקלחת היא מקום להיות בו לבד ולהתמקד בעצמכם. כשהעצב לוקח פיקוד, קחו מקלחת חמה, היא תעזור לכם להרהר בזמן שהשמפו מקציף אתכם. הגדירו זמן זה ביממה כזמן "ניטראלי" בו אתם מתמקדים רק בעצמכם.

בישול

לא חייבים לאכול, אבל היי, בישול זו הזדמנות לגשת אל ליבכם באמצעות טעם. זוהי עוד דרך נהדרת לשנות מצב רוח. גם בישול כחלק מפעילויות אחרות עשוי להימצא תחת קטגוריית "ריפוי בעיסוק". ריפוי זה הוא ריפוי יצירתי ומהנה שיזין גם את הגוף וגם את הנפש שלכם. על ידי פינוק עצמי ואכפתיות זו תזכו להכיר דרך מעשית שתעניק לכם קצת אהבה.

ריפוי בעיסוק

לצייר, לשחק בחמר, לסרוג, לקלוע צמות, כל דבר שיש בו תעסוקה יכול להרחיק את המחשבות השליליות. לא סתם התחום "ריפוי בעיסוק" זכה לשם שלו, בעת מציאת עיסוק שימלא אתכם תוכלו למצוא ריפוי נפשי. הרשו לעצמכם לחזור לעסוק בפעילות ילדות ולהחזיר את הקלילות לרוחכם.

נשימה עמוקה

נשימה עמוקה במשך 8 שניות דרך האף ונשיפה במשך 8 שניות דרך הפה יכולה להסב לכם הרבה רוגע בעת מצבי דכדוך. על ידי שינוי קצב הובלת החמצן למוח ניתן להשרות תחושת רוגע, להוריד את קצב הלב ולדכא את רמות הלחץ העלות.

אינטראקציה עם בעלי חיים

מחקרים מדעיים הראו כי אינטראקציה עם בעלי חיים מפחיתה את קצב הלב, מאזנת את לחץ הדם ומפחיתה את הלחצים בגוף. כאשר הדכדוך מגיע, טפלו בעצמכם על ידי טיפול בחייה, הענקת אהבה לגורם חיצוני, חיה שאהבתה אינה תלויה בדבר תמלא אתכם בשמחה. אהבת חינם מצויה בכל מקום והיא האשרות שלכם להתעלות על הפחד והכאב. ביקור והתנדבות במכלאות או בחוות השונות, ליטוף ומשחק עם חיות יעניקו לכם שלווה וסיפוק.

שינה טובה

אנשים בעלי שינויים תקופתיים במצבי הרוח לרוב לא זוכים לקבל שינה טובה, דבר שיוצר יותר לחץ ומצבי רוח משתנים. "כיבוי המערכת" בעזרת שינה יעניק לכם בחזרה את האנרגיות שאזלו לכם. לכן, כל פעם שאתם מרגישים מעט מעורערים, אולי פשוט עדיף לתת לעצמכם עוד קצת זמן למנוחה. תמיד תוכלו לחזור וללבן את הרגשות עם עצמכם למחרת בבוקר.

זמן לעצמנו

גבולות הם דבר חשוב שיש להציב, בייחוד כאשר מרגישים מדוכדכים. מתן עזרה לאחרים יכול להיות דבר נהדר לעשות כשמצוברחים, כדי לקבל משמעות ולהתמלא באהבה, אך בפעמים מסוימות אנחנו עשויים להרגיש כי מרוב נתינה לא נשאר לנו זמן לעצמנו. במצבים אלו הדבר החשוב ביותר שנוכל לעשות הוא לדת להגדיר גבולות, פרקי זמן קבועים בכדי לבלות בנחת עם עצמנו.

טיפוח תחביב

ללמד את עצמכם לסרוג. לפתוח בלוג. לנגן על כלי. לצפות במרתון סרטים יכול להיות הדבר שימלא אתכם באושר. צרו לכם תחביב שכל ייעודו יהיה להעצים ולמלא אתכם. תחביב שהוא רק בעבורכם ומביא לכם שמחה. פעילויות מסוג אלו משרתות מטרה אחת ויחידה שהיא בריאות הנפש שלכם.

לנסות משהו חדש

אתם יכולים לנסות לטפל בבריאות הנפש שלכם על ידי חיפוש אחר אתגרים והזדמנויות ללמידה. כאשר אתם נותנים לעצמכם דחיפה קטנה על ידי בחינת הגבולות שלכם אל מחוץ לאזור הנוחות הברור והקבוע, תוכלו לקבל משמעות חדשה לקיום על פני האדמה.

מדיטציה

מדיטציה היא האפשרות לערוך "מקלחת" בעבור הנשמה. התנקות היא הדרך הטובה ביותר ללחוץ על כפתור ה-"רענן" בעבור הנשמה. אתם לא צריכים להבין יותר מידי, לא חייבים לקבל תשובות מידיות כרגע, אלא רק לנסות להתחבר לרגע הזה. מצאו רגע בו תוכלו לשבת בנחת, בשקט עם עצמכם. רגע יחיד בו תוכלו להשקיט את כל השאלות, המשימות והמטלות שהוטלו עליכם, כל אותם מחשבות כפייתיות שרצות לכם במוח, הרפו את האברים, הקשיבו לפעימות הלב, התחברו לרגע.

חיבוק

אנחנו זקוקים למגע פיזי, בייחוד ברגעים של כאב ועצבות. ככל הנראה ברגעים אלו, נמצא את עצמנו נתקלים בקושי רב לבוא במגע פיזי עם אנשים אחרים, אך לאחר שנפרוץ את מחסום המגע, נוכל לאפשר לעצמנו להרגיש בטוחים לרגע. ההשפעה שלחיבוק יש עלינו היא השפעה עצומה, ב-20 שניות של חיבוק משתחררים אנדורפינים רבים אשר ממלאים אותנו באושר ורוגע. חפשו הזדמנות למגע אנושי חם, לא בהכרח מגע מיני, הרשו לעצמכם להתרפק וליהנות מחיבוק טוב.

לכתבות נוספות ב-Lifehacks – הקליקו כאן




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה