ניחוח יוקרתי מהנפטלין

טרנד הפורצלן הזכור לנו היטב מהחרסינות ההולנדיות בכחול ולבן של עיר הנמל דלפט עושה קאמבק כבר זמן מה והפעם לא רק כעיטור על גבי חרסינות אלא גם לפרינטים על בדים, כאלו שלובשים וגם כאלו לקישוט הבית

03/11/2015
מירי ויצמן קבלו עדכונים ממירי
  • RSS

פורצלן. צילום: יח"צ

תחילתו של הפורצלן בסין, שם הוא כידוע הומצא. תעשיית כלי החרס היתה נפוצה אמנם גם במסופוטמיה, במזרח הקרוב ובאירופה, אך כלי הפורצלן הסיניים היו דקים יותר, שקופים יותר, חזקים יותר ומעודנים הרבה יותר. כלי הפורצלן המפורסמים ביותר הם אלה הכחולים־לבנים מתקופת שושלת מינג. בראשונה הם נוצרו במאה ה־13 וצבעם היה בשעתו שחור ולבן. הבאתו של המינרל קובלט מפרס והכנסתו לתעשייה אפשרה למעשה את יצירתם של הכלים עם העיטורים הכחולים ואלה נעשו מועדפים על ידי האצילים והקיסרים בסין.

צביעת הפורצלן המסורתית ועיטורה נעשתה מתחת לזיגוג, לאחר הייבוש ולפני השריפה בתנור. אומן הציור העביר את דפוס העיטור לכלי באמצעות נייר פחם. במלאכת הצביעה הוא השתמש במכחול ובצבע שחור על בסיס מים המכיל תחמוצת קובלט (cobalt oxide) שהפך לכחול בעקבות הראקציה הכימית בעת השריפה בטמפרטורה של מעל 1000 מעלות צלזיוס. הצבע הכחול בלט על רקע החרסינה הצחורה (כל צבע אחר אינו משתמר בטמפרטורת השריפה הגבוהה) ומשם נולד הכינוי פורצלן "כחול-לבן" שסוג זה של כלים זכה לו.

ההצלחה: בהולנד

בסוף המאה ה־16 ובעיקר במאה ה־17 הפכה הולנד  לשחקן דומיננטי באירופה. מעמד בורגני חדש של סוחרים ובעלי ממון תרם מאד לפיתוחה הכלכלי והפוליטי והקים שווקים וקולוניות (מושבות) בעולם כולו. בתקופה זו הולנד התוודעה לראשונה לחרסינה הסינית בעקבות הייבוא שלהם מסין על ידי סוחרי הים ההולנדיים ובראשם חברת Dutch East India.  וכך, החל כלי הפורצלן הסיני לקשט בתיהם של הבורגנים ההולנדים. בעיקר נבחרו כלים שצוירו בכחול־לבן בשיטה הסינית המסורתית, כשעיטורי הקובלט צוירו אל מתחת לשכבת הגלזורה והעיטורים נעשו בתוך ריבועים וכללו איורים של אביזרים או סמלים דאואיסטיים/בודהיסטיים. בחלק המרכזי של הכלי היה לרוב ציור שלם של נוף, שאוייר לעיתים בבעלי חיים או באנשים.

מכיוון שהפורצלן הסיני היה יקר מאד וידם של הפרולטריון לא יכלה להרשות לעצמה לרכוש אותו, בעלי המלאכה בעיר הנמל ההולנדית דלפט, החלו לחקות את סגנון העיטור הסיני הכחול המקורי ואף התאימו אותו לנוף המקומי ועיצבו עיטורים של טחנות רוח, פרות באחו ודמויות מסורתיות הולנדיות כמו גם אלמנטים מסגנון הציור המקומי, וכך הפורצלן ה"כחול-לבן" בייצור הולנדי כבש מקום של כבוד בכל בית מקומי.

בשלהי המאה ה-18 אומצה הטכניקה ושודרגה על ידי האנגלים שכינו אותה "פלו בלו" . (Flow Blue) בשיטה זו העבירו ציור מגלופה דקה במעין הדפס אל הכלי ולאחר מכן שרפו אותו בתנור לשם קיבועו. הקליינטית הכי מוכרת בבריטניה לכלי הפורצלן האלה הייתה לא אחרת מהמלכה ויקטוריה בכבודה ובעצמה. מתחילת המאה ה-19 ועם חדירתה של הטכנולוגיה לשאר מדינות אירופה, עברו המפעלים לייצור פורלצן "כחול לבן" לטכניקת הדפסה המונית בשילוב עבודת יד.

"החל מימי המהפכה התעשייתית בה ייצרו באופן מסחרי חפצי אמנות וכלי פורצלן פונקציונאליים בעיטורי דלפט ועד ימינו אנו, הסגנון הייחודי והמובחן של פורצלן "כחול-לבן" לא נעלם. שלא כמו טרנדים ומגמות חולפות בתחום העיצוב, זה קיבע סגנון מובהק שבא לידי ביטוי גם בייצור המודרני השומר על המוטיבים הוויזואליים של המקור, אפילו אם שיטות הייצור התפתחו במהלך המאות מאז נולד. ההתפתחות האמורה באה לידי ביטוי לא רק בתהליך העיטור, שכן אם בעבר ההולנדים ביקשו לשמור על קווי המתאר של הכלים הסינים המקורים, אך חוללו את השינוי ברמת  האלמנטים המאויירים, שהרי בימינו "כלי הדלפט" העכשוויים, גם אם מזכירים למראית עין עיצוב סיני עתיק מוצעים בשלל וריאציות עיצוביות שונות ובשלל עיטורים שאינם בזיקה לכלים הסינים" מבאר עדי דנון  מבעלי 'פלדינוקס' - יבואנית כלי בית ועיצוב.

כלי פורצלן. צילום: יח"צ

דלפט ב"עליית הגג של סבתא"

מסין הרחוקה וימי הקולוניאליזם, עשה הדלפט את דרכו גם אל מחוץ לזירת כלי הפורצלן.  ובשנים האחרונות הופיעו הדפסי הדלפט וה"פלו בלו" כעיטורים בתחומים שונים: טקסטיל בית, ריהוט  ואפילו על פריטי אופנה. מומחי חברת 'נגב' מציינים כי מוטיב הדלפט כבש מגוון של כלי חרס וחרסינה מעוטרים, כגון אסלה, צלחות, קערות, אגרטלים וכיורים. אריחים מצוירים ויפהפיים ושלל אביזרי אינסטלציה עוטרו בסגנון הדלפט שנקרא על שמה של הטכניקה לייצור כלי החימר הלבנים המזוגגים ומעוטרים בכחול, שהתבססה בעיר דלפט שבהולנד במאה ה-17. האריחים המודרנים לרוב מציגים נושאים טיפוסיים כמו חיות, פרחים, משחקי ילדים, חיילים ופרשים, נושאים ימיים ואפילו סצינות תנ"כיות המשתמשים באסתטיקה הצבעונית של אריחי הדלפט המקוריים באינטרפציה עכשווית.  אלה ללא ספק גורמים לתהות על הקשר שבין המקום שבו הם נוצרו או האיור שהם מתארים, לבין הולנד או סין של המאות ההן – אך אין כלל ספק כי ההשפעה המקורית ההיא בעיצוב דלפט מודרני שמרה על אפיונה.

"עד לפני מספר שנים הם נחשבו לפריט השמור לבני הגיל השלישי בלבד, אך בתקופה האחרונה חוזרים הדפסי הפורצלן אל מרכז הבמה עם הדפסי ענק המשולבים על פריטים שונים כדוגמת אריחים וחיפוים", מוסיפה שרית קרייתי גולדשטיין מגולדשטין גלרי טפט. "עיטורי הפורצלן שנחשבו בעבר לסמל סטאטוס וכחלק מתרבות האירוח היוקרתית מושקים לראשונה בקולקציית הטפטים של פיפ סטודיו ההולנדי. אלה הושאלו מתקופות עתיקות ועליהם הוטבעו שילובים בהדפסים בסגנון פופ-אפ עכשווי, כך שהנוסטלגיה והרגש מקבלים מימד מודרני ומעודכן". ואכן, יבואן מותג פיפ סטודיו לישראל, עדי דנון מ'פלדינוקס' מוסיף כי ב"רויאל" - בקולקציית הפרימיום של המותג ההולנדי בחרה הבעלים והמעצבת, אנקה ואן דר אנדט לתרום לתהליך העיצוב מזכרונות מבית סבתא.

"תמונות שנחרטו בראשה של אנקה באים לידי ביטוי בפריטי העיצוב שלה וכך לדוגמה, בקולקציה שהנושא שלה הוא 'עליית הגג של סבתא' עזרה פיפ לסבתה לנקות את עליית הגג שלה וכשהסבתא רצתה לזרוק את כל הפריטים שאספה במהלך השנים, הציעה פיפ לאסוף אותם, והפריטים האלה היוו את ההשראה לקולקציה. כך למעשה "נחתו" מוטיבים של דלפט ההולנדי המקורי שהועתק מזה הסיני היישר לקולקציה העכשווית של מותג הפורצלן ההולנדי המודרני, אולי הפופולרי ביותר בימינו והעניק משנה תוקף לכותרת ניחוח יוקרתי מהנפטלין".

כבר לא רק פורצלן

לפני שש שנים הציג ג'ון גליאנו השערורייתי מבית האופנה "דיור" את הדפסי הפרחים הכחולים שלו על שמלות לבנות. לפני כ-3 שנים בטקס מיס יוניברס 2012 בשלב התלבושות המסורתיות הציגה מעצבת האופנה הסינית ג'ואו פאי כמחווה לתרבות הסינית עתיקת היומין שמלת ערב מרשימה ומהודרת במיוחד שכל כולה שיר הלל לפורצלן הסני ה"כחול לבן", שאפיין את שושלת מינג. נציגת סין לתחרות, דיאנה ג'ייאדן, התהלכה על המסלול בשמלה המרשימה והפתיעה את צוות השופטים כשסיפרה שבביתה משפחתה אוחזת מזה דורות בסט פורצלן משובח ויוקרתי המזכיר את שמלתה היפה. אשתקד המוטיב חזר בקולקציות של המעצבת האמריקאית ממוצא צרפתי-פיליפיני מוניק לולייה, ששאבה השראתה מהדפסים שנראו כמו צבעי מים מציורים סיניים עתיקים ורוברטו קוואלי האיטלקי שייחד מספר דגמים לבנים קלאסיים בעלי הדפסים מסולסלים שהזכירו את ההדפס המסורתי של הפורצלן של קיסרי סין מהמאה ה-13.

פורצלן. צילום: יח"צ

העונה עשו זאת בגדול בקולקציית האקססוריז שלהם שני המעצבים המפונפנים דולצ'ה וגבאנה שהציגו בליין של חורף 2016 מגוון תיקים, נעלים, כיסויי סמארטפון ומחזיקי מפתחות שעוטרו כולם ועוצבו בהדפסי דלפט משובבי נפש. גם קולקציית 'חלומות פורצלן' של מעצבת האופנה עדי בקשי (27), בוגרת המחלקה לעיצוב אופנה ב"שנקר" נולדה מחשיפתה של בקשי לטקסטורת בד מעוטר פרחים עדינים, שהזכירה לה את כלי הפורצלן הסיני. "המפגש שלי עם פיסת הבד, כבש את עיניי ממבט ראשון וכך נוצר הצעיף הראשון בקולקציה. הדגם, שנקרא מולאן, הזכיר לי את האיורים הסיניים העדינים שמקשטים את פני כלי הפורצלן העתיקים. וכך המשכתי לחקור את סיפורי הכלים וגיליתי עולם שלם עד שגיבשתי קולקציה קלאסית, עדינה ומדויקת, עם מגוון צעיפים המתאפיינים בשרטוטים דקים ובדוגמאות פרחים עשירות".




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך