האם חילוף חומרים משפיע על הדיאטה?

אינספור מיתוסים נקשרו בשמו של התהליך המסתורי של הגוף לניצול המזון לאנרגיה. אז האם יש קשר לתדירות היציאות? ואיך אפשר בכל זאת לשפר אותו ולהפוך אותו ליעיל יותר עבורנו

29/11/2015
רעות חוצה קבלו עדכונים מרעות חוצה
  • בדואר
  • RSS

על הקשר בין חילוף חומרים לדיאטה

אז מהו קצב חילוף החומרים שלכם? רובנו מתבלבלים לחשוב שתדירות היציאות שלנו משקפת את קצב חילוף החומרים, "אחד מהבלבולים הכי גדולים של אנשים זה תדירות היציאות", מסבירה טופז דרזנר דיאטנית ראשית בשומרי משקל, "אין קשר בין תדירות היציאות, אנשים רזים לא בהכרח הולכים לשירותים כמה פעמים ביום". בנוסף, יש נטייה להאמין שדיאטות הורסות את קצב חילוף החומרים, זה נכון ! שכן דיאטות כאסח לא מאוזנות והרעבה, בהחלט עלולים לפגוע בקצב חילוף החומרים שלנו, "כאשר אנחנו מספקים מזון לגוף בכל 3-4 שעות אנחנו שומרים על קצב חילוף החומרים המאוזן",  מסבירה דרזנר.

 נולדים עם הקצב

המטבוליזם, או בעברית, חילוף החומרים, הוא הקצב שבו הגוף מפרק את המזון ומנצל את האנרגיה המופקת ממנו, "כמה זמן לוקח לגוף להפוך מזון לאנרגיה ולכמה זמן האנרגיה הזאת תספיק". קצב חילוף החומרים נקבע ע"י כמה פרמטרים שונים כמו מסת השריר בגוף, מין, גיל ועוד אבל לא רק, כיום יודעים כי גם למרכיב הגנטי יש השפעה רבה על המטבוליזם שלנו, "הכיוון העיקרי היום במחקרים על תזונה הוא המרכיב הגנטי. כל אחד נולד עם קצב חילוף חומרים מסוים וזה משהו נתון. אבל בעזרת מיפוי גנטי אפשר גם לבחון איך הכי טוב לשפר את קצב חילוף החומרים ולהתאים לכל אחד תכנית תזונה ואימונים שמתאימה לו".

אבל מה זה אומר בכלל קצב חילוף חומרים איטי ומדוע הוא משפיע על קצב הירידה שלנו במשקל? דרזנר מסבירה, "היכולת שלנו לרדת במשקל תלויה בקצב חילוף החומרים. כאשר קצב חילוף החומרים יעיל הגוף מפרק את המזון מהר ומנצל שצריך ביעילות אז היכולת לרדת במשקל טובה יותר. במצב של דיאטת הרזיה השאיפה היא להוציא יותר אנרגיה מאשר לצרוך כדי לעודד את הגוף להשתמש במאגרי השומן שיש לי בגוף. לכן מי שיש לו קצב חילוף חומרים מהיר יראה תוצאות מהר יותר", אבל לפני שאתם מתייאשים היא מבקשת להבהיר, ע"י הוספת פעילות גופנית " כן ניתן לשפר את קצב חילוף החומרים".

הגוף הוא מכונה יעילה

אז כמו שאתם מבינים, קצב חילוף החומרים שלנו לא מושפע מכמות היציאות היומית שלנו, אלא מהוצאת האנרגיה שלנו ומהיקף הפעילות היומית שלנו גם במנוחה וגם בזמן אקטיבי. "כל פעילות אירובית או אנארובית תשפר את קצב חילוף החומרים כי הגוף פשוט נדרש לייצר יותר אנרגיה ולכן הופך ליעיל יותר", מפרטת דרזנר ומוסיפה, "רקמת שריר היא רקמה שזקוקה להרבה אנרגיה ולכן ככל שמסת השריר שלנו בגוף תגדל כך יואץ קצב חילוף החומרים. לעומת רקמת שומן שהיא רקמה עצלנית שאינה צורכת הרבה אנרגיה. לכן גוף שיש בו אחוז גבוה של רקמת שומן יצרוך פחות אנרגיה", מסכמת דרזנר.

הפעילות גופנית היא לא המשפיע החיצוני היחיד, גם לתזונה יש השפעה על חילוף החומרים, "תזונה עשירה בסיבים תזונתיים תורמת לחילוף חומרים כי מערכת העיכול תשקיע יותר זמן בפירוק מזון עשיר בסיבים ולכן היא שוב תזדקק ליותר אנרגיה". וכמובן שתיית מים ורווית הגוף, "60-70 אחוזים מגופינו הם מים - כל התאים, כל העברת האותות העצביים, הכל נעשה בסביבה נוזלית. לכן כשהגוף מיובש התאים עובדים יותר לאט. בגלל שהם פועלים בקצב איטי יורדת גם צריכת האנרגיה", מסבירה דרזנר ולדבריה גם אם אתם רגילים לא לשתות לאורך שנים תחושו מיד את ההבדל,יש המון אנשים שלא שותים מספיק, אבל ברגע שהם מתחילים להקפיד על שתיה הם מרגישים את השינוי בעור הפנים, ביכולת הריכוז בהפחתת כאבי הראש וכמובן גם בירידה במשקל בשילוב תזונה מאוזנת וספורט".

בשורה התחתונה: כך תהיו טובים לחילוף החומרים שלכם

דיאטה וחילוף חומרים

• עסקו בפעילות גופנית אירובית ואנאירובית באופן קבוע

 • העשירו את התזונה בסיבים תזונתיים שאותם תמצאו בקטניות, בדגנים מלאים, ב ירקות ובפירות

• שתו מים לרוויה, 2-2.5 ליטר ביום

• אכלו בכל 3-4 שעות ארוחה קטנה ושמרו על מערכת העיכול פעילה

*

 >> בואי להתחיל את השינוי הבריאותי שלך עם שומרי משקל. לחצי כאן




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה