הזמן של דוד אבידן

"אִשָּׁה כָּלְכָּךְ יָפָה – וְגֶבֶר כָּלְכָּךְ מְכֹעָר", כתב המשורר דוד אבידן בשירו "דע מה להשיב". "סלונה" מציינת 20 שנה למותו, ומפרסמת לראשונה את "זמן", סרטון נדיר שהופק עם המשורר בתוך מכונית עם שתי יפהפיות לצידו

11/05/2015
תרבות ובידור קבלו עדכונים מתרבות
  • RSS

דוד אבידן, אחד הבולטים והחשובים שבמשוררי התקופה בישראל, מהפכן של מילים, יוצר שפה חדשה של ממש, מת בתל אביב ב-11.5.1995, לפני 20 שנה בדיוק.

"סלונה" גאה להציג לראשונה סרטון קצר ונדיר בהשתתפותו של אבידן, שצולם בתחילת שנות ה-90 על ידי גיא בהר ושי אביבי, כחלק מפרויקט מעברונים בהשתתפות אנשי תרבות שיזמו השניים בראשית ימי חברות הכבלים וטרום עידן ערוץ 2.

הטקסט "זמן" נכתב על ידי דוד אבידן במיוחד עבור הפריוקט ונשמע בקולו בסרטון.

דוד אבידן על סט הצילומים של הפרויקט "זמן". צילום: גיא בהר

טקסט קצר שכתבה מרלין וניג לרגל ציון יום השנה למותו של אבידן

"דוד אבידן, שנפטר היום לפני 20 שנה, הוא האמן הרב תחומי (משורר, קולנוען וצייר) שמסמל יותר מכל את השאיפה הגבוהה לגעת בכל האמנויות כולן, לממש את התכלית הפיוטית הגבוהה של הנפש.

בעידן ה״מולטי״ משובש האמנויות, בו הפוסט-מודרניזם מאפשר כאוס ושיבוש המבנים האירגוניים הידועים מראש של מעשה האמנות, אפשר לומר שדוד אבידן הקדים את זמנו.

אבידן היה נועז, אותנטי ופורץ דרך. הוא לא פחד לגעת בהכל - בקשת האמנויות ובקשת הרגשות ותוך כך לטשטש את גבולות המציאות והדמיון.

דרך אבידן הבנתי שמותר לי לפנטז. מותר לי לפרק את האישה שבי כדי למצוא את הגבר שבי וכדי למצוא את הילדה שהייתי ומשם לפגוש את ילדי שלי.

כזה היה אבידן. ואפשר לראות את זה בסרטון - האני הדובר במרכז ומסביבו הדימויים. וכל העולם הקטן הזה, על השחור לבן המוחלטים שבו - גבריות ונשיות -  מטר על מטר בתנועה - פנימית וחיצונית - מילים ושתיקה - כשהנסיעה היא משל לנסיעה האינסופית בזמן ובמרחב ישר אל תודעתם של הצופים, המוזמנים לפגוש שוב בנשמה שכבר חלפה מהעולם אך היצירה האינסופית כמו אומרת לנו, לנצח אהדהד".

דוד אבידן על סט הצילומים של הפרויקט "זמן" עם הסטייליסט ראובן כהן. צילום: גיא בהר

זמן / דוד אבידן

(טקסט מקורי מתוך הפרויקט, תומלל מתוך הסרטון)

"יצר לב האדם הכספי רע מנעוריו

הוא לא מודע לעובדה שזמן יקר הרבה יותר מכסף

הוא חושב בטעות שכסף נועד להורשה או לפחות לאגירה

או שהוא פשוט לא חושב

הזמן לא פועל לטובת גורם או אדם, אלא לטובת הזמן בלבד

אין בכל היקום מספיק כסף פלנטרי או מערכת שמשית לצורך קניית מניית זמן כלשהי, או אפילו

אופציה על מניה כזאת

 הבנקים הם מעבדי התמלילים הגדולים של המערכות הפיננסיות

 זמן שווה כסף, שווה סימון, שווה סימן, שווה סמיוטיקה, שווה זמן אחר

 במושגים טמפורליים, ולא כרונולוגיים, אני מולטי מיליארדר של זמן

 ערכו הכספי של תצהיר טלוויזיוני זה עצמו, הוא למשל 10 אלפים דולר פלוס מע"מ כחוק."

יעל רייך על סט הצילומים של הפרויקט "זמן". צילום: גיא בהר

שי אביבי ו גיא בהר על סט הצילומים של הפרויקט "זמן". צילום: גיא בהר

דַּע מַה לְּהָשִׁיב / דוד אבידן

אִשָּׁה כָּלְכָּךְ יָפָה – וְגֶבֶר כָּלְכָּךְ מְכֹעָר.

וְהִיא נְשׂוּאָה לוֹ.

פֶּשַׁע.

בִּגְלַל כַּסְפּוֹ?

שְׁטֻיּוֹת. יֵשׁ לָהּ דֵּי כֶּסֶף מִשֶּׁלָּהּ.

אַזְמָה? פִּקְחוּתוֹ?

הִיא יְכוֹלָה עוֹד לִמְכֹּר עֲשָׂרָה כָּמוֹהוּ.

מִין?

מַה שֶּׁהִיא טָעֲמָה לִפְנֵי הַנִּשּׂוּאִים –

הוּא לֹא קָרָא אֲפִלּוּ בַּסְּפָרִים.

אַזְמָה?

כִּעוּרוֹ. פָּשׁוּט כִּעוּרוֹ.

כָּל הַנָּשִׁים הַמְכֹעָרוֹת, שֶׁרָצְתָה תָּמִיד לִהְיוֹת,

מֵאָז רֵאשִׁית יַלְדוּתָהּ הַקְּסוּמָה, הַמְטֻפַּחַת,

מְרֻשְׁרֶשֶׁת הַמַּתָּנוֹת, מְלֻחְשֶׁשֶׁת הַמַּחְמָאוֹת,

כָּל הַנָּשִׁים הַמְכֹעָרוֹת, שֶׁרָצוּ וְרוֹצוֹת בּוֹ עֲדַיִן

              כִּבְאֶפְשָׁרוּת-מְצִיאוּתִית-יְחִידָה,

זוֹרְמוֹת עַתָּה לְעֶבְרָהּ בְּתַהֲלוּכַת-לַפִּידִים אִלֶּמֶת,

נִגְזָלוֹת, שׁוֹמְרוֹת טִינָה, נוֹבְלוֹת בִּקְלָלָה, זוֹמְמוֹת

נְקָמָה אַחֲרוֹנָה, קוֹבַעַת.

וְזֶה מַה שֶּׁקּוֹסֵם לָהּ, בְּעֶצֶם, גְּבִירוֹתַי וְרַבּוֹתַי,

זֶה בְּדִיּוּק מַה שֶּׁקּוֹסֵם לָהּ.

רַק כָּאן, דֶּרֶךְ גּוּפוֹ הַמִּקְרִי, נֶתַח-שֹׁד עָלוּב, פִּסַּת

בִּיוֹגְרַפְיָה מִתְפּוֹרֶרֶת, פֵּרוּר

זֹהַר עָמוּם שֶׁל גְּדֵרוֹת-אֲחוֹרִיּוֹת, קְרִיאַת-בֵּינַיִם

כְּבוּיָה שֶׁל אֶפְשָׁרוּת-אֶווֹלוּצְיוֹנִית מְעֻכֶּבֶת,

הִיא יְכוֹלָה לְהַגְשִׁים סוֹפְסוֹף אֶת חֲלוֹמָהּ הַיָּשָׁן,

                              הַמָּנוּעַ-מִשָּׁנִים:

לַחֲרֹג מִתּוֹךְ בְּדִידוּת גּוּפָהּ הַיָּפֶה, הָאֲרָעִי, אֶלְעֵבֶר

                     הַכִּעוּר הַנִּצְחִי, הַלֹּאחוֹלֵף".




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה