עוגיות ארמני

עוגיות שיבולת שועל נפלאות שאת המתכון שלהן קיבלתי מבית קפה לונדוני קטן ומעוצב שהיה ממוקם בתוך חנות בגדים של מעצב העל האיטלקי

עוגיות ארמני. צילום: לימור תירוש

מתוך הבלוג של לימור לניאדו תירוש

עוגיות שיבולת שועל ארמני. צילום: לימור תירוש

כמה מילים על שיבולת שועל: הפחמימה האולטימטיבית

היא בריאה וטובה לגוף באופן שיפתיע גם אתכם: עשירה בסיבים, משביעה, מרגיעה מפני מתחים ותורמת לשינה עמוקה, שומרת על רמות סוכר מאוזנות בדם, עוזרת למראה עור פנים צעיר ורענן, עשירה בוויטמינים, מינרלים ושומנים טובים.

היא פחמימה אולטימטיבית; מספקת אנרגיה, עשירה בחלבון ונטולת גלוטן. הוסיפו לזה את מחירה הנמוך ותבינו כמה חבל לא להכניס אותה באופן קבוע לתפריט היומי. שיבולת שועל היא למעשה זרעיו הטובים של דגן הגדל בר ונפוץ באזורים נרחבים בארץ, גם בשדות נטושים, בשולי פרדסים ובשדות מעובדים.

את הזרעים דמויי אוזן שועל (מכאן ככל הנראה מקור השם המוזר) קולפים: מן הקליפה מפיקים את הסובין, המעשיר לחמים ומיני מזונות בסיבים מזינים ואת תוך הגרעין משאירים בשלמותו או גורסים לפתיתים.

שיבולת שועל נמכרת במרכולים ובחנויות טבע בשלוש צורות: שיבולת שועל מלאה, שיבולת שועל עדינה ושיבולת שועל אינסטנט (קוואקר). ההבדל ביניהם מעט מבלבל, אז בואו נעשה קצת סדר:

שיבולת שועל מלאה – פתיתים שלמים שעטופים בקליפה שקופה. הקליפה תורמת עוד סיבים וויטמינים מעבר למה שיש בפתיתים עצמם (באופן לא מאוד משמעותי). שיבולת שועל מלאה מתאימה במיוחד להכנת גרנולה, ולמאפים הדורשים מרקם קריספי (כמו בקראמבל).

שבבי שיבולת שועל, או שיבולת שועל עדינה – אלה הפתיתים עצמם ללא הקליפה השקופה. הם עוברים גריסה עדינה שתורמת למרקם רך יותר במאפים ולקיצור זמן הבישול. מתאימה לדייסות, לעוגות ולמאפים.

שיבולת שועל אינסטנט (קוואקר) – דומה מאוד לשיבולת השועל העדינה אלא שהיא עברה גריסה נוספת ולכן זמן הכנת הדייסה ממנה קצר יותר. גם מקוואקר אפשר להכין מאפים ועוגות.

השם קוואקר הוא שם גנרי לשיבולת שועל כשבפועל מדובר בשם של חברה אמריקאית שמייצרת שיבולת שועל אינסטנט ודגני בוקר משיבולת שועל.

מתכון לעוגיות ארמני

לפני 15 שנה גרתי בלונדון, מאחורי האוניברסיטה שבה למדתי היה בית קפה קטן ומעוצב בתוך חנות הבגדים של ארמני. שם אהבתי ללמוד עם ספל שוקו ענק והעוגיות האלה. הייתי מכורה להן.

כל פעם מחדש בקשתי את המתכון ונעניתי בסירוב. עד שיום אחד החליפה את השף בחורה צעירה שהסכימה מיד שאצלם את המחברת של בית הקפה. מאז הן איתי, ממכרות ואהובות.

חומרים ל-50 עוגיות:

100 גרם חמאה בטמפרטורת החדר

חצי כוס (100 גרם) סוכר לבן

חצי כוס (100 גרם) סוכר חום כהה

כוס וחצי (150 גרם) שיבולת שועל עדינה (או קוואקר אינסטנט)

כוס (140 גרם) קמח כוסמין מלא, מנופה

חצי כפית אבקת אפייה

חצי כפית סודה לשתייה

קורט קינמון
קורט מלח

1 ביצה

2 כפות דבש

150 גרם שוקולד מריר קצוץ גס

100 גרם אגוזי מלך קצוצים גס

אופן ההכנה:

בקערת המערבל החשמלי מקציפים חמאה ושני סוגי סוכר עד קבלת תערובת תפוחה.

בינתיים טוחנים כוס (100 גרם) שיבולת שועל (במעבד מזון או מטחנת תבלינים) עד קבלת קמח דק.

מעבירים לקערה בינונית ומוסיפים את כל שאר החומרים היבשים, כולל חצי הכוס שנותרה משיבולת השועל שלא טחנו, ומערבבים.

מוסיפים לקערת המערבל ביצה ודבש ומערבלים.

מכבים את המערבל ומוסיפים ידנית בתנועות קיפול את כל היבשים, כולל השוקולד והאגוזים.

מחממים תנור ל- 190 מעלות.

מרטיבים מעט את הידיים ומגלגלים כדורים קטנים בכמות של כפית גדושה.

מניחים אותם בתבנית מרופדת בנייר אפייה במרווחים זה מזה (העוגיות ישתטחו באפיה).

אופים 12 דקות. העוגיות יהיו רכות אך יתקשו לאחר הצינון.

מוציאים מהתבנית רק לאחר שהעוגיות התקררו.

מאחסנים בקופסה אטומה במקום מוצל.

מתכון נוסף של לימור לניאדו תירוש

לימור תירוש
בוגרת ה- Leith Cooking School בלונדון, ה- Migros School בציריך, וה- Ritz Escoffier School, וה- Cordon Bleu בפריז, מבשלת, מצלמת כותבת ומארחת.לימור מאמינה שאוכל מקרב אנשים ולבבות וכך שומרת את אהוביה קרוב, במטבח, בדרך הכי פשוטה של צבעים, ריחות, וטעמים. המטבח עבורה הוא זירה אינסופית של יצירה, מקום בו אנשים מתענגים ביחד, עוברים חוויה. לימור מבשלת בפשטות מוקפדת עם שילובים בלתי צפויים. אוהבת להפתיע חברים, תלמידים ואת עצמה.