ליהיא לפיד מצטרפת למחאת קיצור החופש

במשפחות קשות יום שלהן יש ילד עם מוגבלות, אין כל דרך לצאת לעבוד כשהילד נמצא בבית. לכן, בחינוך המיוחד יש הרבה פחות חופשים. מהפכת הקייטנות של החופש הגדול צריכה להמשיך

05/05/2015
ליהיא לפיד קבלו עדכונים מליהיא
  • RSS

ליהיא לפיד, צילום: יח"צ

אפשר לקצר את החופשות. אפשר להתאים ולצמצם את הפער מול ימי העבודה של ההורים. זה אפילו קרה - וכמעט הייתה כאן מהפכה.

המהפכה התחילה אצלי בבית

הנה משהו קצת אישי על הזוג שעשה את הנסיון הראשון לפתור את העניין - יאיר ושי. פירון את לפיד. אני משתפת כי זה קרה אצלי בבית, ליתר דיוק אצלי בסלון (ואולי אלו היו שתי כוסות הקפה הכי מוצדקות ושוות שאי פעם שתו אצלי בבית).

במשך עשרות שנים זעקו ההורים העובדים נגד הפער הבלתי נסבל בין ימי העבודה לבין ימי החופשה של בתי הספר - וכלום לא קרה. כלום. כולם אמרו שאין מה לעשות. כולם. הסבירו שאין איך להשאיר את המורים יותר שעות היות וזה מנוגד לכל ההסכמים איתם ושעל כוח אדם חדש אין בכלל מה לדבר.

ואז, לפני שנה וחצי, קרה משהו. הקייטנות של החופש הגדול. או כמו שקראו להן: קייטנות שי פירון. קייטנות שנולדו בעקבות חשיבה מחוץ לקופסא.

ואולי לא סתם דווקא שי ויאיר חשבו עליהן ולא שרי חינוך ושרי אוצר לפניהם. פשוט גם הם, כמוני, הכירו את הפתרון הזה. כי הוא קיים. ולא סתם קיים, אלא קיים בתוך מערכת החינוך, רק בחלק של מערכת החינוך שפוליטיקאים פחות מכירים:  בחינוך המיוחד.

איך זה עובד בחינוך המיוחד?

אנחנו, ברוריה ושי, יאיר ואני, מכירים את זה טוב מהבית. ילדים עם מוגבלויות, הלומדים בחינוך המיוחד, נשארים יותר ימים בבית הספר כי קשה להם בבית. כי קשה מאד להוריהם לטפל בהם כשהם בבית. במשפחות קשות יום שלהן יש ילד עם מוגבלות, אין כל דרך לצאת לעבוד כשהילד נמצא בבית. לכן, בחינוך המיוחד יש הרבה פחות חופשים.

אז את המודל הזה העבירו השניים אל החינוך הרגיל. בהתחלה בפיילוט על כיתות א' ו- ב' שהוסיף שלושה שבועות לשנת הלימודים. שלושה שבועות, לא איסרו חג אחד וחול מועד פחות, אלא שינוי אמיתי וברור. הפיילוט היה אמור להמשיך כל שנה ולכלול עוד שני שנתונים עד שכל תלמידי היסודי היו נכללים בו. אפילו הוקצב תקציב לכך. הפיילוט הסתיים כשההורים, המורים והילדים היו מרוצים. כי ככה עובד המודל של חינוך המיוחד, ככה שכולם מרוויחים.

המורות, המורים ואנשי הצוות שמעוניינים להישאר בקייטנות מקבלים תוספת שכר משמעותית. מי שאיננה מעוניינת או מעוניין לא נאלץ בשום צורה להשאר בקייטנות, כך יוצא שהילדים מקבלים צוות שמכיר אותם, ששמח להשאר איתם (כי הוא מתוגמל כראוי) ושהעשייה שלו עם התלמידים היא בעלת ערך חינוכי, חברתי ואנושי. עכשיו רק צריך להמשיך את הרעיון הנפלא הזה של קייטנות בית הספר.

המורים גילו שאפשר לממן חופשה שלמה למשפחה אם נשארים לעבוד בקייטנה וההורים גילו שהקייטנות עם המורים בבית הספר הן איכותיות, שהחסכון הכלכלי הוא אדיר ושאין כמו ללכת לעבודה בראש שקט, כשאתם יודעים שהילדים בידיים טובות בדיוק כמו בכל יום לימודים אחר.

עוד הוכחה כמה דברים אפשר ללמוד מהחינוך המיוחד. מערכת מדהימה, שצמחה כאן בשקט וששווה לכם להכיר.

יש לי הצעה לפעילות עבורכם: באחד מימי הקייטנה הבאה של החופש הגדול שתיערך בבית הספר שלכם תקבעו ביקור שלכם בבית ספר לחינוך מיוחד שנמצא קרוב אליכם או שתזמינו כיתת חינוך מיוחד להתארח אצלכם.

מבטיחה לכם חוויה שלא תשכחו לעולמים. הילדים של החינוך המיוחד תמיד שמחים לפגוש ילדים מהחינוך הרגיל. יותר משמחים - הם יהיו מאושרים ואין לי ספק שעבור הילדים שלכם זה יהיה היום הכי משמעותי בשנה הזו. או בחופש.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה