מה מחסור בברזל עושה לגוף שלנו?

אם את סובלת מנשירת שיער או שיער דהוי ושביר, אם את סובלת מעייפות יתר שאפילו שנ"צ לא יכולה לה, אם המחזור שלך ממש כבד - יכול להיות שגם את סובלת ממחסור באחד החומרים הכי חשובים לגוף

25/05/2015
תוכן מקודם קבלו עדכונים מתוכן
  • RSS

אקו סאפ ברזל (צילום: shutterstock)אנחנו משקיעות המון זמן, אנרגיה וגם כסף כדי להראות במיטבנו. איפור, טיפוח, בגדים, חדר כושר, ביקור תקופתי אצל ספר וקוסמטיקאית ועוד. אבל היופי והחיוניות שלנו מגיעים גם מבפנים. ולא שהאופי לא חשוב, אבל הפעם הכוונה דווקא למקור פנימי אחר. נשים רבות סובלות מנשירת שיער, עייפות, חיוורון, ועוד כל מיני תופעות לכאורה קטנות, אך מאוד לא נעימות, שמקורן במחסור בברזל. בתקופות של עומס הורמונלי, כמו למשל בזמן המחזור החודשי, בהריון או לאחר לידה - התופעות הללו עלולות אף להחמיר.

אז חסר ברזל, אז מה?

אז מה? אז ככה: תפקידו של הברזל בגופנו הוא להעשיר את כדוריות הדם האדומות הנושאות חמצן לכל האיברים. החמצן חיוני לתהליכים של התחדשות והתמיינות התאים בגופנו, כמו למשל צמיחת שיער. כשנוצר מחסור בברזל, העברת החמצן נפגעת ובעקבותיה הגוף שלנו מתחיל לאותת לנו על כך, בצורות די מבאסות - השיער, שבימים כתיקונם מבריק ושופע, מתחיל להישבר בקלות ולנשור. הזוהר החיוני בפנים נעלם ובמקומו מופיע חיוורון דהוי. הרבה פעמים אנחנו נחוש גם חולשה ועייפות, ירידה באנרגיות, ובמקרים קיצוניים המחסור בברזל יכול להוביל לאנמיה, לסחרחורות ולהתעלפויות.

אז אם גם את משאירה אחריך במקלחת שיערות בכמויות, או מרגישה שבתקופה האחרונה את עייפה, חיוורת ובאופן כללי לא זוהרת כהרגלך - יכול להיות שגם את סובלת ממחסור בברזל. מדובר בתופעה שכיחה יחסית בעולם המערבי, והיא נפוצה בקרב נשים, ילדים, קשישים, אנשים העוסקים בפעילות גופנית - או בקיצור, פחות או יותר כולם. את רמת הברזל ניתן לבדוק בבדיקת דם פשוטה, שאליה תופני על ידי רופא/ת משפחה, ואם אכן את סובלת ממחסור, תוכלי להעלות את רמתו באמצעות תוסף ברזל. מחקרים הוכיחו שתוסף ברזל מסייע בהפחתת נשירת שיער ובחידוש קצב צמיחת השערות החדשות, והוא יוכל להשיב לשיערך ולעורך את החיוניות והברק שאבדו להם.

אקו סאפ ברזל (צילום: shutterstock)גם את מאבדת חצי קילו בכל מקלחת, אבל מהמקומות הפחות רצויים? אולי חסר לך ברזל

ברזל בשביל שניים

החשיבות בנטילת תוסף ברזל מקבלת משנה תוקף בתקופת ההיריון, שבה נפח הדם בגוף האישה כמעט מכפיל את עצמו, במטרה לתמוך בעובר ולספק לו את כל הנחוץ לו להתפתחות תקינה. מדובר במשימה חשובה מאין כמותה, אך גם בעומס עצום על הגוף, שבדרך כלל מרוקן את מאגרי הברזל בגוף האם. זאת הסיבה שרופאי נשים ממליצים לנשים הרות לקחת תוסף ברזל החל מהשבוע ה-20 להריון. ישנם אפילו מחקרים שהצביעו על קשר בין נטילת תוסף ברזל משולב בחומצה פולית בזמן ההריון ובין תפקודו האינטלקטואלי של התינוק. גם לאחר הלידה, ועל אחת כמה וכמה בזמן הנקה, יש חשיבות לנטילת ברזל, משום שהדבר מסייע להתאוששות של הגוף מתקופת ההיריון והלידה ולחידוש המאגרים המדולדלים בגופה של האם הטריה.

אם את לא בהיריון, את עדיין אישה - ונטילת ברזל עשויה גם להקל על תופעות שאופייניות לתקופת המחזור החודשי. דם הווסת עשיר בברזל ובתקופת הדימום הגוף יכול לאבד 20-40 מ"ג ברזל, שחשוב להחזיר אותו חזרה לגוף. אם תופעות כמו חולשה, סחרחורות וכדומה בתקופת המחזור החודשי אינן זרות לך, ייתכן שנטילת תוסף ברזל תוכל להקל גם עליך.

אקו סאפ ברזל (צילום: shutterstock)בזמן מחזור את מאבדת המון ברזל. תחזירי אותו לגוף

לא כל הברזלים נולדו שווים

ברשתות הפארם ובבתי המרקחת קיים שפע של תוספים, וברזל הוא אחד הנפוצים שבהם. אז איך תבחרי את מה שהכי נכון לך? חשוב שתדעי שלא כל תוספי הברזל זהים זה לזה בריכוזם וביעילותם. מחקרים הוכיחו כי תוספים נוזליים למשל, נספגים בגוף בצורה מהירה ויעילה הרבה יותר מתוספים בטבליות. חוקרים מצאו כי 98% מתוסף נוזלי ייספגו ישירות בגוף. זאת בהשוואה ל-8%-15% בלבד במקרה של תוסף בכדורים או בקפסולות. לכן, המסקנה המתבקשת היא שמומלץ להעדיף תוסף נוזלי. יתרון נוסף של תוסף המגיע בצורת נוזל, הוא שהוא קל מאוד לבליעה ולכן נוח מאוד לתת אותו גם לתינוקות וילדים או לקשישים המתקשים בבליעה. כך שיתרונותיו של התוסף יכולים להיות זמינים לכל בני הבית, ולא רק לך.

נקודה נוספת שעליה כדאי להתעכב, היא סוג הברזל בתוסף. ישנם ארבעה סוגים של ברזל שניתן למצוא בתוספים המצויים, ולא כולם זהים. הם נבדלים זה מזה בעיקר במקורם. הסוג שנספג ביעילות הגבוהה ביותר מבין הארבעה הוא ברזל מסוג ביסגליצינט, שמוכר גם בכינוי "ברזל עדין". הוא זכה לכינוי זה, משום שהוא ידידותי יותר למערכת העיכול בהשוואה לסוגים האחרים ופחות גורם לעצירויות, גזים ובעיות עיכול אחרות שנגרמות לעתים כתוצאה מנטילת ברזל. כמו כן, ברזל עדין הוכח כיעיל ביותר בטיפול באנמיה וספיגתו נמצאה עד פי 4 יותר יעילה בהשוואה לסוגי ברזל אחרים. על מנת שהברזל ייספג בצורה הטובה ביותר, חשוב ליטול איתו ויטמין סי. תוספים מסוימים, כמו הברזל העדין של EcoSupp, שמכילים גם ויטמין C ופותרים לך את הצורך ליטול תוסף נוסף. ה- IRON MAX של EcoSupp מגיע בצורתו הנוזלית, אינו מכיל סוכר, ממתיקים וחומרים משמרים, אינו גורם לתופעות לוואי והוא אפילו די טעים!




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך