שבוע הספר: 9 ספרי נוער מומלצים במיוחד

ספרי נוער מומלצים שעמדו במבחן הזמן והפכו לקלאסיקות שלא רק בני נוער צריכים לקרוא, אלא גם ההורים שלהם

07/06/2015
ד''ר שי רודין קבלו עדכונים מד''ר שי
  • RSS

המכוערים של דניאל

מדי שנה, בהגיע שבוע הספר, מופנה הזרקור אל הספרים החדשים המתפרסמים במיוחד לרגל "חג הספר" והם אלו שזוכים לתשומת לב תקשורתית. אבל ספרים אינם מוצרים מתכלים, אלא להפך; ערכן של יצירות אמנות נמדד לאורך זמן, על פי יכולתן לשרוד ולהפוך לקלאסיקות.

בעשורים האחרונים בלטו מספר רומנים ישראלים לבני הנוער שראויים בהחלט לתואר הזה. לא תמצאו עליהם סיקור עיתונאי עכשווי, אולם שמור להם מקום של כבוד בפנתיאון ספרות הנוער הישראלית וכדאי לא רק לבני נוער, אלא גם להוריהם, לקרוא אותם:

המכוערים של דניאל - מאת עפרה גלברט-אבני (הקיבוץ המאוחד, 2005)

רומן חניכה מרגש העוקב אחר דמותו של דניאל, נער הסובל מדימוי עצמי נמוך ומוטרד בסוגיות של זהות: הוא אינו יודע מדוע אביו הביולוגי נטש את אמו בעודה בהיריון ומכנה "מכוערים" את הקריקטורות אותן הוא נוהג לצייר. מטלה בית ספרית מפגישה אותו עם דודו, גבר נכה, המסייע לו לראות את עצמו באור מחודש ולצאת ממעגל ההתנכרות העצמית. הספר זכה בפרס זאב לספרות ילדים.

נאדיה - מאת גלילה רון-פדר (מודן, 1985)

נאדיה, נערה מכפר במשולש, חולמת להיות רופאה ולטפל באנשי הכפר בו היא גרה. לצורך כך היא מגייסת תעצומות נפש יוצאות דופן, עוזבת את הכפר ומתחילה את לימודיה בפנימיית "ארזים" בה לומדים תלמידים יהודים. "אחרותה" בולטת בכל מעשיה, וגוזרת עליה מיקום לימינאלי: מצד אחד היא נחושה שלא לחוות יהודים בצורה סטריאוטיפית ומצד שני היא אוהבת את הכפר ואת מנהגיו, גם אם מעוניינת בהתפתחותו ובהשתנותו.

הרומן עוקב אחר ניסיונות השתלבותה בסביבה החדשה והזרה ומאפשר לנו מבט שונה על הסכסוך היהודי-פלסטיני.

נאדיה

שרוטה - מאת תמר ורטה זהבי (עם עובד, 2007)

גיבורת הרומן, אלה, נקלעת לפיגוע-התאבדות בסופרמרקט השכונתי בירושלים, שבוצע על ידי מחבלת. היא נפצעת, אולם חברתה הטובה שעלתה לישראל מאתיופיה, ירוס, נרצחת.

בשבועות שלאחר מכן נאלצת אלה להתמודד עם רגשות האשם שלה לאחר מותה של ירוס, שכן היא זו שיזמה את המפגש בין שתיהן, עם האבל לנוכח מות חברתה הקרובה, עם החלמתה מפציעותיה, עם תגובות פוסט-טראומטיות והיא גם עוברת בדיקה מחדש של האידיאולוגיות הפוליטיות בהן היא מחזיקה.

אלה אמנם משייכת את עצמה למחנה השמאל, אולם הפיגוע מאלץ אותה לבחון מחדש איך היא תופסת ערבים. האם בעקבות הארוע הם יהפכו, בעיניה, מבני אנוש לסטריאוטיפים או לקבוצת אויב?

יום שלישי בארבע וחצי

יום שלישי בארבע וחצי - מאת אשכר ארבליך-בריפמן (ידיעות אחרונות, 2010)

"לפעמים הייתי רוצה להיות מישהי אחרת".

"מי למשל?"

"כל אחת. לא משנה מי. העיקר לא להיות אני" (עמ' 7).

כך נפתח הרומן יום שלישי בארבע וחצי, העוסק באֶלי, נערה בת 14, המבקרת אצל אודי מנדלבוים, הפסיכולוג שלה, מדי יום שלישי. כל פרק ברומן הוא למעשה פגישה בין אלי לאודי, במהלכה היא מספרת על בעיותיה המשפחתיות והחברתיות: "זה לא שאני באמת מקולקלת או משהו כזה, אני פשוט לא כמו כולם. אני אחרת. כשהייתי קטנה עוד חשבו שאני נורמלית, אבל ככל שגדלתי, משהו אצלי השתבש ונהייתי שונה. אמא אומרת שאני פשוט ילדה רגישה במיוחד שלפעמים יש לה מצבי רוח" (עמ' 8).

במהלך השנה המתוארת מפגינה אלי גישה צינית כלפי הטיפול הפסיכולוגי, אולם השיחות אודות נושאים כאובים מסייעות לה לשנות את האופן שבו היא חווה את עצמה ולשקם את תדמיתה - הן בעיני עצמה והן בעיני סביבתה.

מתאים לך ככה שאת צוחקת מאת יונה טפר (הקיבוץ המאוחד, 1999)

רוני, נערה שאחותה הגדולה נרצחה על ידי בן זוגה, חווה את האובדן הקשה ולצדו את האשמה שהיא ובני משפחתה חשים על כך שלא ראו את הנולד ולא סייעו לאחותה במצוקתה מול בן זוג קנאי ואלים.

לצד תקופת האבל וההתמודדות עם האבדן, נאלצת רוני להגדיר לעצמה מחדש את מושג האהבה הרומנטית, שכן הרצח מבהיר לה שתפיסותיה אודות אהבה וזוגיות מצריכות תיקון, ושקיים פער בין הערך עצמו (אהבה ודאגה לבן הזוג) לבין המימוש שיכול לכלול מימד אלים וקיצוני (קנאה חולנית, רכושנות ואף רצח).

נקודת התצפית ברומן, המתחקה אחר התהליך הנפשי שעוברת רוני, מבקשת שלא להתחקות אחר קורבן ההתעללות, אלא דווקא להראות כיצד זוגיות אלימה משפיעה על הסביבה הקרובה, משפחת הקורבן. הרצח של ליה גורר את הסתגרותה של רוני לאור חששה לקשור את חייה בחיי נער אחר. בהדרגה, היא לומדת להבחין בין מערכת יחסים אלימה ומאיימת למערכת יחסים המעודדת צמיחה.

קלקידן - דורית אורגד (ספריית פועלים והקיבוץ המאוחד, 2006)

היצירה הנוקבת ביותר לנוער העוסקת בקליטתם של עולי אתיופיה.

שנתיים בחייו של קלקידן, נער בן ארבע עשרה, שגר בפתח תקווה עם אביו, אחותו הגדולה ואחיו הקטן. חמש התחנות שעובר קלקידן במהלך הרומן, מקבילות לחמש המערכות של הטרגדיה היוונית, שבה מופרת השלווה לאור קטסטרופה ורק בסיומה מופיע הקתרזיס שחווה השומע/הצופה, ולאו דווקא בקרב הגיבור הטראגי שמסעו נוטע בו ידיעה מחודשת, אולם אינו מצליח לשנות את הכיוון הטראגי אליו נקלעו חייו.

בתחילת הסיפור מעלה קלקידן רמזים מטרימים בדבר אסון העתיד להתרגש על ביתו. אביו קושר את עצמו בשותפות עסקית עם דובי אנגלרייך המתגלה כנוכל, ולאור שותפות זו האב מפסיד את הדירה בה חיה המשפחה. לאחר שנפל קורבן לתרמית, האב חווה דיכאון קליני ומאושפז במוסד. שלושת הילדים מתפזרים. אבזה, האחות הבכורה, נשלחת לפנימייה. סולומון, האח הקטן, נשלח למשפחה אומנת ואילו קלקידן עובר לגור אצל בן כיתתו נסים.

כבר בראשית הרומן מתואר מערך הגזענות והאירוצנטריות המאפיין את החברה הישראלית. מרבית המבוגרים הנתקלים בשמו של קלקידן, אינם מבינים מדוע הוא מתעקש לשמר את שמו האמהרי ולא לעברתו. קלקידן באמהרית פירושו "מקיים את ההבטחה", וניכר כי קלקידן נאחז בשמו למרות הלחץ החיצוני, הן לאור רצונו שלא להינשל משורשיו התרבותיים, והן לאור המחויבות שהוא נוטל על עצמו, לפעול למען איחודה המחודש של המשפחה גם אם במחיר ויתור מוחלט על חיים נורמטיביים כנער, ויתור שמשתלם בסופו של דבר.

סיפור שמתחיל בלוויה של נחש

סיפור שמתחיל בלוויה של נחש - רונית מטלון (דביר, 1989)

מסעם של ארבעה ילדים מן הפריפריה אל העיר הגדולה בדרכם לאתר את אביהם ואת כלבתם. בדרכם הם חווים הרפתקאות שמהוות עבורם מעין טקס מעבר שבסופו ישובו בוגרים יותר ומודעים יותר למציאות חייהם. כבר מפתיחת הרומן ברורה הביקורת אודות הזנחתה של הפריפריה, המושמעת מפיו של האב:

"שנים שאני אומר שהקוצים ליד הבתים מסוכנים מאוד. יש שם נחשים, יש שם עכברים וחיות טרף. כתבתי מכתבים למועצה בעניין הזה, וראש המועצה לא עשה כלום. כשאני חושב מה היה אפשר לעשות בשדה הזה, אני ממש מצטער. אפשר לגדל שם אבטיחים ומלונים, אפשר להביא לשם קרקס, אפילו באולינג או מגרש כדורסל אפשר לעשות שם. ומה יש לנו במקום זה? קוצים וסמרטוטים" (עמ' 17-18).

הנאום הוא איננו הספד על מותו של הנחש שהלווייתו מעניקה לרומן את שמו, אלא נאום פוליטי העוסק בהזנחתה של הפריפריה ובחלומות הבלתי מוגשמים של יושביה. האתוס הציוני הסוציאליסטי (אבטיחים ומלונים) וגילומו המודרני שהופך קפיטליסטי (באולינג) אינם מכירים בפריפריה כמרחב שיש לפתחו ומותירים אותה נחשלת.

עזיבתו של מסיה רובר מחדדת את מצבה של האם, מרים, כאם-חד הורית שנאלצת לפרנס בכוחות עצמה את שני ילדיה, בנימין ומרגלית, נשזרת בהעלמותה של כלבתם של הילדים, טובית, והופכת את הרומן לרומן הרפתקאות של ילדים שמוגדרים ע"י הסביבה כ"אחרים".

נעמת לי מאוד - עמי גדליה (ידיעות אחרונות, 2003)

 טליה, נערה בת שש עשרה, חווה טלטלה רגשית ונפשית בעקבות הגילוי שהיא מאוהבת בחברתה, נעמה. ההיקסמות מנעמה הופכת לזרז המאיר את נטייתה המינית של טליה, והרומן מתאר את הקושי הכפול הניצב בפני נערה המתאפיינת בשונוּת מינית: קושי פנימי לקבל את השונות ולהכילה, לצד קושי חיצוני לאור ההומופוביה המאפיינת את החברה, שני קשיים שמזינים זה את זה וגוררים משבר זהות ותחושת חוסר ודאות.

במקרה של טליה, מושא אהבתה אינה נערה הטרוסקסואלית, ובסופו של הרומן השתיים מתחילות לקיים זוגיות לאחר שטליה מחליטה לסיים את יחסיה הרומנטיים עם גלעד. בנוסף, טליה נחשפת בפני אחיה הגדול, מתוודה על נטייתה ומתוודעת לאלזה קראוס, עיתונאית פמיניסטית שהופכת לנושא כתבתה במסגרת פרויקט עליו היא עמלה בחוג לטלוויזיה קהילתית. הידידות עם אלזה קראוס הופכת לשורה של שיחות חניכה במסגרתן לומדת טליה על צורות קיום חלופיות וחתרניות.S

באמצעות השיח המתהווה בין טליה לשתי הנשים - החונכת המבוגרת והאהובה שמסייעת לה בעצם השיתוף וכן בהענות לאהבתה, מצליחה טליה להתגבר על משבר הזהות ולבחור במימוש אהבתה.

כוכב ברשת

כוכב ברשת - דנה אבירם (אגם, 2013)

אורן מסולק מבית ספרו, מוחרם על ידי חבריו, ונראה כי המוצא היחיד למצוקתו הוא להפוך ל"כוכב ברשת". העולם הוירטואלי, היוצר כוכבוּת אינסטנט, מצוי במרכז הרומן, העוקב אחר תהליך הפיכתו של אורן, לשעבר מלך הכתה וקפטן קבוצת הכדורגל של בית הספר, לכוכב אינטרנטי, מפס הייצור של "כוכב נולד": סוכן סלבריטאים הופך אותו לכוכב מצליח. קודם היה אורן נשלט לחלוטין על ידי חברתו שרון, שהנחתה והדריכה אותו כיצד לנהוג. כעת הוא נשלט על ידי תום הסוכן, שמנחה את צעדיו, כותב את נאומיו והופך לקול שלו.

בסיומו של הרומן מחליט אורן להשיב את קולו האישי ואת עצמיותו, ולראשונה, לקבל החלטות הנוגעות לחייו. לפנינו רומן העוסק בארבע תמות מרכזיות: ראשית, הסכנות הטמונות באינטרנט. שנית, מערכת החינוך מוצגת ברומן כבעלת היחס המתנשא לתלמיד, יחס המוליד פגיעה רגשית קשה ואף מעודד פשיעה.

שלישית, תרבות הסלבס מוצגת ומולעגת ברומן. כל אדם יכול להפוך לכוכה בן-לילה, מבלי להצטיין בתחום מסוים ומבלי לעשות דבר; מה שנדמה כחיים זוהרים שהכל חפצים בהם, הופך לחיים ריקניים, וה"כוכב" חש שהוא בעצם מתחזה שכן "המלך הוא עירום". ורביעית, האפיון הרגיש של משפחתו של אורן, המתמודדת עם דכאון האב על רקע פיטוריו מעניקים ליצירה מימד פסיכולוגי חשוב, בעיקר בתקופה כלכלית טעונה וקשה עבור משפחות רבות.

* ד"ר שי רודין הוא מרצה וחוקר ספרות ילדים ונוער, המכללה האקדמית גורדון, חיפה




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה