3 שיטות מובילות לשמירה על עיכול תקין

עזבי אותך מהדרך ללבם של גברים, הדרך לחיים בריאים עוברת דרך הקיבה. שלך. שאלנו שלוש נשות מקצוע מתחום התזונה מהי הדרך לשמור על עיכול בריא, ולך רק נשאר לבחור בזו שמתאימה לך

05/04/2015
תוכן מקודם קבלו עדכונים מתוכן
  • RSS

עיכול קל (שאטרסטוק)

זה לא סוד שהתזונה שלנו משפיעה בצורה ישירה על הגוף שלנו, על איך שאנחנו נראות ואיך שאנחנו מרגישות. תזונה נכונה ומתאימה יכולה למגר או לשפר מאוד שלל תחלואים, אבל חשוב מכך, היא יכולה למנוע אותם מלכתחילה. כמאמר הפתגם הידוע: you are what you eat אז תחליטי מה את - סביח בפיתה או סלט עם קייל? שמירה על מערכת עיכול בריאה תבטיח ספיגה יעילה של רכיבים תזונתיים בגופך ותאפשר לו להפיק מכל ביס את מירב התועלת.

אספנו בשבילך תפריט מגוון של 3 גישות תזונתיות לשמירה על מערכת עיכול מתוקתקת. לך נותר רק לבחור את מה שהכי מתאים וטעים לך.

הגישה התזונתית: נטורופתיה

היועצת: לירון לוי-דהאן

עיכול לירון לוי דאהן (אלבום פרטי)

מה זה אומר, בגדול?

נטורופתיה מסתכלת על האדם כמכלול של גוף ונפש. לפי גישה זו, לרוב המחלות יש קשר לעניינים רגשיים נפשיים. לכן, בנוסף לתזונה, יש לטפל גם במקור הרגשי לבעיה.

מה אוכלים?

כלל האצבע הוא לא להעמיס על המערכת ולדבוק בתזונה קלה לעיכול. הקפידי לצרוך הרבה פירות וירקות שעשירים בנוגדי דלקת ונוגדי חמצון. העדיפי פחמימות מורכבות, שמכילות סיבים תזונתיים. הסיבים יגבירו את חילוף החומרים ויסייעו לסלק רעלים מהגוף ולשמור על המעי שלך נקי ובריא. ומה לגבי קטניות שידועות כעושות למערכת העיכול חיים קשים? קחי בחשבון שלמערכת עיכול חלשה, קשה להתמודד עם חלבונים ובפרט עם קטניות. אז אם קטניות, שיהיו מונבטות - זה מפרק את החומרים הקשים לעיכול בהן ומייצר אנזימי עיכול. אחת ההמלצות החמות ביותר שאני יכולה לתת בהקשר הזה היא לצרוך פרוביוטיקה כדי לשמור על אוכלוסיית החיידקים הידידותיים במעיים. זה עוזר לחזק את מערכת החיסון, ומשפר את תפקוד מערכת העיכול על ידי יצירת התנאים המיטביים לפירוק המזון.

איך לאכול

ארוחה קטנה כל 3-4 שעות תשמור על רמות הסוכר בדם יציבות, ותמנע ממך להגיע לארוחה הבאה רעבה ולהעמיס מכל הבא ליד. הקפידי שארוחת הערב תהיה קלה, כי כמוך, גם מערכת העיכול יותר עייפה בערב ולכן מתפקדת בצורה פחות יעילה. עוד עיקרון חשוב בנטורופתיה הוא לאכול לאט וללעוס היטב. פעולת הלעיסה משחררת אנזימי עיכול ומתחילה לפרק את המזון עוד לפני שהוא מגיע לקיבה, ואם תאכלי לאט תגלי שאת זקוקה לכמויות מזון קטנות ממה שחשבת.

הגישה התזונתית: איורוודה

היועצת: שירלי שילה

עיכול טוב שירלי (צילום: אלבום פרטי)

מה זה אומר, בגדול?

איורוודה היא רפואה הודית מסורתית. פירוש שמה הוא: איור- חיים וודה – ידע. שיטה זו הינה הוליסטית וטבעית והיא מתחלקת לשניים: מניעה וטיפול. תזונה היא נדבך משמעותי בעקרון המניעה באיורוודה, שרואה במערכת העיכול מוח שני. לכן, כל טיפול תמיד מתחיל בבחינה של מערכת העיכול.

מה אוכלים?

לפי האיורוודה אין דבר כזה 'אוכל לא טוב', כי מה שטוב למישהו אחד רע לאחר. לכן, התאמת התזונה נעשית לפי אבחון אישי (ותמיד יש תקווה שפיצה היא המאכל שיטיב איתך). עם זאת, ההמלצה הגורפת היא לאכול כמה שיותר אוכל מבושל, שהוא קל יותר לפירוק ויוצר פחות עומס על מערכת העיכול. אז אם את מאלה שמאמינים שסלט זה תוספת ולא ארוחה, יכול להיות שיש לך פה בינגו. במהלך הארוחה, העדיפי שתייה חמה על קרה (שמפריעה לעיכול) ובשום אופן לא שתייה ממותקת. מערכת העיכול היא עצלנית ותמיד תעדיף להתחיל את העבודה בסוכר זמין, כך שאם תשתי שתייה ממותקת בזמן האוכל, שאר המזון שצרכת בארוחה לא יפורק ביעילות.

הכלל הכי חשוב הוא לאכול אוכל טרי ולא מעובד. תמיד שאלי את עצמך איפה גדל המזון שלך - אם התשובה היא במפעל, עדיף שתוותרי.

איך לאכול

את הארוחה העיקרית יש לאכול בין השעות 11:00 ל-14:00. אלה השעות שבהן מערכת העיכול בשיאה וזה הזמן לאכול את מה שקשה יותר לעיכול - החלבון (בשר, דגים או ביצים, ולצמחוניות - קטניות). השתדלי לשמור על רווח של לפחות 3 שעות מהארוחה האחרונה ועד שתלכי לישון. זה אומר שאת ארוחת הערב שלך את צריכה לסיים לפני מהדורת החדשות של 20:00 , ובלי נשנושים מול הטלוויזיה אחר כך. אל תדאגי, מתרגלות מהר.

הגישה התזונתית: תזונה קלינית

היועצת: שרון גבריאל

עיכול של שרון (צילום: אלבום פרטי)

מה זה אומר, בגדול?

תזונה קלינית היא מקצוע פארא-רפואי, שבעצם שייך לרפואה המערבית. תזונאים קלינים מטפלים במצבי חולי בקופות החולים ובתי החולים באמצעות תזונה ותוספי תזונה, ורק בכאלה שיש הוכחות מדעיות בספרות שהם עובדים.

מה אוכלים?

לפני שמדברים על מה אוכלים, בתזונה הקלינית מדברים על מה שותים. העיקרון החשוב ביותר הוא לשתות מספיק. מים כמובן. גבר בריא צריך לצרוך 13 כוסות ביום ואישה בריאה 9 כוסות. בגזרת האוכל, יש להעדיף מזונות מלאים, מאחר שלסיבים התזונתיים יש השפעות בריאות על הגוף - מהורדת כולסטרול ועד למניעת סרטן, לא עלינו. חשוב לאכול שפע של פירות וירקות בצבעים שונים (7-9 מנות פרי וירק ביום), ומזונות עשירים בשומן חד בלתי רווי, כמו שמן זית, אבוקדו וטחינה. לצד אלה מומלץ מאוד לצרוך מזונות שמכילים פרוביוטיקה או תוספי תזונה כמו ג'ארו דופילוס שמכילים חיידקים טובים, מאחר שפלורת חיידקים טובה במעי לא רק מסייעת לעיכול תקין, אלא ממש מונעת מחלות, וזה מוכח מחקרית. מומלץ לכל אחת לצרוך פרוביוטיקה, אבל אם את סובלת משלשולים, עצירויות, גזים, נפיחויות וכדומה - כל אלה יכולים להעיד על חוסר איזון בפלורה - ואז הפרוביוטיקה חשובה שבעתיים.

איך לאכול

מומלץ לפזר את הארוחות על פני היום, ולאכול 3 ארוחות גדולות ועוד 2-3 קטנות, וזאת על מנת לאזן את רמות הסוכר בדם. ארוחות מאוזנות יכללו ירקות, חלבון או שומן. הכי חשוב לאכול מגוון של מזונות, ולא ללכת כל פעם על אותו התפריט.

צילומים: שאטרסטוק, באדיבות המומחיות




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך