איך להימנע ממלכודות באתרי ההיכרויות?

פרופילים משופצים, תמונות מרוטשות ומידע שקרי הם רק חלק מהדרכים לנצל את הכמיהה של הגולשות לאהבה. קבלו כמה טיפים פשוטים שיעזרו לכן לדעת מיהו באמת האדם שמאחורי הכרטיס

29/07/2015
רן ברכה קבלו עדכונים מרן
  • RSS

גלישה ברשת חברתית. צילום: שאטרסטוק

הדף פתוח על הפרופיל שלפנייך, הדמות נראית בדיוק כמו בן או בת הזוג שתמיד חלמת עליהם. הם  נאים, טרחו להעלות לאתר מספר תמונות, ולפי הכרטיס יש להם את התעודות הדרושות על מנת להביא אותם הביתה. עכשיו כל מה שנותר לעשות הוא להרים טלפון, לצאת לדייט או שניים, ואז לסגור שמלה וגן אירועים.

סליחה שאני מעיר אתכן מהחלום, אבל האם באמת מאחורי הפרופיל האטרקטיבי מסתתר הפרטנר המתאים לחיים?     הבעיה העיקרית איתה נאלץ להתמודד מי שתר אחרי בני זוג באתרי היכרויות (שזה בערך כל מי שמעוניין בזוגיות) היא הקושי לאבחן האם מאחורי הפרופיל באמת מסתתר הפרטנר הראוי מבלי לעבור את מסכת הייסורים של יצירת הקשר הראשוני, שיחת הטלפון ודייט מאכזב שמגלה שזה ממש לא הפרטנר הרצוי/ה.

כגודל הציפיה כך גודל האכזבה, והאכזבה מפחיתה את האנרגיות להמשיך ולחפש אחר אהבה. מעבר לאכזבה שנובעת מחוסר התאמה, ישנו צורך אובייקטיבי להימנע מהונאות כלכליות שמנצלות את הכמיהה הטבעית של בני אדם לחיות בזוגיות. (שימו לב שבאתרי היכרויות בהם נדרש תשלום על מנת לבצע התקשרויות בין החברים מידת המהימנות תהייה גבוהה יחסית ותעיד על רצון רב יותר  של החברים למצוא זוגיות).

הבעיה מולה ניצבים הגולשים המשתמשים באתרי היכרויות היא שיפור ושיפוץ פרופילים. המקרה הנפוץ כולל שימוש בתוכנות לעריכת תמונות, והמקרה הקיצוני הוא פרופילים מפוברקים לחלוטין.

המוטיבציה הגבוהה לשפר את התמונות או לשנות את הנתונים האישיים באתרי ההיכרויות נובעת מההנחה הנכונה חלקית מצד המון גולשים שהעלאת פרופיל עם נתונים מפוברקים תמשוך יותר פרטנרים פוטנציאלים להתקשרות. כלומר, אם אני אוסיף לעצמי כמה שנות לימוד, אשפץ מעט את התמונות ולא אספר שאני מעשן כנראה שירצו אותי יותר פרטנרים. במציאות, שיטה זו לרוב פוגעת בבעל הפרופיל המשופץ בגלל שיעור נטישה גבוה לאחר הפגישה או אפילו לאחר שיחה מקדימה.

אבל מה לגבי המשתמשים הכנים, שסתם מבזבזים זמן בגלל פרופילים מפוברקים או משופצים? אם אתם רוצים להימנע מפגיעה כזו ורוצים למצוא את הפרטנר לו אתם משתוקקים, יש מספר דרכים לאבחן את האותנטיות של בעל הפרופיל עוד לפני הפגישה. אנחנו נשתמש בטכניקה הנקראת קריאה קרה – מושג שלקוח מעולמם של קוראי העתידות ומנטליסטים (קוסמי במה) דוגמת אורי גלר וליאור סושרד.

השיטה כוללת מגוון רחב של טכניקות המאפשרות לנו להניח הנחות יסוד על אדם רק על פי מספר מצומצם של פרטים הגלויים לנו. אם נהיה מספיק מרוכזים, נבחן את התמונה באופן מלא ונשים לב לפרטים כפי שהם, ולא כפי שאנחנו רוצים שהם יהיו, נוכל לרכז כמות מידע ראשונית להמשך תהליך הבחירה.

מה אנחנו יכולים ללמוד מתמונת פנים בלבד?

תמונות שנערכו בתוכנה – האם הפנים חלקות, בצבע אחיד, ללא קמטים או שינויי צבע? כנראה שהתמונה עברה עיבוד.

מבנה הגוף – רצף של תמונות פנים בלבד לרוב נועדו להסתיר מבנה גוף מלא (זה בסדר להיות מלאים, אולם רבים חוששים שלא יפנו אליהם ולכן עורכים את התמונות). הפנים, למעט מקרי השמנה חמורים, אינן משמינות באותו היחס כמו הבטן ולכן עלול להיות פער גדול בין פנים שנראות רזות יחסית לבין מבנה גוף מלא מאוד. הנקודות אותן יש לבחון על מנת לאבחן מידות גוף הן כמובן הסנטר והלחיים ולראות עד כמה הם בולטים ביחס לנקודות השוואה אחרות בפנים.

גבר עם עגיל - סממן אופנתי רב שנים שאין ממנו הרבה תובנות, אולם הבחירה בסוג העגיל יכולה להצביע על גיל כרונולוגי. צעירים לדוגמה, יענדו עגילי יהלום ולעיתים אף בשתי האוזניים, בעוד שגברים בשנות ה–40 ומעלה כנראה יענדו עגיל מתכת עגול.

תספורת – עבור רבים תספורת מצביעה על רמת הטיפוח של בעל הפרופיל. יש להבחין כי תמונות רבות בפרופילים צולמו באירועים שדרשו טיפוח מוקפד. נסו לבחון האם הבגדים בתמונה מהודרים במיוחד והתמונות צולמו מתוך אירוע אחד או סדרה של צילומים נטולי הקשר, מה שיאפשר לכם להניח שבעל הפרופיל לא בהכרח נראה כך בחיי היום יום.

גם גברים צובעים את השיער (תשאלו את שטייניץ) – אפשר להשוות את צבע השיער לצבע גבות או לעומק הקמטים בפנים. יש המון גברים שמאפירים בסביבות גיל 40, אך הפנים שלהם חלקות כמעט ללא קמטים. לעומתם, גברים עם שיער שחור וקמטים ככל הנראה מפברקים את גילם והם בני יותר מ-50.

זקנים – נכון שגידול זקן הפך לטרנד אופנתי אבל חשוב לשים לב לרמת הטיפוח של הזקן, האם הוא מסופר ומוקפד או שהוא גדל פרא, מה שמצביע על אישיות ואורח חיים. גבר בתפקיד בכיר (כולל דתיים) לא יוכל להסתובב כמעט עם זקן עבות, ולרוב הוא יהיה ללא זקן או בעל זקן מטופח קצר ובאורך אחיד.

בגדים – נשים חובבות אופנה יצטלמו במגוון רחב של תמונות עם פרטי לבוש שונים וייחודיים. שימו לב למותגים, איכות הבגד, פרטי לבוש משלימים כמו חגורה, תיק וכו'. גברים חובבי אופנה ככל הנראה יצטלמו בחולצה שחורה וג'ינס.

כובע על הראש לגברים –  שימוש מוגבר בכובע בכל תמונה לרוב יעיד על שיער נסוג או קרחת חלקית.

תמונות גוף

אלו מספקות מידע רחב יותר, אולם הבעיה העיקרית עם תמונות הגוף היא השימוש הגובר והולך בתוכנות עריכת תמונות. כדי לאבחן אם נעשתה עריכה שימו לב לכמה דברים:

גבולות סביב הגפיים – האם יש עיוות קל סביב הידיים והרגליים ומשיכה קלה של הרקע ליד הגפיים? כנראה שערכו את התמונה. האם יש עקביות בגודל וצורת החזה (כן כן יש פונקציה כזו שמגדילה חזה בתמונות) והאם צורתו טבעית?

תמונות גוף וסביבה מספקות לנו המון מידע ולעיתים מידע שגוי – תמונה נפוצה היא גברים שנשענים על מכוניות יוקרה מתוך כוונה לרמוז על יכולות כלכליות. שימו לב למספר הרכב והאם הוא מתאים לצבע ומבנה המספר בישראל. ובכל מקרה, לרוב אין קורלציה בין רכב לבין יכולת כלכלית – רוב הרכבים, כולל רכבי היוקרה, הם לא באמת של הדייט שלכם, לפחות עד שהוא יעמוד בכל ההחזרים לבנק, ולכן זה לא פרמטר שמומלץ להתייחס אליו בבחירת בני זוג.

סביבת צילום - תמונות רבות מצולמות בבתי מלון, בעיקר בלובי המלון, רגע לפני יציאה לבילוי. לפי הסביבה תוכלו לראות את רמת המלון בו צולמה התמונה וכך להניח יכולת כלכלית. כנ"ל לגבי ריהוט ועיצוב הבית, גינה ועוד.

אם אתם לא מרגישים שקיבלתם מספיק מידע מהתמונות מאחר שהן צולמו מרחוק, שימוש במשקפי שמש ענקיים, תמונות כהות מדי או בהירות, זוויות מוזרות או תמונה אחת, פשוט בקשו קישור לפייסבוק או תמונות נוספות במייל.

שיחת הטלפון

אחרי שהגעתן והגעתם למסקנה שהגיע הזמן לשלב הבא וריכזתם את כל האנרגיות שלכם לטובת שיחה שימו לכם יעדים וכללים ללמידת האדם שמדבר איתכם:

1. אוצר מילים ויכולת ניסוח שמתאימים לרמה שלכם.

2. דיון כללי שייתן לכם מושג על מי שעומד מולכם – כמו מקומות בהם הוא אוכל, תחביבים, טיולים לחו"ל, כשירויות, מקום עבודה.

3. שלב האימות - אחרי שאספתם את המידע הכללי, רצוי אגב לרשום את המידע שקיבלתם במידה ואתם מנהלים שיחות עם יותר מאדם אחד, תתחילו לאמת את הפרטים. לרדת לרמת דיוק משמעותית יותר כלומר לשאול יותר שאלות, לא חייבים לעשות זאת בשיחה אחת אבל אמתו את האדם עם הנותנים שכבר מסר לכם/ן.

לדוגמה: רבים נוהגים לציין שהם עובדים ב"היי-טק" בגלל התדמית השכר הגבוהה בתחום. אבל היי-טק זו מילה כללית מדי ולמעט מספר אנשי שיווק ואנשי פיתוח בתחום, שאר המשכורות ממוצעות. חשוב לשאול שאלות מדוייקות כמו מה ההתמחות שלך? על מה אתם בדיוק עובדים? באילו שפות תכנות את/ה עובדים? מי שלא עוסק בתחומים אלו לא יוכל להסביר לכם במילים מדויקות את תחומי העבודה שלו וימשיך וינקוט בגישה כללית ולא מדויקת, מה שמצביע על מהימנות נמוכה בפרטים שמסר.

במקרים רבים, משתמש הצד שמפברק נתונים בהעמסת מידע משעמם על העבודה שלו או שימוש במונחים אבסטרקטיים שרלוונטיים לתחום מסוים שהוא מכיר – אל תבהלו מאוצר המילים ותבקשו הסבר פשוט ונהיר. אדם שעוסק בתחום יוכל להסביר לכם את המשמעויות בקלות.

4. אינטונציה – כשאתם מקשים בשאלות, ולפעמים שווה לשאול שאלה פעם נוספת לאימות, תקשיבו לאינטונציה. אם הטונים נהיים גבוהים יותר (קול דקיק) שמתייצב אחרי כמה מילים אתם מבינים שהאדם שמולכם מנסה להמציא באותו הרגע את תשובה שלא "נעים" לו לענות עליה.

5. לא לחקור – חלק משיחות ההיכרות הראשונות לא היו מביישות חוקרים וותיקים מה שעלול גם להפוך את השיחה למשעממת ולהכניס את הפרטנר למגננה. נסו לנהל שיחה כללית על החיים ולשמוע את העמדות של הפרטנרים בצורה טבעיים. אם הם מרגישים בחקירה תקבלו תשובות מהוקצעות ולא בהכרח מהימנות.

רגע לפני כדאי לקשקש מעט באמצעות הוואטס-אפ וחשוב לדרוש פייסבוק או לפחות לאמת נתונים בלינקדין. בימים של רשתות חברתיות ניתן לאמת את רוב הפרטים במהירות, על אף חוסר הנעימות  בכך הזמן שלכם יקר. באמצעות עיון מהיר בפייסבוק תוכלו להבחין באופן ההתנסחות ובתמונות נוספות – לחפש תמונות חברתיות "Social Proof" (הוכחה חברתית) עם אנשים נוספים – אלה תמונות בעלות אמינות גבוהה יותר וכך אתם יכולים לעשות "קריאה קרה" למצולמים הנוספים. ההנחה שלנו היא שאדם חי בסביבה הומוגנית – כלומר החברים שלו או שלה יהיו זהים לאדם שמולכם בקורלציה גבוהה יחסית.

6. שגיאות כתיב – אמנם בימים של כתיבה דיגטלית יש אין סוף שגיאות, אבל הטיות של זמנים כמו  "היית הולך פעם", או שימוש נכון באות א' בגוף ראשון עתיד ("אני אלך", "אני אקנה") לעומת השגיאה הנפוצה ("אני ילך", "אני יקנה") יבהירו לכם את רמת ההשכלה ועמדה במקום העבודה.

לפני כמה שנים סיפרה לי מישהי שפגשה את אביר חלומותיה - איש עשיר מאוד, שנראה מצויין ומאוד מעניין. רק מה, הוא ממש "מצחיקול" ששכח בדייט הראשון את הארנק בבית... היא כמובן שילמה, בדרך כשהיא הקפיצה אותו במכונית שלה לביתו כי המרצדס החדשה שלו נקראה לריקול במוסך הוא הראה לה את הווילה שהוא בונה אבל עד אז הוא ישן אצל חברים בשכונה "קצת" פחות יוקרתית. כמובן שהוא ישמח לעבור לגור אצלה בזמן הזה כי בהחלט היא הולכת להיות אהבת חייו...
מיותר לציין כי הבחור היה נוכל!

מטרת המדריך הזה היא לספק כלים מדוייקים לאבחון מהיר של הפרטנר שלכם. כלומר, לאמת את המידע הראשוני והגולמי לצרכים שלכם. הסיסמה של פיקוד צפון לחיילים היא "אם יש ספק אין ספק" ובמקרה שלנו, אם יש חשדות ודברים לא מסתדרים לכם, כשאין הלימה בין טענות הפרטנרים הפוטנציאליים לבין הממצאים הכלליים – פשוט אין ספק. כלומר, עדיף להתמקד בהמשך חיפוש אחר אדם אחר מאשר לגלות שעבדו עליכם במיצג שווא. תסמכו על האינטואיציה שלכם.

מאת: רן ברכה, מומחה JDate לשיווק התנהגותי

צילום: שאטרסטוק




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה