טיול בירה בגרמניה ובצ'כיה

עיירות ציוריות, שדות מוריקים, ספא בירה, סיורים, אוכל טוב וכמובן הרבה בירה. חגית אברון חזרה מבוסמת קלות מטיול מיוחד

חזית מבנה

מתוך האתר של חגית אברון

 שדות לתת לנצח שדות לתת לנצח 

תאבי הסקרנות וחובבי הריגושים הקולינריים, מוזמנים להצטרף איתי למסע דילוגים יפהפה בינות שכיות החמדה של ערש הבירה. זה החולק את טבורו בין חבל בוואריה שבגרמניה למחוז בוהמיה שבצ'כיה.

כמו באזורי היין באיטליה, ספרד ובצרפת, שבהם חולפים על פני כרמים וגפנים משתרגות, כך גם בטיול הבירה שלנו בחבל הבירה המשתרע בין במברג לפראג, עברנו על פני שדות מוריקים של שעורה מזן ייחודי ממנו מפיקים את הלתת. חלפנו על פני שורות של כלונסאות גבוהים בשדות כשות, אותו אצטרובל זעיר ממשפחת הקנאביס, האחראי להעניק לבירה את טעמיה המרירים וניחוחותיה העשבוניים.

לתת, שמרים, כשות ומים הינם התווים המנגנים את שירת הבירה. ובדיוק כמו בעולם היין, גם כאן נדרש קומפוזיטור מחונן, קרי הטבע, ומנצח מבריק – להלן הברו-מאסטר. ובאנלוגיה נוספת מעולם היין, ה"טרואר" של חבל בוואריה מפורסם בזכות שטחי הפרא האופטימליים לגידול הלתת והכשות. אקלים מיטבי המבטיח קור ושעות אור ארוכות במיוחד. ואולי המרכיב החשוב מכל: כבוד למסורת בת מאות שנים המעוגנת בחוקים מחמירים המגינים על החקלאים והמגדלים מפני קונגלומרטים דורסניים.

בעיירה דמוית הבונבוניירה במברג, שם זורמת לתושבים בירה בעורקים, אנחנו עוצרים במפעל לתת הבוטיק וויירמן (Weyermann). שמש חלמונית וכוס בירה מקציפה מתוצרת המפעל מקבלים את פנינו, ואנחנו נבלעים בינות עשרות סוגי הלתת הייחודיים שמפיק המפעל בתהליכי ייצור קפדניים. כמו שרק גרמנים יודעים. אנחנו מאזינים לסיפור ההצלחה המפעים של סבינה וויירמן, הבעלים שטופת הכריזמה ונצר לשושלת יצרני לתת, מנשנשים לתת מתוקה כפופקורן ולוגמים מגוון של בירות מתוצרת המבשלה המקומית בחדר הטעימות הצבוע בגוונים עליזים של שמש.

מגן דוד של הגילדה ובירה בטעם קבנוס

Schlenkerla. בירה בטעם קבנוסSchlenkerla. בירה בטעם קבנוס

גלגל הטעמים של הבירות הינו עולם ומלואו, שאינו נגוע בתדמית הסנובית הנקשרת ליין. גם טועם לא משוכלל יבחין בכוס הבירה שלו בטעמים של כוסברה, טופי, קרמל, שוקולד או קפה המציפים את הלשון ואת החיך. באזור העיירה במברג נדמה שלכל טעם והעדפה יש את בית הבירה שלו. בבמברג ובכפרים הסמוכים לה בלבד תוססים למעלה מ-200 בתי בירה, המגישים בגאווה לוקאלית את הבירה הייחודית למקום.

לצד כל כוס בירה מוגש המאכל האזורי ההולם אותה. כזה המתכתב יפה בפה עם סגנונה הייחודי של הבירה. סיור רגלי מודרך בעיירה הקטנה והיפהפייה, שצביונה ויופייה נשמרו (העיירה לא הופצצה במלחמת העולם השנייה), מגלה המון צוהל, סטודנטים מקומיים וקומץ תיירים מביני עניין שהגיעו לבמברג כדי לחוות את חוויית הבירה הקסומה של העיר. כמו בעיירות אירופאיות נוספות, גם כאן חוצה נהר את שתי גדות העיירה. בסמטאות פוגשים בתי עץ מטופחים להפליא, בתי קפה ספורים, חנויות בעלות נופך כפרי מצויץ ומבשלות ובתי בירה רבים, שחלקם מציעים סיורים וטעימות מאורגנים. להפתעתנו אנחנו מגלים שסמלה של גילדת הבירה הינו מגן דוד, המופיע על שלטי המבשלות ובתי הבירה המקומיים.

אנחנו מתיישבים באחד ממוסדות הבירה המפורסמים באזור. Schlenkerla הינו מוסד רב מוניטין מימי המאה ה-15, השוכן למרגלות הקתדרלה של במברג. שמו של בית הבירה יצא למרחקים בזכות הבירה המעושנת (Rauchbier), הנמזגת מחביות עץ ועשויה בשיטות מסורתיות של slowfood. כלומר: בישול על אש גלויה. התוצאה הנמזגת לכוס הינה בירה אפלה, כמעט שחורה, בעלת 5% אלכוהול. בירה הטומנת בחובה טעמים עמוקים של קבנוס מעושן.

הייתי בטוחה שאסתפק בלגימת חוויה, אך באופן מפתיע הסתברה הבירה כטעימה ביותר בזכות קרירותה, טריותה והעובדה שהיא נגמעה מצוין בלוויית מאכלים בווארים מובהקים כגון נקניקיות מעושנות בבירה עם כרוב בקימל, כופתאות לחם והרינג כבוש.

ספא בבירה בוהמיינית

במעבר גבול בין גרמניה לצ'כיה אנחנו משיקים חצי ליטר בקטנה של בירה במברגית לפרידה, ועוד חצי ליטר של בירה פילזנר צ'כית. לקבלת פנים ידידותית מצד חבל הבירה הצ'כי. תוואי הנוף הנגלה לפנינו, מזכיר את זה הגרמני, המאופיין בשטחים נרחבים של שדות שעורה וכשות.

אנחנו עוצרים בלב יער במסעדה שחזותה מזכירה את הטירה של פרנקנשטיין. בעלי לב חלש וטבעונים מוזמנים לדלג לפסקה הבאה, כל שאר הקרניבורים וההרפתקנים מוזמנים להישאר איתי ולחוות את אחת מארוחות בשר הציד הייחודיות שטעמנו. השירות האטי במקום כמו גם סבך היער המקיף את המסעדה, מרמז על טריות הציד או סתם על לאות צ'כית טיפוסית. על כל פנים, את מנות הציד מלווים בבירה האזורית פרדיננד, מבשלה וותיקה שהייתה בבעלות הארכי דוכס פרנץ פרדיננד, שרציחתו הייתה הניצוץ לפרוץ מלחמת העולם הראשונה.

הצ'כים כנראה יעשו הכל כדי לכבוש את התואר שיאני הבירה העולמיים, ולשם כך הם מוכנים להקריב גם את גופם ולעסותו בבירה מקומית. החוויה, על אף מוזרותה, התבררה כנעימה ואף הניבה עור קטיפתי למגע אותו הצטווינו לא לרחוץ למשך היממה הקרובה. ספא הבירה, שוכן במלון בעיירה פילזן, המפורסמת בזכות הבירה שהגדירה ז'אנר בסגנון בישול הבירה. הספא מבהיק בניקיונו ומציע שהייה באמבטיית בירה מתוצרת המבשלה המקומית. לצד האמבט עץ הקוצף, המתינה לנו, איך לא, כוס בירה בסגנון פילזן לשתייה.

מי שאהב את ליטוף הלתת, מוזמן להאריך את ההרפתקה עם עיסוי בשמני בירה, הטובים אף הם ללחלוח העור. רחוצים ומדיפים ניחוחות לתת, סיימנו בארוחה במסעדת הספא שמחיריה אגב זולים להפליא. במסעדה תפריט המציע את מיטב המאכלים מהמטבח הצ'כי – גבינת קממבר מטוגנת, מרק כופתאות כבד ועוד מטעמים מאופיינים לאזור, מלווים בבירה טרייה המיוצרת במבשלה שמעל הספא.

לגמנו "שניץ", אותה חצי כוס האחרונה המסמלת את סיום חגיגת השתייה, מה שבישר את לקיצו של המסע לארצות הכשות והלתת. 

תגיד שחגית:

בלשכת התיירות של במברג ניתן לרכוש קופונים לטעימות בירה כמו גם מסלול בין בתי הבירה המקומיים. לפרטים נוספים לחצו כאן

מרכז המבקרים של מלתתת וויירמן – במברג גרמניה, הביקור בתיאום מראש

מסעדה ובית בירה Schlenkerla, במברג, גרמניה

מסעדת ציד ובית בירה Stara Myslivna – Konopiste 2

ספא בירה – Purkmistr Hotel and Spa – Pilsen. ואם אתם בעיירה, מומלץ לשלב ביקור במבשלת Pilsen העורכת סיורים מאורגנים ובה גם מסעדה המציעה מאכלים צ'כים טיפוסיים.

חגית אברון
אני אוהבת טיולים, בילויים ואת החיים הטובים. שנים שימשתי כמקור להמלצות שונות ומשונות לחברי ולבני משפחתי והבנתי שזה הזמן להגשים את החלום: לחוות את חדוות הגילוי של מקומות קטנים בצידי הדרכים, כאלה ששווה לרדת מהכביש בעבורם, למצוא יקב מופלא ונידח, לנסוע עד רמת הגולן כדי לראות את הכנרת מזווית שאף אחד עוד לא ראה ולדהור עד קצה העולם בשביל בית קפה נסתר. מחברת הספרים "יום חופש" ו"שישי בבוקר".