שינויים דרמטיים בצמרת מעצבי העל

סערה בעולם האופנה - אלבר אלבז עוזב את בית לנוון, רף סימונס עוזב את דיור. מה גורם למעצבי על לוותר על משרות בטוחות, נחשקות ורווחיות?

29/10/2015
אלישבע כספי קבלו עדכונים מאלישבע
  • RSS

resized_GettyImages-493816146אלבר אלבז עם מריל סטריפ, שהעניקה לו פרס על תרומתו למהפכה באופנה, בטקס ה- Night of Stars שנערך בשבוע שעבר בניו יורק. השמלה הלבנה שסטריפ לובשת, בעיצובו של אלבז

*

אלבר אלבז, המעצב הישראלי היחיד שהגיע לליגת מעצבי העל כמנהל הקריאטיבי של בית לנוון היוקרתי, עוזב את התפקיד אותו מילא ב-14 השנים האחרונות, כך דיווח אתמול אתר חדשות תעשיית האופנה ה-WWD, שמציין כי הפרידה הגיעה עקב חילוקי דעות מתמשכים, בין אלבז ובין הבעלים של המותג שאוו לאן–וונג והמנכ"ל מישל יובאן. בית לנוון טרם פרסם הודעה רשמית, אולם ככל הנראה מדובר בעזיבה מיידית שכן צוות המעצבים העובד עם אלבז, התבקש ע"פ הדיווח להמשיך ולעבוד על קולקציית קדם- סתיו 2016 בלעדיו. עוד ממשיך ה-WWD ומפרסם, כי רבים מהעובדים פרצו בדמעות לשמע הידיעה ודרשו הסברים לגבי המשך דרכו של המותג וכי אלבז פינה את משרדיו שברחוב פובורג סנט הונרה בפריס, כבר בערב יום שלישי.

חדשות אופנה 24קולקציית אביב/קיץ 2016 של לנוון בעיצובו של אלבז, שהוצגה לפני כחודש בפריס

הידיעה הדרמטית מגיעה ימים אחדים בלבד, אחרי שפורסם כי מעצב נוסף מצמרת מעצבי העל, רף סימונס המנהל הקריאטיבי של בית דיור, עוזב את המותג לאחר קצת יותר משלוש שנים בתפקיד, עקב מה שהוגדר "סיבות אישיות". סימונס הגיע לבית דיור, אחרי התקרית המבזה הקשורה במעצב הקודם ג'ון גליאנו, שתועד מעיר הערות אנטישמיות בבית קפה פריסאי ופוטר מיד ע"י הנשיא היהודי של דיור, סידני טולדנו. אחרי חרושת שמועות והימורים על מי יהיה זה שייכנס לנעליו הגדולות של גליאנו, כאשר גם שמו של אלבז מיודענו נכלל אז בבורסת השמות החמים, נבחר סימונס הבלגי לתפקיד וכבר מההתחלה, עשה עבודה מופלאה ביצירה הדרגתית של אסתטיקה חדשה ונועזת, אשר הצליחה לשמר בד בבד את האלמנטים האייקונים המזוהים עם המותג, אך באופן מודרני וחדשני. הניו יורק טיימס הכתיר לפני כשנה את קולקציית הקוטור שלו "כקולקציה לבישה באופן מפתיע" - לא עניין מובן מאליו בתחום אופנת הקוטור - ואולי משום כך, ההצלחה של סימונס בדיור באה לידי ביטוי גם בנתוני המכירות של המותג, שעלו בצורה משמעותית מאז נכנס לתפקידו.

resized_GettyImages-472995872רף סימונס עם השחקנית הצרפתייה ואחת הפרזנטוריות של דיור, מריון קוטיאר

שלא בדומה למעצבים אחרים המפורסמים לא מעט בזכות חבריהם הידוענים, למשל ריקרדו טישי לז'יוונשי עם חבריו הטובים קים קרדשיאן וקניה ווסט, או אוליבייה רוסטאן לבלמיין, עם חבורת הטופ מודלס הסובבת אותו, בראשן קנדל ג'נר וג'יגי' חדיד, רף סימונס הוא יותר טיפוס של אינטלקטואל נחבא אל הכלים ופחות כזה שמתרוצץ בין מסיבות וסלבס. ובכל זאת הוא הצליח לפצח את סוד הקסם המושך גם אנשים צעירים ועתירי ממון, לרכוש לעצמם אופנה עילית של דיור וגם כוכבי על דוגמת ריאנה וג'ניפר לורנס, המשמשות כפרזנטוריות של המותג, כולן התלהבו מהעיצובים שלו.

חדשות אופנה 23מתוך קולקציית סתיו/חורף 2015- 2016 של דיור, בעיצובו של רף סימונס

אז מה קרה בעצם? מה גורם לתחלופה הגבוהה בקרב מעצבי העל בשנים האחרונות? ונזכיר כאן גם את אלכסנדר וונג, שהציג בחודש שעבר בפריס את קולקציית הפרידה שלו מבית בלנסיאגה בתום פחות משלוש שנים בתפקידו ופטר דונדס, שעזב השנה את פוצ'י אחרי שש שנים ואלה הם חלק רק מהמעצבים, שעזבו את מותגי העל בשנה החולפת.

מסתבר שלמרות הכסף הרב שמושקע במותגי העל ומערך יחסי הציבור המשומן העומד לרשותו של כל מעצב, יש משאב אחד שחסר לכולם והוא משאב הזמן: זמן לפיתוח רעיונות, הזמן להניח להם להבשיל ואפילו הזמן להיכשל לפעמים בתחילת הדרך, עד למציאת השפה המדויקת או האיזון הנכון, בין כתב היד של המעצב החדש ובין ה – DNA  המזוהה עם המותג. "כאשר אתה מעצב שש קולקציות בשנה, אין מספיק זמן לכל התהליך" אמר סימונס לאחר הפרידה לבלוג האופנה של הניו יורק טיימס ועל העומס הזה, נוסף הלחץ של להציג את התצוגות הכי מדוברות ולהשיג נוכחות מתמדת ועתירת רייטינג ברשתות החברתיות.

אלבר אלבז עצמו, התייחס באופן מפורש לבעייתיות העולה מהלחץ האינסופי המופעל על מעצב בליגת העל ומהמחסור בזמן. בשבוע שעבר בניו יורק, בעת שקיבל פרס על תרומתו לתחום האופנה בטקס השנתי של ה- Fashion Group International's: Night of Stars הוא פנה לקהל שנכח באולם בנאום ארוך בן 16 דקות, שבו דיבר על מצבה הנוכחי של תעשיית האופנה וציין כי העדר זמן לפיתוח רעיונות חדשים, הוא הבעיה הגדולה ביותר המטרידה מעצבים בעת הזו.

resized_GettyImages-462413670אלבר אלבז עם אנה דה לה רוסו

להלן כמה מהדברים שאמר אלבז בערב ההוא. מעבר לפרסום על מחלוקת כזו או אחרת שהייתה לו או לא הייתה עם המנהלים של המותג, מעידים הדברים יותר מכל על הקושי האישי שלו ושל מעצבים נוספים בצמרת מותגי העל, לשרוד בתעשיית האופנה הנוכחית: "אני אומר: אני צריך עוד זמן. אני חושב שכל מי שנמצא בתחום האופנה בימים אלה, צריך קצת יותר זמן..."

"שואלים אותי אם יש לי חשבון אינסטגרם? אני עונה: לא ממש. אז שואלים אותי: איך זה יתכן? אני עונה: אין לי חברים פוטוגניים.. יש לי רק חברים טובים. אני גם לא נוהג לצלם אוכל. אני אוכל את האוכל."

"הפאשיוניסטות מאוד מאוד עסוקות בלצלם. אני יוצא (אל הקהל – א.כ.) אחרי התצוגה ואני מרגיש שאין מחיאות כפיים. אני שואל: מה קורה? ואומרים לי: הן מצלמות, אין להן שתי ידיים (גם לצלם וגם למחוא כף)".

"אנחנו המעצבים מתחילים כיוצרים עם חלומות, עם אינטואיציות ורגשות. אנחנו מתחילים עם: מה נשים רוצות? מה נשים צריכות? איך אני יכול לגרום לאישה להיות יותר יפה ולהרגיש טוב יותר? אז הפכנו למנהלים קריאטיביים שצריכים ליצור אבל (בסופו של דבר – א.כ.) אנחנו בעיקר מנהלים. ועכשיו אנחנו גם צריכים לייצר דימויים, לדאוג ליצור דברים שיראו טוב בתמונות. צריך שהכל יהיה קולני (עתיר באזז/רועש – א.כ.), קולניות היא הדבר החדש, היא הדבר הנכון של הרגע ולא רק באופנה. אני מעדיף ללחוש. אני חושב שזה מגיע למקום עמוק יותר ונשאר זמן רב יותר."

על הלחצים האין סופיים המופעלים על המעצבים ועל עומס העבודה הבלתי אפשרי, כותבת גם עיתונאית האופנה החשובה ועורכת אתר הווג סוזי מנקס, המתארת במאמר אפיזודה קצרה הקשורה ברף סימונס. מסתבר שבשנה שעברה היא סימסה לסימונס ושאלה אותו אם יוכלו להיפגש ביריד האומנות – Frieze שנערך מידי שנה בלונדון. סימונס ענה לה שהוא איננו יכול, כי יש לו לוח זמנים לחוץ מאוד (ומנקס מציינת משום מה, שהיא שמרה עד היום את תשובתו בהודעת ה-SMS). מנקס כותבת שכבר אז נראה לה תמוה, שמעצב בליגה של סימונס איננו יכול לקחת יום אחד של חופש, כדי לקפוץ מפריס ללונדון ולקבל השראה ביריד האמנותי. ומנקס מסכמת: "מעצבי העל הם כמו ציפורים בכלוב זהב. יש להם הכל – חבורת אסיסטנטים הסובבת אותם, נהגים, טיסות במחלקה ראשונה, גישה לבתים אלגנטיים ולקוחות ידוענים. רק דבר אחד חסר להם: זמן". ואם להמשיך את הדימוי הציורי של מנקס, הם למעשה משועבדים לעבודה ולתהילה שמביא אתו המעמד התובעני.

resized_GettyImages-491174708ריהאנה שהיא הפרזנטורית השחורה הראשונה של דיור, בשמלה ותיק של המותג בתחילת החודש בפריס

ולגבי הספקולציות לאן מועדות פניהם של סימונס ואלבז. סימונס כבר הצהיר שההחלטה לעזוב מבוססת על רצונו לעשות דברים נוספים בחייו ולהתפנות למותג הגברים הנושא את שמו (והאינסטגרם האישי שלו, אכן מלא בתמונות הקשורות אך ורק לקולקציית הגברים שהוא מעצב). לגבי אלבז, יש האומרים כי המשרה של סימונס בבית דיור מחכה לו, אבל גם בנוגע לריקרדו טישי מז'יוונשי, יש באזז המתייחס אליו כמועמד אפשרי לרשת את סימונס.

כך או כך, המשרות של אלבר אלבז ללנוון ורף סימונס לדיור, לא יישארו זמן רב בלתי מאוישות. ניתן רק לקוות, שהשניים האלה - מהמוכשרים והמוערכים בצמרת המצומצמת של מעצבי העל - ימשיכו להעניק לנו מכישרונם גם בקונסטלציה אחרת ואולי תחת מותג אחר.

resized_GettyImages-462275842מתוך קולקציית הקוטור של דיור

resized_GettyImages-493816430מריל סטריפ, שנוהגת ללבוש את העיצובים של אלבז לעיתים קרובות (כולל בטקס האוסקר 2012, שבו לבשה שמלת זהב בעיצובו, שהביאה לה את האוסקר השלישי) מוחצת באהבה את אלבז, גם אנחנו אוהבים אותו

*

תמונות: Gettyimages




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה