את לא חייבת לסבול מכאבי ברכיים

קמה בבוקר עם תחושת נוקשות במפרקים? מסיימת אימון ספורט עם כאבים בברך? למה זה קורה ואיך ניתן להפחית את תחושת הכאב המלווה אותה? התשובות בכתבה

12/05/2015
שוונג קבלו עדכונים משוונג
  • RSS

את לא חייבת לסבול מכאבי ברכיים. צילום: שאטרסטוק

מאת: ד"ר שמוליק יצחק, אורתופד מומחה

כשליש מהאוכלוסייה הבוגרת סובלת ברמה מסוימת מדלקת מפרקים ניוונית (אוסטיאוארטריטיס), מחלה הגורמת לכאבים ופוגעת בתפקוד ובאיכות החיים. איך יוצאים מהסטטיסטיקה? מה הגורמים לאוסטיאוארטריטיס וכיצד ניתן לעצור את התקדמותה, וחשוב מכל – כיצד ניתן להפחית את תחושת הכאב המלווה אותה?

מהי אוסטיאוארטריטיס ומהם גורמי הסיכון להופעתה?

אוסטיאוארטריטיס היא מחלה ניוונית דלקתית וכרונית של המפרק. מדובר בשינויים המתרחשים בסחוס המפרקי, שלרוב קשורים לגיל, אך גם למין (פי שלושה בקרב נשים), משקל עודף, עומס אינטנסיבי על המפרקים (המאפיין את מרבית הספורטאים) ולעתים גם עקב פציעות וטראומות במפרק. גורמי סיכון נוספים הם תורשה, זיהומים במפרק, מחלות הורמונאליות שונות ופריקה של מפרקי הירכיים בגיל הינקות והילדות.

בקרב כ-80% מהאוכלוסייה בגילאי 55 ומעלה יופיעו תסמינים של המחלה. לאחרונה, בשל העלייה הקבועה בתוחלת החיים, שכיחותה אף עולה. המחלה עשויה לערב את כל המפרקים, אך היא נפוצה בעיקר במפרקי הברך, הירך, הכתף ושורש כף היד. בניסיון לתקן את נזקי היום-יום למפרק, מפריש הגוף חומרים העשויים לגרום לגירוי דלקתי. בעוד במפרק בריא קיים נוזל סינובאלי, שתפקידו לשמש כחומר מסכך (נוזל סיכה) של המשטחים הנעים במפרק, כמקור ההזנה של הסחוס וכחומר לספיגת זעזועים, כתוצאה מהגירוי הדלקתי נפגם הנוזל הסינובאלי ויעילותו בהגנה על המפרק.

הכירו את הסימנים לאוסטיאוארטריטיס

תחושת כאב המחמירה בהדרגה – המחלה מתפתחת בהדרגתיות ותסמינה העיקרי הוא כאב במפרק. תחילה, מופיע הכאב במהלך פעילות ולאחר מאמץ גופני, אולם ככל שהמחלה מתקדמת, הכאבים תכופים יותר ומורגשים גם בזמן מנוחה ובלילה. הכאב הוא הגורם העיקרי למוגבלות, אולם רמתו אינה בהכרח משקפת את חומרת המחלה.

נוקשות במפרקים– תחושת הנוקשות מורגשת לרוב לאחר מנוחה ממושכת, למשל שנת לילה. בשלבים מתקדמים עשויה להופיע תחושת "חריקה" במפרק.

נפיחות במפרקים– הנפיחות נוטה להחמיר בשל הנוכחות של אוסטאופיטים (בליטות עצם חריגות), הניתנות לאבחון בצילום רנטגן. הנפיחות עלולה להיגרם מנוזל הנמצא בחלל המפרק.

כיצד תוכלו לעצור את התקדמות המחלה ולהפחית את הכאב? 

הכאב, הנפיחות, העיוות במפרקים והמוגבלות בתנועתיות המפרק הנגרמים מהמחלה מובילים לפגיעה בתפקוד. הסובלים מהמחלה נמנעים מפעילות גופנית ואף מפעילות יומיומית, דבר המחמיר עוד יותר את מצבם וגורם להיחלשות שרירים, להתרופפות רצועות, לפגיעה ביציבות המפרקים ולהגברת הרגישות לפציעות. לכן, חשוב ביותר לבצע פעילות גופנית על מנת לעצור את התקדמות המחלה. אך איך ניתן להפחית את הכאב?

יתן ליטול משככי כאבים בזמן כאב או כשעה וחצי לפני פעילות גופנית. משככי כאבים הנלקחים דרך הפה כמו פרצטמול, איבופרופן ותרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות אחרות (NSAIDׂׂ), יכולים להקל על הכאבים. רצוי שלא ליטול תרופות אלו לטווח ארוך מכיוון שהן עלולות לגרום לתופעות לוואי שונות. עבור כאבים לאחר פעילות, ניתן לצנן את המפרק בקומפרסים קרים. מחקרים הראו כי קיימת הטבה קטנה עקב שימוש ממושך בתוספי מזון המכילים גלוקוזאמין וכונדרואיטין, MSM וסלדרין ואפילו כורכום.

להמשך הכתבה באתר שוונג – לחצו כאן




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה