כשהילד רוכש אפליקציות

מה קורה כשהילד יכול ורוצה לרכוש אפליקציות? אלה הדרכים בהן תוכלו לעקוב ולמתן.

15/02/2011
מערכת סלונה קבלו עדכונים ממערכת
  • RSS
» כשהילד יכול ורוצה לרכוש אפליקציות.

לפני כשבועיים ה"וושינגטון פוסט" פרסם סיפור ישראלי כל כך במהותו: מסתבר שמדיסון בת ה- 8 (שבקלות יכלה להיות נגה או יובל הצבריות) הצליחה במהלך חופשה קצרה מבית הספר לרכוש תוך כדי משחק במחשב אפליקציות שונות בסכום של 1,400 דולר (?!?). להגנתה ייאמר, שכשהפרשה התפוצצה להוריה בפרצוף, מדיסון טענה שלא הבינה שרכשה את האפליקציות בכסף טיבין ותקילין, אלא האמינה שכמו במשחקים אחרים שהיא רגילה לשחק בהם, גם כאן מבקשים ממנה כסף וירטואלי.

אמה, סטפני קי, עדיין בהלם מהאירוע. אחרי בירור קצר שערכה התברר לה שחוסר ההבנה נעוץ בכך שהאפליקציות של אפל -  אלו שמדיסון רכשה בהון קטן – הן אכן להורדה בחינם אבל השימוש בהן עולה כסף – ניואנס שילדה בת 8 לא אמורה לזהות בין כה וכה. מה עושים במצב כזה?
מסתבר שהמלכודת שאליה נפלה מדיסון היא חלק משיטת שיווק חדשה שחברות אינטרנט רבות היום מאמצות בחום – המוצר בחינם אך השימוש בתשלום. אנשי השיווק מגלים התלהבות מהפלטפורמה החדשה, שאותה הם מתארים כאחד ממנועי צמיחה של 'הכלכלה החדשה'. אבל ההורים, אלו שמגלים עוד חור בארנק כשהם בודקים את סכומי החיוב באינטרנט, מודאגים. ובצדק. החברות, מצדן, טוענות שהן עושות ככל יכולתן כדי למנוע מקרים מביכים כמו זה של מדיסון, ולשם כך מחייבים את הלקוח לאמץ סיסמא לטובת קניה. אבל ההורים טוענים מנגד, שהתוכן של האפליקציות מכוון בחלק מהמקרים ישירות לילדים. וסיסמאות? נו, הילדים של היום כל כך מתוחכמים ששורה של אותיות ומספרים לא תעצור אותם בדרך למוצר הנכסף.
מקרה קיצוני כמו של הילדה מדיסון קרה באמריקה, שבה התודעה הצרכנית יחסית גבוהה. וכולנו יודעים כמה מהר שיגעונות וטרנדים זולגים אלינו ממערבה מכאן. אז מה עושים? לצד הכתבה בוושינגטון פוסט יש גם כמה תובנות שכדאי לאמץ והנה העיקריות שבהן:
1. עקבו מקרוב אחר חשבונות של חברות התקשורת. וודאו שאתם יודעים מדי חודש עבור מה חויבתם.

2. עברו להשתמש באפליקציות שעוקבות אחרי הפעילות הפיננסית שלכם. דוגמאות לאפליקציות כאלה, לפחות כאלה המטפלות בהוצאות של טלפונים הניידים, אפשר למצוא בכתבה הזאת בכלכליסט.

3. שוחחו עם הילדים והבהירו להם שגם אם הם יודעים כיצד לרכוש מוצרים באינטרנט, קניה שכזאת נעשית אך ורק דרככם. הקפידו על הכלל הזה גם אם מדובר רק בהזמנת כרטיסים לקולנוע.

4. שוחחו גם עם האחים המבוגרים במשפחה והבהירו להם שאין לשתף פעולה עם האחים הקטנים בתחום הרכישות ברשת.

5. אם יש לכם סיסמאות וקודים שונים לרכישה ברשת, הסתירו אותם מעיני הילדים. גם אם זאת טרחה, דאגו לשנותאותם מדי פעם לצורך אבטחה חיצונית ופנים משפחתית גם יחד.

6. לבסוף, אין ספק שהמצב מעצבן אבל אין טעם להאשים את חברות האינטרנט והתקשורת על שהן מנסות למקסם את הרווחים שלהם, גם אם זה על חשבון התמימות של ילדינו. נסו להוציא מהסיטואציה הזאת את המיטב ונצלו את ההזדמנות כדי לחנך את הילדים לצרכנות נבונה וחכמה.

צילום:

http://www.flickr.com/photos/cristiano_betta/




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה