ארוחת פירות קיצית מאלף ועד תו

הקיץ הישראלי הוא גן עדן של פירות, שאפשר לשלב לארוחה שלמה: מסלט תפוזים צבעוני ומרענן ועד לתאנים ממולאות ומעדן טפיוקה לקינוח. ואיך זה קשור לאהבה נכזבת?

פרוסות אבוקדו ומנגו
Processed with VSCOcam with c2 preset

 גולף ארוחת פירות יוני 2015
פירות, פירות ועוד פירות | כלים – גולף&קו | צילום – אליענה גולומב

.

אני לא מבשל לעצמי. הייתי מספר מה הדברים האחרונים שהכנתי לעצמי לאכול בחיי אבל קצת לא נעים לי. בואו נגיד שזה בד"כ הסתכם בשני מוצרים של אסם ומים רותחים. ואז הפסקתי. אם אין לי את מי לפנק או אוכל זמין שמישהו אחר הכין, אצא לאכול בחוץ, בתל אביב זה גם קל וכיף.

כמעט הפסקתי לבשל לאחרים בגלל האהבה. אהבה נכזבת יותר נכון, אהבה שהפסיקה לאהוב. או שאולי לא באמת אהבה מעולם. אבל כשנפרדנו, כשעזבתי את הבית שלנו לנדודי חורף על ספות של חברים, הרגשתי שאני לא רוצה לבשל יותר.

.

בישול זוגי

כשנפרדנו עבדתי אצל חיים ב"יפו תל אביב". בדיוק סיימתי תקופה אצל אייל ב"אברקסס" וב"סלון" והגעתי אל חיים מוכן להוכיח את עצמי. המסעדה נפתחה להרצה רק שבועיים לפני וההתלמדות הראשונה שלי הייתה המשמרת עסקיות צהריים הראשונה של המסעדה. היה טירוף. וכיף לא נורמלי.

כשף, רוב חיי במטבח נעו במרחק של בין 60 ס"מ ל-3 מטר מהאורח. אני יכול לשמוע אותו, לראות אותו, לדבר איתו, להריח אותו (אנשים אוהבים לשים הרבה בושם לפני מסעדה, ואף פעם לא חושבים על האף של הטבח…). האינטראקציה עם הלקוחות חשובה לי והפופולאריות של "מטבחים פתוחים" חסכה ממני את החוסר אונים שהרגשתי כאשר המטבח היה מבודד מה"פלור" על ידי ארבע קירות.

התרגלתי לזה ברגע. המוזיקה בווליום נוח וליד העמדה שלי יש מקום רק לשני אורחים (בד"כ זוג), מה שייצר קרקע אינטימית ונוחה לשיחות על התפריט והעדפות קולינריות, ארוחות שעברו על הזוגות בעבר ותוכניותיהם לעתיד. שיתפתי אותם בתהליכי הבישול שקורים ממש מול עיניהם ותוך כדי הייתי מבשל להם ול- 100 איש האחרים במסעדה, נהנה מהנאתם ומקשיב להשקפתם. במשמרת אחת יכלו לעבור במושבים שלי ארבעה או חמישה זוגות, והיה לי פשוט כיף.

.

גולף ארוחת פירות יוני 2015 אבוקדו ומנגו משודכים ליופי קיצי | כלים – גולף&קו | צילום – אליענה גולומב

.

על הקשר בין אהבה לבישול ובישול בלי אהבה

כמעט חצי שנה במסעדה ואז נפרדנו. אחרי 5 שנים. ומתוך הבאסה שלי לא יכולתי לבשל. לא יכולתי לשאת את השביעות רצון של הזוגות שהיו יושבים לידי מהאוכל שהגשתי להם. אחרי כמה שבועות של כדורים, עשן ושתייה תוך כדי מחבתות עם רוטבי חמאה וקדירות פירות ים לכל דיכפין, הלכתי לחיים ואמרתי די. שאני מרגיש שאם אשחוק עוד דקה את אהבתי לבישול עם הרגשות הקשים שעוברים לי בפנים, אני לא ארצה לבשל יותר לאף אחד. הוא חיבק אותי, איחל לי הצלחה ושלח אותי לדרכי. והנה היום, 3 וקצת שנים אחרי, כשבקורות חיי עברתי בכמה מקומות בדרך וכשבליבי אהבה גדולה ואמיתית, חיים לקח אותי חזרה אליו ואני מבשל לזוגות שלי ברצון להשביע רצון אפילו יותר גדול ממה שהיה לי לפני. והכל בזכותה. האהובה.

גולף ארוחת פירות יוני 2015
כלים – גולף&קו | צילום – אליענה גולומב

.

בזכות אהובתי גם מצאתי את המקום להתגבר ולשתף בסיפור חברה טובה כשהיא באה לספר לי שהחבר שלה הפך ל"לשעבר". ניסיתי לעודד אותה. בעיקר עם אוכל, ומתוק. פעם הדרך הכי קלה לעודד אותה היה לקנות חפיסה של lindt  או coute d'or. בשלב מסוים המתוקים הפכו ל"אויבים". אז עברנו לפירות, ובקיץ יש ערימות של פירות. היו לי מלא פירות בבית אז הצעתי להכין לה סלט פירות. "אני רעבה, אולי נאכל משהו קודם ואז נקנח בסלט פירות מתוק ונעים?", הסכמתי ונכנסתי למטבח.

גולף ארוחת פירות יוני 2015
עלי אנדיב עם פקאן מסוכר | כלים – גולף&קו | צילום – אליענה גולומב

גולף ארוחת פירות יוני 2015
תאנים ממולאות בפריקה וחמוציות | כלים – גולף&קו | צילום – אליענה גולומב

.

הוצאתי מהמקרר את הדובדבנים, האבטיח, המלון, התפוז והפומלה, האפרסקים והמשמשים, הענבים והתאנים, אננס ונקטרינות, אגסים ותפוחים ועוד ועוד ועוד. היו לי שם גם אבוקדו וחסה, שומר ועשבים, היו בארון פריקה, טפיוקה ועדשים. בראש כבר הפכתי את סלט הפירות לארוחה שלמה. הכנתי סלט חסה סלנובה עם שומר, תפוז, שקדים ונענע; עלי אנדיב עם פקאן מסוכר, תפוח עץ וחומץ פטל. פרסתי לנו פרוסות דקות מהאבוקדו והמנגו, עם אגוזי מלך ופלפל חריף; הכנתי אספרגוסים עם פומלות בוויניגרט שום לימון; עדשים עם משמשים מקורמלים, חריף ירוק ושאלוטס. וגם תאנים ממולאות בפריקה וחמוציות עם טחינה גולמית וכוסברה ולקינוח מעדן טפיוקה בקרם קוקוס עם שזיפים, אננס, נענע וקשיו. חוץ מזה ערמתי על השולחן דובדבנים מתוקים וחמוצים, ענבים ירוקים וסגולים ומכל הבא ליד.

גולף ארוחת פירות יוני 2015
עדשים עם משמשים מקורמלים | כלים – גולף&קו | צילום – אליענה גולומב

.

היא שמחה על השפע והצבע, טעמה מפה ומשם ולאט לאט התחסלו הצלחות. כשהיא סיימה מחוייכת ושבעה הרגשתי שאולי אני לא יכול לגרום לזמן לעשות את שלו בשבילה אבל לפחות עד שזה יקרה יהיה לה קצת מתוק וטעים. בזכות האהבה.

גולף ארוחת פירות יוני 2015
מעדן טפיוקה | כלים – גולף&קו | צילום – אליענה גולומב

.

מעדן טפיוקה קוקוס עם שזיפים, אננס וקשיו

מרכיבים (ל-4 סועדים):

1 כוס טפיוקה

חצי כוס סוכר

1 קופסה של נוזל קוקוס

2 כוסות מים

1 כף שבבי קוקוס

1 אננס

4 שזיפים

60 גרם קשיו

עלי נענע מ- 5 גבעולים

אופן ההכנה:

1. בסיר רחב שופכים את הטפיוקה, הסוכר, נוזל הקוקוס, שבבי הקוקוס והמים, ומביאים לרתיחה.

2. מנמיכים את האש ומבשלים 10 דקות תוך כדי ערבוב עד שהטפיוקה נהיית שקופה ונוזל מסמיך.

3. מכבים את האש ומוזגים את הטפיוקה לכוסות הגשה.

4. חותכים את האננס והשזיפים לקוביות, מערבבים עם הנענע והקשיו ומניחים כף או שתיים על הטפיוקה.

בתיאבון

.

גולף ארוחת פירות יוני 2015
סלט סלנובה | כלים – גולף&קו | צילום – אליענה גולומב

.

סלט סלנובה, שומר, תפוז, שקדים ונענע

מרכיבים (ל-4 סועדים):

1 חבילת סלנובה (חסה משי שמגיעה בזוגות, ראש סגול וראש ירוק)

2 שומרים קטנים

2 תפוזים + מיץ מתפוז 1

100 גרם שקדים

עלי נענע מ-5 גבעולים

עלי כוסברה מ5- גבעולים

שמן זית

מלח גס

פלפל גרוס

אופן ההכנה:

1. מפרידים את עלי הסלנובה בזהירות ומניחים בקערת סלט רחבה.

2. חותכים את השומרים לפרוסות דקות ככל הניתן ומסדרים מעל החסות

3. מקלפים את התפוז ובצורה שהכי קל לנו חותכים אותו. או לפילטים או לפרוסות, איך שנוח, ומסדרים בקערה

4. מעל מפזרים שקדים, נענע וכוסברה, שופכים את מיץ התפוז, שמן זית מלח ופלפל, מערבבים בעדינות ובתיאבון.

.

עוד סיפורים ומתכונים אפשר למצוא בבלוג של חנוך שכטר

.

לאינסטגרם של גולף&קו – @golf.co