אחת ולתמיד: להיפטר מבטן נפוחה

בטן נפוחה עלולה לגרום לאי נוחות, כאבי בטן, גזים ותחושה כללית לא נעימה בכלל. בעזרת תזונה ומעט מודעות תוכלי להפחית משמעותית את ההתקפים

17/08/2015
עלמה גל קבלו עדכונים מעלמה
  • RSS

נפיחות וגזים פתרונות (צילום: שאטרסטוק)

זה יכול לקרות לכולנו.זה לא נעים, מכביד ואפילו מביך- המעיים מתנפחים ויש לנו תחושת מלאות וגזים. מלווים בדרך כלל בתחושת כובד ומראה של בטן "מנופחת".

הגורמים לתופעה רבים. הגזים עשויים להיווצר כתוצאה מאוויר שנכנס לפה בזמן דיבור ואכילה. קיימים גם מזונות מסוימים שגורמים לאחדים מאיתנו לרגישות, דוגמת מוצרי חלב המכילים לקטוז או ירקות ממשפחת המצליבים (כמו כרובית, כרוב, ברוקולי). כמו כן קיימים מזונות מסוימים שבמהלך הפירוק שלהם במערכת העיכול, נוצרים גזים.אפילו לחץ נפשי וסטרס עלולים להשפיע על מצב המעיים שלנו.

נפיחות בבטן וגזים עלולים להחמיר עד כדי עצירות בת כמה ימים שעשויה אף להביא לנפיחות נוספת של הבטן,אבל בעזרת התנהלות מאוזנת והקפדה על תזונה בריאה ניתן למנוע את המצבים ולהפחית את תדירותם.

 הסוד הוא בסיבים התזונתיים

באופן קבוע מומלץ להרבות בשתיית מים שתורמים לפעילות תקינה של המעיים.הכמות המומלצת היומית עומדת על 10-12 כוסות (ביום שגרתי, ללא פעילות חריגה או שהייה ממושכת בשמש). גם פעילות גופנית תסייע ובמצבים מסויימים.

שירלי קיטרון, רוקחת ודיאטנית קלינית בסופר-פארם מסבירה:"למי שזקוקה לפיתרון בזמן קצר ניתן ליטול נר גליצרין. אבל יש גם תרופות שמטפלות בעצירות, לדוגמא סירופ אבילקס או לבולק שנמכרים ללא מרשם. אפשר להשתמש גם בתוספי תזונה שמבוססים על פירות יבשים כמו, אל-צירות של הדס, סופרלס של אלטמן או לקסין פורטה של סודות המזרח". פתרון נוסף לעצירות הוא להשרות שזיפים מיובשים ולשתות את המים בהם הושרו. "אבל גם זה לוקח כמה שעות עד שזה מתחיל להשפיע", מציינת קיטרון.

פתרונות אלו מיועדים ל"עזרה ראשונה" אולם כאשר מדובר בעצירות כרונית לא מומלץ להשתמש בתוספים הללו לטווח ארוך, כפי שמפרטת קטרון, "לעצירות כרונית, כדאי להשתמש בתוספים על בסיס סיבים תזונתיים. הסיבים עוזרים לפעילות מעיים תקינה ויש לצרוך אותם במתינות ובהדרגה, כדי להרגיל את הגוף. מומלץ לקחת אותם בסמוך לתרופות. בנוסף כדאי לציין שהם יוצרים נפח ולכן חשוב לשתות בסמוך לנטילה על פי ההוראות שכתובות על האריזה".

רגישות למזון זה כל הסיפור

ברוקולי (צילום: שאטרסטוק)

מזונות מסוימים עלולים להחמיר תופעות כמו גזים ונפיחות (צילום: שאטרסטוק)

לא כל נפיחות נגרמת מעצירות. לעתים הבטן הנפוחה נגרמת בעקבות רגישות לסוג מזון מסוים. "אפשר להוריד למספר ימים מזונות מסוימים כמו מוצרי חלב או ירקות מצליבים, בכל פעם סוג אחר של מזון, כדי לראות מה הגורם לנפיחות. בכל מקרה גם אם יש חשד לרגישות למזון מסוים, מומלץ לעבור בדיקה רפואית לזיהוי אלרגיות ואי סבילות למוצרי מזון", מציינת קיטרון.

במקרה של גזים ונפיחות כתוצאה מרגישות למזון ממליצה קיטרון על נטילה קבועה של כדורי פרוביוטיקה טבעיים,"במקרים של עצירות כרונית הטיפול הטבעי המומלץ הוא נטילה קבועה של פרוביוטיקה או אנזימי עיכול שחלק מהאנשים מגיבים אליהם טוב יותר". טיפול מסורתי נוסף הוא שימוש בכדורי פחם לספיחת הגזים, שלגביהם קיטרון מחדדת, "אם לוקחים אותם בסמוך לתרופות, הם עלולים לספוח את התרופה ולהוריד מהפעילות שלה וזה לא כדאי".

מהי פרוביוטיקה ומהם אנזימי עיכול? דתיה יער, דיאטנית יועצת תזונאית באלטמן, מסבירה שאנזימי עיכול וחיידקים פרוביוטים הם אותם גורמים במערכת העיכול המפרקים את המזון ומעבדים אותו. "פרוביוטיקה הם חיידקים חיים המטיבים עם האדם ה"מארח" אותם בגופו. נוהגים לכנות אותם גם "חיידקים טובים".מדובר ב-400 סוגים שונים של חיידקים ידידותיים שמהווים חלק בלתי נפרד ממערכת העיכול התקינה בגוף האדם. מאז ומתמיד חיים האדם והחיידקים הידידותיים. כשאוכלוסיית החיידקים במצב תקין מרגישים טוב, וכשהוא מופר אנו עלולים לסבול מתופעות כגון שלשול,עצירות, נפיחות, כאבי בטן, זיהומים במערכת העיכול, ספיגה ירודה של ויטמינים התפתחות פטרת וגינלית ועוד". איך נזמין אלינו את החיידקים הטובים?בעזרת תזונה עשירה בסיבים תזונתיים שתוכלו למצוא במזונות כמו אורז מלא, שיבולת שועל, ירקות ופירות טריים ודגנים מלאים כמו כוסמין, קינואה ושיפון".

גזים ואי נוחות בבטן הן תופעות שמסמנות לנו לעשות שינוי תזונתי על מנת להקל את הכאב ותחושת אי הנוחות. אם לתחושתכן אתן סובלות מתופעות אלה לעיתים תכופות וללא טריגר ממשי כמו סעודה גדולה וכבדה או מצב גופני מוכר, יש מגוון רחב של טיפולים טבעיים שכדאי ומומלץ לנסות.

 




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה