6 דברים שחייבים לדעת לקראת הקמת עסק וירטואלי

האם ניתן לנהל עסק שכולו וירטואלי? האם אפשר להצליח ללא חנות פיזית? בוודאי שכן, אבל צריך לדעת מה חשוב לדעת לפני שמתחילים

26/08/2015
מורן מישל קבלו עדכונים ממורן
  • RSS

מדריך לפתיחת חנות באינטרנט (צילום: paypal)

כולנו חיים היום ברשת. מתקשרים, מחפשים, קוראים, רוכשים. אבל יש הבדל בין גולש-לקוח לבין בעל/ת עסק. האם ניתן לנהל עסק שכולו וירטואלי? האם אפשר להצליח ללא חנות פיזית? התשובה היא בוודאי שכן, אבל צריך לדעת מה חשוב לדעת לפני שמתחילים. מובן שלא מצופה מאף אחד להקים חנות רשת לבד, אבל כדאי להכיר את השלבים, הטרמינולוגיה והאפשרויות בבואכם לבחור בעלי מקצוע שיעשו עבורכם את העבודה, כדי שתדעו

צעדים ראשונים בהקמת עסק וירטואלי

1. עיצוב וניראות

חשיבות עיצוב האתר נובעת מכמה סיבות: הראשונה אסתטית. האתר חייב להתאים למיתוג ולמוצרים שלכם כדי ליצור זהות ברורה ואטרקטיבית. השנייה משום שהעיצוב משפיע על התנהגות הגולש ועל משך שהייתו באתר, כלומר הזמן שבו הוא עשוי לבצע רכישה. בעבודה מול מעצב האתר הציגו את ערכי הליבה של העסק שלכם, הקפידו לספר על עצמכם ועל קהל היעד שלכם, על חזון העסק – כל אלו צריכים לבוא לידי ביטוי בעיצוב בכדי לשפר את סיכויי ההמרה (הפיכת כניסה למכירה).

2. שמישות וחווית משתמש

מלבד העיצוב הויזואלי, יש לתת את הדעת על עיצוב הממשק. בשפה פשוטה, תכנון מבנה האתר: מה נמצא בכל מקום, איך יסודרו הקטגוריות, אילו כפתורי פעולה לבחור, מבנה טופס פרטי לקוח, כיצד יוצגו זוויות שונות של המוצרים וכדומה – זוהי שמישות האתר, ומטרתה לוודא מקסימום נוחות שתוביל לביצוע רכישות. מטרת תכנון חוויית המשתמש ( ux/ USER EXPERIENCE) היא להתאים לצורך של הגולש, לייצר חווייה שתאריך את השהייה ותוביל לחזרות אל האתר. לרוב, אתרים קטנים לא ישקיעו במעצב ux, אך כדאי לבחור במעצב אתרים שחי את הנושא ורואה בו חשיבות.

3. בניית אתרים וטכנולוגיה

מדריך לפתיחת עסק באינטרנט (צילום: פייפאל)

רבים נתקלים בקשיי תקשורת עם מתכנת האתר שלהם, שנובעים בעיקר מפערי ידע. רמי מוסקוביץ, יועץ מומחה לפיתוח אתרים וחנויות ecommerce , עושה קצת סדר בדברים- סוגי המערכות, מושגים ויתרונות וחסרונות.

מערכת סגורה

כגון wix, shopify או konimbo מציגה כמה יתרונות: תבנית מוכנה, פתרונות קיימים למרבית הבעיות ל-backoffice וכו׳. זמן קצר לעלייה לאוויר ואמינות גבוהה.

החסרונות הם בגמישות נמוכה לשינויים, היעדר ספציפיות בעיצוב ובממשק, והיעדר ייחודיות באספקט השימושי והשיווקי.

מערכת פתוחה

וורדפרס, ג׳ומלה, דרופל ומג׳נטו. הנפוצות ביותר הן הראשונה והאחרונה. עליהן ניתן להלביש למעשה כל עיצוב ומבנה. היתרונות הם בהתאמה המושלמת לצרכים שלכם. בניה יחסית פשוטה וידידותית, ונגישות גבוהה למידע ותמיכה. מעל הכל, מערכות קוד פתוח לא מייצרות תלות בבעל מקצוע אחד, ומשאירות את הנכס בידיים שלכם. החסרונות נובעים מכך שכל מפתח יכול לפתח פיצ׳ר, ואלו לא תמיד מסונכרנים. לעתים נדרש פיתוח ייחודי, ולא כל הבעיות פתורות עד הסוף. בכל זאת, היום הן כבר ברמה גבוהה מאוד ומתאימות למרבית האתרים. בשאלת ׳מה עדיף׳ - בהכללה, וורדפרס עדיפה לעסקים קטנים ופשוטים יותר, ומג׳נטו לעסקים קמעונאיים שדורשים טיפול בפעולות מכירה וניהול מורכבות יותר.

אתרי סחר

כאן נמנים אתרים כמו ebay, מרמלדה מרקט, etsy וכדומה. היתרונות טמונים בשני רבדים- עלות וזמן הקמה מינימליים, וחשיפה לקהלים גדולים שעוברים באתרים הללו. החסרונות נובעים מחוסר הייחוד וגם מעצם היותה של כל חנות באתרים הללו אחת מיני רבות. נדרשים מאמצי שיווק רבים כדי להתבלט ולייצר טראפיק מפולח היטב לחנות שלכם.אתרי הסחר גובים סכומים שונים על שירותי החנות המקוונת שלהם. לכל אתר יש מחירון שונה ומודלים שונים, כאשר חישוב התשלום החודשי עשוי להשתנות בהתאם לרווחיות החנות ובהתאם לשירותים שאתם מקבלים מהאתר - לדוגמא קידום החנות ברחבי האתר ובערוצי השיווק השונים שלו. שני המודלים הרווחים הם תשלום ריטיינר חודשי קבוע או גזירת עמלה מכל מכירה.

שתי נקודות בונוס בקשר לבניית האתר:

א. כל המערכות הן google friendly ומתאימות לקידום במנועי החיפוש, אך יש לוודא שהמעצב והמתכנת מסונכרנים ביניהם לגבי ההתאמות.

ב. התאמה למובייל – לא מספיק לבחור תבנית רספונסיבית (שמתאימה לתצוגת מובייל), יש לוודא שהיא עומדת בקריטריונים שgoogle מכתיבה לשימושיות במובייל. ניתן להריץ בדיקה בלינק הזה.

4. אחסון ואבטחה

מדריך לעסק וירטואלי (צילום: פייפאל)

מרבית בעלי האתרים מאפשרים לחברה שבונה עבורם את האתר לקחת אחריות גם על בחירת שרת לאחסונו. אך חשוב לדעת כמה פרטים לגבי השרת שלכם - היכן הוא נמצא, כמה מקום אחסון יש לכם ועד כמה הוא מאובטח. שרת יציב ומאובטח הוא קריטי להגנה על המידע שלכם ושל לקוחותיכם. יציבותו משפיעה גם על דירוג האתר במנועי החיפוש. מיקומו הפיזי משפיע על מהירות טעינת דפי האתר, שגם היא פרמטר חשוב בדירוג האתר.

5. אפשרויות תשלום

קיימים הרבה שירותים שמאפשרים חיוב בחנויות רשת. ניתן לחייב דרך כרטיסי אשראי או דרך שירותי סליקה אינטרנטיים. באתר זה תמצאו את כל חברות הסליקה האינטרנטיות שפועלות בהתאם לתקן PCI לרכישה בטוחה ברשת, מומלץ לבחור בשירותי חברות מוכרות שפועלות תחת תקן זה. שגיא סטוניס, מנכ״ל סטוניס ecommerce agency, מציין כי סליקה דרך שירות בינלאומי כמו PayPal לעומת סליקה בכרטיס אשראי נתפסת כעדיפה על הגולשים משתי סיבות עיקריות – ביטחון ונוחות. ברכישה דרך PayPal הלקוח יודע שהוא בידיים בטוחות, השירות עומד בכל התקנים המחמירים לאבטחת עסקים באינטרנט, ובכל בעיה יקבל הגולש החזר כספי כשיפנה לשירות. בחינת נוחות התפעול, הוא נדרש למלא רק שם משתמש וסיסמה במקום לחזור ולמלא את פרטיו המלאים כל פעם מחדש, כנהוג ברכישה באמצעות כרטיס אשראי.

ניתן לקרוא על כך גם בהמלצות הרשמיות באתר GOV-NET.

6. קידום ושיווק

התאמת האתר לקידום במנועי חיפוש והתממשקות לרשתות חברתיות שבהן אתם פעילים חשובה לטיפוח תחושת הנפח שתופס העסק שלכם במרחב הוירטואלי ומגדילה האמון בו. הקדישו מקום באתר לתוכן שיוסיף ערך ללקוחות ולקידום האתר וכן לפיצ׳רים חברתיים שיגדילו את הזדהות הגולשים, כמו חיווי חברים בפייסבוק, או הפיד מהאינסטגרם.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה