7 מיתוסים על תינוקות ושינה

האם חייבים לשמור על אותה שגרה כל יום? האם כדי ששנת הלילה תהיה טובה יותר צריך לעייף אותו אחר הצהריים?יועצת שינה שוברת את המיתוסים שכולם מאמינים בהם ונותנת עצות ללילות שקטים יותר

07/04/2015
סיגל פאר קבלו עדכונים מסיגל פאר
  • RSS

תינוק ישן מיתוסים מטרנה. צילום: שאטרסטוק

כולנו רוצות שהתינוק שלנו יישן טוב בלילה, אך האם אנחנו עושות את כל הדברים שנחוצים לשם כך? לפחות במקרה שלי, אני מודה שלא אחת אנשים הרימו גבה לאור ההתנהלות שלנו בכל הקשור לשינה של הילדים, כשכל אחד מבהיר לי שהוא יודע בדיוק מה צריך לעשות בשביל לשפר את מצבנו.

האמת היא שבדרך כלל המחסור בשעות שינה מנע ממני להגיב, אבל ידעתי שלפחות חצי מהדברים שאומרים לי, לא עומדים במבחן המציאות. כדי לנסות ולשפר את שנת היופי שלי, פניתי לדינה שמילוביץ יועצת השינה של מטרנה , במטרה לברר כמה מכל הדברים שכולם אומרים על שינת תינוקות באמת נכונים.

"ככלל אצבע להתפתחות תקינה, יש להתחשב במכסת שעות השינה המותאמת לגילו של כל תינוק", מסבירה שמילוביץ, "הן בשעות הלילה והן בשעות היום. שינה טובה ואיכותית בזמן המתאים היא מועילה, מאפשרת לאיפוס ספי גרוי ולהבשלת מערכות רבות בגוף וגם תורמת להתנהלות תקינה ורגועה בבית".

1.      כדאי "למשוך" את התינוק כדי שיצבור עייפות, יישן יותר טוב ויתעורר מאוחר.

לא נכון.

 "עדיף להוביל את התינוק באופן יזום ולא למשוך אותו או לחכות לאיתותי העייפות שלו כי אז ייתכן שיהיה 'פספוס' של חלון השינה, שהוא הזמן המיטבי להיכנס לשנת לילה רגועה ונינוחה. לאחר שאכל טוב, שיחק, נחשף והתמודד עם גירויים ופעילויות מותאמות לגילו, בילה זמן איכותי עם הוריו, קיבל את מירב הקלוריות שלו לאורך היממה, ערכנו לו אמבטיה מרגיעה וטקס שינה קצר בשעות האופטימליות לכך (לרוב בשעות הערב בין 18:30 ל-19:30), מומלץ להניח אותו במיטתו ולתת לו להיכנס לשנת לילה מתאימה. התמדה בשגרה תקנה יציבות וביטחון ותשפר את הרגלי השינה".

 2.      כדי שיישן טוב, כדאי "לעייף" אותו אחה"צ בפעילויות כדי שיירדם מהר.

ממש לא.

"פעילויות עתירות בגירויים (ג'ימבורי, טלוויזיה, קניון, גן משחקים) לא תורמות לשינה מהירה ורצופה אלא להפך. הגירויים מפריעים לכניסה רגועה ונינוחה לשנת הלילה".

3.      אם התינוק בוכה בלילה, הוא בטח רעב או צמא.

לא בהכרח.

"ילדים מעל גיל 8 חודשים המקבלים את מירב הקלוריות שלהם במהלך היום ומתפתחים היטב בהתאם לעקומות טיפת החלב לא אמורים לאכול או לשתות במהלך שנת הלילה. בגילאים הללו הבכי יכול להיות 'זעקה לעזרה' שמסמלת שהתינוק בסך הכול רוצה לחזור למחזור השינה הבא (שנתם של בני האדם בנויה ממחזורי שינה) והוא עדיין לא פיתח מיומנות מתאימה לכך באמצעות מוצץ או חפץ מעבר. כמובן שקיימות עוד סיבות לבכי ויש לנסות להבין מהן על מנת להרגיע ולהגביר את הביטחון של התינוק שההורה 'מבין' אותו".

תינוק ישן מיתוסים מטרנה. צילום: שאטרסטוק

4.      כשילד מסתגל להרגלים מסוימים לא מומלץ לשבור לו את השגרה. 

לא נכון.

"אמנם השגרה היא טובה ומקנה יציבות וביטחון אך גם היציאה ממנה לטובת התנסויות חדשות רצויה ואין צורך להימנע ממנה מכיוון שזה חלק אינטגרלי מחיי היום יום שלנו. הילד יידע להתאים את עצמו שוב כאשר התנאים הסביבתיים המוכרים של הבית יחזרו, עם בוא השגרה".

5.      ילד שמדלג על שנת צהריים יישן יותר טוב בלילה.

לא נכון.

"יש להתאים את חלוקת שעות השינה על פני היממה בהתאם לגיל הילד, כך שבשבועות הראשונים לחיי התינוק הוא ישן מספר פעמים לאורך היממה, ולקראת גיל שנה תישאר לו שנת צהריים, עד גיל שלוש בערך. אין חשש ששינה תגרום לתינוק לא לישון בלילה אלא להפך. שינה מעודדת שינה ועייפות גוררת עייפות. "חסך" בשעות שינה גורם לחוסר איזון בהורמון הסטרס, מה שמקשה על השינה הבאה ולכן משבש את מנגנון העייפות הטבעי של התינוק".

6.      תינוק קטן זקוק לשקט מוחלט להירדם.

לא בהכרח.

"רוב התינוקות נמצאים ברחם אמם שלושה טרימסטרים וכשהתינוק מגיח לאוויר העולם הוא למעשה נכנס לעוד 'טרימסטר' של הסתגלות. ברחם אמו, העובר נענה לכל צרכיו באופן מיידי ומסביבו יש רעשים טבעיים ומונוטוניים של קצב פעימות לב, זרימת הדם בכלי הדם, זרימת מי השפיר, קולות האם וקולות הסביבה. לכן, שקט מוחלט הוא 'רעש' זר לו. יש ילדים שרעש לבן כמו שואב אבק, מכונת כביסה, מייבש כביסה ו/או שיר ערש קבוע ומונוטוני שתפקידו גם לעמעם רעשים אחרים עשויים דווקא לעזור ולהרגיע".

7.      כדאי לגשת לתינוק מיד כשהוא עושה רעשים מתוך שינה כדי שלא יתעורר.

לא בהכרח.

"לעיתים התינוקות משמיעים רעשים וקולות בזמן השינה ויש לתת להם את הזמן לחזור לשינה בעצמם ולא לגשת מיד".

למידע נוסף על שינת תינוקות, מדריכים מלאים וכתבות נוספות היכנסו לכאן 

ושיהיה לילה טוב, ובעיקר שלו.

צילומים: שאטרסטוק




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה