מה לעשות כשהילד לא רוצה ללמוד או הישגי מדי?

לצד ילדים שמתקשים בלימודים יש ילדים עם מוטיבציית יתר להישגיות שאף פעם לא מסתפקים בתוצאות שלהם. איך נכון להגיב לכל אחד מהמצבים?

13/10/2015
צאלה מיינרט קבלו עדכונים מצאלה
  • RSS

הישגיות בלימודים - הכל עניין של מידה. צילום: שאטרסטוק

יש ילדים שמאוד אוהבים ללמוד, הלימודים והמטלות באים להם בקלות, הציונים בהתאם, הילד מרוצה וגם הסביבה. מצד שני, יש ילדים שמאוד רוצים להצליח, אבל הדברים לא באים להם בקלות - הן בשל קשיים אובייקטיבים והן בשל קשיי ריכוז, תלות שמתפתחת במבוגר שנוכחותו נחוצה לביצוע המטלות או הסחות דעת שונות.

הבעיות מתחילות בדרך כלל כשקיים פער בציפיות: כשהמורה וההורים חושבים שהילד יכול יותר ושהוא לא מתאמץ מספיק או, לחילופין, כשהילד מסתפק בציונים שהוא מקבל אבל ההורים מעוניינים שישתפר או כשהילד מקבל ציונים טובים מאד אבל רוצה יותר / עסוק בהשוואה לחבריו - יתר מוטיבציה.

הפערים האלה מעוררים תגובות שונות בקרב ההורים: במקרים של יתר מוטיבציה, יש הורים שיעודדו אותה ויש כאלה שיראו בנטייה זו הגזמה ולכן יקטינו את חשיבות הלימודים, לעיתים עד למצב של לעג וזלזול. כך גם במקרים של חסר מוטיבציה: יש הורים שיתעלמו ויקוו שבעתיד הילד יבשיל ויתחיל ללמוד ויש כאלה שיפעילו לחץ מתמיד.

בכל מקרה, פערים אלה מעוררים לרוב ויכוחים, מריבות, עונשים, ועלולים, בסופו של דבר, לפגוע בקשר עם הילדים.

מה אפשר לעשות כדי למנוע תסכול הדדי?

1. בחנו מה מניע את מוטיבציית הלמידה של ילדכם - המידה שבה הילד משקיע במטלות לימודיות קשורה במוטיבצית הלמידה שלו, שמונעת מהרצון ללמוד, מהרצון להצליח או מעניין בתכנים הנלמדים. לחילופין, ירידה במוטיבציה כתוצאה מקשיים, ציונים נמוכים שמובילים לדימוי עצמי נמוך, תסכול ופחד מכישלון.

2. בדקו מה מניע אתכם - יש הורים שנושא הלימודים מאוד חשוב להם והם רואים בו גורם המנבא את הצלחתו של הילד בעתיד. יש הורים שרוצים שהילד שלהם יהיה המצטיין הכיתתי ויש כאלה שקושרים בין היותו תלמיד טוב להיותו מקובל ואהוב.

מסיבות אלו וגם אחרות הורים מפעילים לעיתים לחץ גובר על הילד. לפעמים זה עובד והילד מתרצה ועומד בלחץ ולפעמים הוא מתנגד. חשוב לבדוק מה מקור המוטיבציה של ההורים והאם הוא מצדיק את הלחץ הזה.

3. אבחנו קשיי למידה - לעיתים הילד סובל מקשיים אובייקטיבים כמו קשיי למידה, הפרעות קשב וריכוז וכדומה, שעלולים להתגלות גם בגיל מאוחר יחסית. חשוב לאבחן אותם מוקדם ככל האפשר, לא להעלים עין ולהעניק טיפול.

4. אבחנו קשיים רגשיים - מוטיבציית הלימוד מושפעת גם ממצבו הרגשי-נפשי של הילד. גם תלמיד טוב מאוד, מצליח וסקרן, יכול לעיתים לרדת בהישגים הלימודיים - ולהפך. חשוב להיות עם היד על הדופק ולברר מה קורה בסביבתו האישית של הילד, משפחתית וחברתית. במידה ומתגלים קשיים חשוב שלא להתעלם וגם לא לכעוס על הילד, אלא לטפל בהם ולחזק.

5. עבדו בשיתוף פעולה וגלו אמפתיה - חשוב לעבוד תוך שיתוף בין ההורים, המורים והילד, לבחון איפה נוצר הפער ומה יכול לעזור לו להצטמצם. לדוגמא, ילד שהיה תלמיד טוב ביסודי, ירד בהישגיו בחטיבה או בתיכון. חשוב להיות עם הילד בחוויית המעבר והשינוי ולראות איך כל הגורמים יכולים לעזור.

בכל מקרה אין להפעיל לחץ שלילי על הילד, של צעקות, הדבקות של סטיגמות כמו "אתה עצלן", "לא ייצא ממך כלום", או לחילופין "למה אתה כזה פרפקציוניסט?" אלה משאירים את הילד עם חוויית הביקורת, ועלולים להשיג את התוצאה ההפוכה.

6. נסו לתת מענה לצרכים של הילד - לעיתים, אפילו שינוי קטן יכול לחולל פלאים. לדוגמא, אם חשוב לילד שמבוגר יהיה נוכח פיזית בזמן שהוא עושה שיעורי בית, ואנו מבינים את הסיבות לכך, חשוב שנבחן איך אנחנו יכולים להיענות לצורך זה לפחות לפרק זמן מוגבל עד שיתחזק ויוכל לשחרר אותו ואתכם מהתלות.

7. אל תשוו בין הילדים - כל ילד הוא שונה. תנו לכל ילד את המקום שלו והתייחסו אליו כנפרד ועצמאי. יש ילדים שמצליחים בקלות ויש כאלה שיותר קשה להם. המנעו מהשוואות בין ילדים ובכלל זה אחים, בני משפחה וחברים. השוואות אלה עלולות לפגוע בבטחון העצמי של ילדכם ובמוטיבציית הלמידה שלו. 

8. אל תחברו ציונים עם מתנות - חשוב לא לחבר בין ציונים טובים ומתנות או תגמולים אחרים. המוטיבציה לא צריכה להגיע מגורמים חיצוניים, צריך לעזור לילד לפתח אותה מבפנים - לא קונים ציונים טובים ולא משלמים על ציונים טובים. יש לפתח סקרנות, למידה והשקעה ותגמול של חיזוק והערכה על ההשקעה.

9. קבלו סיוע - לעיתים, גם אחרי אבחון הקושי, הטיפול והמענה, השינוי לא הוכיח את עצמו והילד נשאר באותו מקום מבחינת הישגיו בלימודים והרגשתו. במקרה כזה חשוב לבחון אפשרות להעזר בגורם חיצוני שיכול לסייע לכולנו לצאת מ"הפלונטר".

לסיכום, חשוב שחווית הלימודים של הילד תהיה מצמיחה ושאנחנו כהורים נהיה חלק מהמערך התומך בהגברת הסקרנות, העניין והמוטיבציה. להצליח זה חשוב אבל המרדף אחרי הצלחה הוא לעיתים מוגזם וחשוב שלא יפגע בקשר בין ההורים לילדים. עלינו לייצר מציאות שבה הילד לומד בשביל עצמו ומתוך חוויה חיובית.

 .

 .

*  צאלה מיינרט היא ראש תחום הורות ומשפחה, מכללת סמינר הקיבוצים




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה