מבשלות עם אהרוני

השף ישראל אהרוני מספר על סדנת הבישול שהעביר לנסייניות שלנו. הסדנה כללה הכנה משותפת של ארוחה, וכיאה לבלוגריות- גם הרבה דיבורים. פוסט אורח מעורר תיאבון

כותב אורח: השף ישראל אהרוני

בשבוע שעבר הוזמנתי מטעם משווקי נוזל הכלים 'פיירי' להעביר סדנת בישול לבלוגרים מובילי דעה.

כשנכנסתי ל"דרך האוכל" בהרצליה, הבלוגרים היו עסוקים בשיחה עם נעמה, נציגת המותג. הצטרפתי לשיחה. נעמה ביקשה מכל אחד להצהיר על המטרות שהוא רוצה להגשים בעתיד, ולרשום את ההבטחה על מדבקה אדומה, שמאוחר יותר הודבקה על בקבוק הפיירי. למה? כיוון שפיירי מחזיק כל-כך הרבה זמן, שעד שהוא ייגמר אפשר להשיג את המטרות שלנו. נחמד.

אני אמרתי שעד שהפיירי ייגמר, אני רוצה לחזור לצייר.

מנה ראשונה

מאפי בצק פילו ממולאים בחצילים, על מצע של רוטב עגבניות שרופות פיקנטי

ואז התחלנו לבשל. בכוונה לא הכנתי מתכונים מסובכים לסדנה, רציתי קרקע פורייה לדבר על אמנות הבישול, על הפלפולים השונים שאפשר לעשות למנות השונות, ולתת למשתתפים מקום להעיז להכניס את הטאצ' האישי שלהם למנות. כך לדוגמא, במקור התכוונתי ללמד את הבלוגרים להכין אורז עם בצלים, אבל מפה לשם, אני וגיל אטלן- האסיסטנט שלי מזה שנים, החלטנו שיהיה יותר מגוון אם נעשה אורז פרסי עם תפוחי אדמה. מזל ששינינו את המרכיב, כי מיד כשהתחלנו לבשל את האורז, אחת המשתתפות ציינה שבדיוק השבוע שודרה בטלויזיה התוכנית שלי שבה הכנתי את האורז עם הבצלים.

בייחוד חשוב היה לי לבחור במנות בסיסיות בסדנה, כי זה נותן לאנשים את היכולת להתאים את המנות השונות בהתאם לרכיבים שהם אוהבים או לא אוהבים במיוחד. אני לדוגמא, מאד אוהב שום, ומשלב אותו כמעט בכל מתכון. מצד שני, מי שלא אוהב שום יכול להחליט לתבל את התבשילים שהצגתי במרכיבים אחרים לגמרי. ההצלחה תלויה בהצמדות לטעם האישי שלכם.

התחלנו את הסדנה בהכנת המנה הראשונה: מאפי בצק פילו ממולאים בחצילים, על מצע של רוטב עגבניות שרופות פיקנטי (ראו תמונה למעלה). זו מנה מצוינת לאנשים שאוהבים לקשקש תוך כדי בישול, כי הבישול שלה מאפשר המון זמן לדבר תוך כדי גלגול הבצק. ואכן, בדיבורים עסקנו לא מעט בחלק הזה. שיתפתי את הבלוגרים באהבה שלי לבצק פילו וליתרונות הבולטים שלו- לא צריך להכין אותו מראש ותמיד כשמשתמשים בו יוצאות מנות מצויינות. הרגעתי את אלו שחששו שהבצק משמין, כי כמעט ואין בצק בגליל הזה ואין בו חמאה. מצד שני, הבהרתי שבלי למרוח שמן מכל הצדדים לפני שמכניסים לתנור- אין סיכוי שהבצק ייצא טוב ולא ייסדק. אז בלי לחשוש- למרוח שמן עם מברשת מכל הצדדים!

מנה עיקרית וקינוח

עוף ובצלים מקורמלים בזיגוג של בלסמי, ואגסים שהתבשלו ביין

לאחר שהכנסנו את מאפי הפילו לתנור, התפנינו להכין את המנות הבאות- עוף ובצלים מקורמלים, בזיגוג של בלסמי למנה העיקרית ואגסים שהתבשלו ביין לקינוח. איזה יין? איזה יין שאתם אוהבים. אני טוען שהיין שאתם צריכים לבשל איתו זה בדיוק אותו יין שאתם מוכנים לשתות לצד הארוחה.

בישול האגסים ביין עורר סערה ודיון מעמיק, בייחוד בגלל שקשה לתת מתכון ברור לבישולם של אגסים. זמן הבישול הנכון משתנה כתוצאה מסוג האגס, מהגודל שלו וממרכיבים רבים נוספים. בנוסף, קשה למצוא את הקו הדק בין אגס שהוא לא רך מדי לבין לא מבושל מספיק. הדרך, כך סיפרתי לחברים, הוא פשוט לדקור את האגס מדי כמה זמן ולבדוק מתי הוא מרגיש מספיק רך כדי שהמזלג ייכנס פנימה.

בהמשך גם הכנו אורז פרסי עם תחתית קראנצ'ית של תפו"א, אחת המנות האהובות עלי וכזו שמשתלבת מצויין עם העוף המתקתק. מי שמכיר אותי יודע כמה אני חובב את המטבח הפרסי. על כל התבשילים אני בטוח שעוד תקראו בבלוגים השונים באתר, ובטח גם תשמעו על "נס הפיכת הסיר" שהופך את האורז לעוגת אורז מגרה. כל אחד יכול לשחזר את זה בבית. מבטיח!

לסיכום, הסדנה הייתה אקטיבית, פורה ומעניינת. היה כיף לדבר עם אנשים שאוהבים לבשל, רוצים ללמוד עוד וכמובן- כאלו שיש להן דעה מוצקה על כל דבר.

ותמיד חשוב לזכור להשאיר את הכיור נקי אחריכם בסוף הבישול. כמו שאני בוחר את המוצרים הכי טובים למתכונים שלי, כך גם חשוב לבחור את נוזל הכלים שיתן לנו את התוצאות הכי טובות. הרי בשביל זה הבאנו את פיירי, שמשאיר את הכיור נקי במהירות וביעילות.

מנה ראשונה: בצק פילו במילוי חצילים שרופים

מצרכים:

בצק פילו, פם, פירורי לחם

תימין, 4 חצילים כבר שרופים (אחד להדגים), פלפל ירוקים חריפים שרופים, 2 בצל גדול קצוץ מטוגן 5 שיני שום קצוצות, כוסברה קצוצה, 4\3 כוס צנוברים קלויים, מעט שמן זית, מלח, פלפל.

רוטב:

10 עגבניות שרופות

שום קצוץ

פלפל ירוק חריף שרוף, קצוץ, שמן זית, כוסברה, מלח, פלפל

הכנה:

– קוצצים את החצילים והפלפלים. מערבבים עם הבצל המוגן ושאר החומרים ומקררים. ( להגיד שאפשר להוסיף גבינה.

– מרססים עלים בשמן, מפזרים עליהם פירורי לחם וטימין ומניחים 3 יריעות אלה על אלה ומגלגלים לרול אישי גדול.

– מורחים בשמן ואופים בחום של 180 מעלות כחצי שעה.

– מרסקים את חומרי הרוטב במעבד מזון לתערובת פירורית ומגישים יחד.

מנה עיקרית: עוף ובצלים בחומץ בלסמי

מצרכים:

5 בצלים אדומים חצויים לאורכם

5 כרעיים חצויות

רוטב:

3 כפות שמן זית

שליש כוס חומץ בלסמי

2 כפות תימין

רבע כוס סוכר חום

כף ג'ינג'ר טרי קצוץ דק

2\1 1 כוסות מים

מלח ופלפל

הכנה:

– מערבבים את חומרי הרוטב ויוצקים לתבנית צלייה.

– שמים בתבנית את הבצלים עם הצד החתוך כלפי מטה, ואת העופות עם צד העור כלפי מטה.

– מכסים בנייר כסף ואופים בחום של 180 מעלות כחצי שעה.

– מוצאים, הופכים את העופות והבצלים וצולים עוד חצי שעה ללא נייר הכסף עד שהעוף והבצלים שחומים ומבריקים. מידי פעם מרטיבים את פני העוף והבצלים בנוזל שבתבנית.

– מעבירים לכלי הגשה, מפזרים מלח גס ומגישים.

תוספת: עוגת אורז עם חצאי בצלים מזוגגים

מצרכים:

5-6- בצלים אדומים בינוניים, קלופים וחצויים לרוחבם

75 גרם חמאה או שליש כוס שמן זית

1כף עלי תימין

2 כפות סוכר חום

מלח גס

חצי כפית פלפל שחור גרוס

שליש כוס מים

3 כוסות אורז בסמטי שטוף היטב ומסונן

הכנה:

– שמים על הכיריים סיר גדול והו הרבה מים רותחים. מוסיפים כף שטוחה מלח ומבשלים את האורז, כ-8-10 דקות, עד שהוא רק עשוי למחצה, מסננים ושוטפים היטב במי ברז. מקררים מעט. מוסיפים לאורז הקר מלח, פלפל וצימוקים ומערבבים.

– שמים בתחתית סיר טפלון רחב את החמאה (או שמן הזית), חומץ בלסמי, טימין, סוכר, מים מלח ופלפל מערבבים ומביאים לרתיחה.

– מניחים בצפיפות, אלה ליד אלה את חצאי הבצלים, עם החלק התחתון כלפי מטה ומבשלים על להבה בינונית כרבע שעה, עד שהרוטב סמיך אך מעט.

– מוסיפים את האורז הקר והמעורבב לסיר ומהדקים אותו מעט לתחתית. מכסים את הסיר במהודק. לשאלתכם – אין פה טעות. לא מוסיפים מים לסיר. האדים שיעלו מהרוטב יעשו את שאר הבישול.

– מניחים את הסיר שוב על הכיריים, מגבירים את הלהבה לשלוש דקות ואחר כך מנמיכים את הלהבה לחום נמוך, אבל ממש. שעה שלמה.

– מכבים את האש ומניחים לסיר לעמוד עשר דקות.

– מניחים על הסיר צלחת רחבה והופכים בזהירות ומרימים את הסיר מעל הצלחת.

אם בכל זאת נדבקו כמה בצלים לתחתית הסיר, זה לא נורא. הסירו אותם והניחו אותם בשקעים בהם הם היו אמורים להיות.

להתעלף מהטעם, כמו גם מהמראה והריח גם.

מנה אחרונה: אגסים מבושלים ביין אדום ותבלינים

מצרכים:

12 אגסים קלופים, עם הצ'ופצ'יק

3 בקבוקיי יין אדום

כוס וחצי סוכר

4 מקלות וניל

סרט קליפת לימון

3 עלי דפנה

6 תרמילי

אגוזי ברס

הכנה:

– שמים את כל החומרים בסיר ומבאים לרתיחה. מוסיפים אגסים ומבשלים כחצי שעה.

– מסננים.

– מצמצמים חלק מהנוזלים לסירופ, מגלגלים בהם את הגסים עד לזיגוג משולם.

– מגלגלים את האגסים באגוזי ברס ומגישים.

– מקשטים בנענע.

>> ומה חשבו הבלוגריות שלנו על הסדנה?

>> לאתר פיירי- ההבטחה שלי

תמונות: יח"צ