התנוחה הטובה ביותר לשינה הטובה ביותר

האם תנוחת השינה המועדפת עלייך רומזת משהו על האישיות שלך? מסתבר שכן, והיא אפילו יכולה להשפיע על איכות השינה. אם את מתעוררת בכל בוקר תפוסה ועייפה, הכתבה הזו היא בשבילך

18/03/2015
מיה מיטב-מגן קבלו עדכונים ממיה
  • RSS

תנוחת השינה שלך (צילום: שאטרסטוק)

על הצד, על הגב, תנוחה עוברית, עם כרית או בלי - האם חשבת פעם מה אומרת עלינו תנוחת השינה? ידוע כי חלומות רבים הם המשך ישיר לנושאים המעסיקים אותנו בהיותנו ערים, וכי היציבה הקבועה שלנו משקפות הרגלים ודפוסים פיזיים ונפשיים.

מומחים רבים ניסו עם השנים למצוא קשר בין תנוחת השינה המועדפת לבין תכונות אופי, ואף מצאו התאמות שכיחות ביניהן. זה לא הוכח מדעית ולכן מומלץ להתייחס לכך כמו להורוסקופ –את מוזמנת לקרוא, לחפש את המידע הרלוונטי עבורך ולהחליט אם זה מתאים לנו או לא.

פרופ' כריס אידזיקובסקי, מומחה בריטי לשינה ומחבר הספר "למדו איך לישון טוב", אשר חקר את הנושא לעומק, מצא והגדיר שש תנוחות שינה עיקריות וקשר אותן לטיפוסים שונים של בני האדם. "מה שבטוח", הוא אומר ל-WebMed , "אם אתה ישן בתנוחה לא טובה, רוב הסיכויים שתקום בבוקר עצבני". ללא ספק.

מה תנוחת השינה שלך?

תנוחה עוברית (41%)

התנוחה השכיחה ביותר באופן כללי, ואצל נשים בפרט. הישנים בתנוחת עובר נוטים להיראות קשוחים מבחוץ, אבל מבפנים הם רכים ורגישים. כמו כן, בהתחלת ההיכרות יתנהגו בביישנות אך יירגעו במהרה.

תנוחת בול עץ (15%)

בניגוד לתנוחה הנוקשה, שכיבה על הצד עם זרועות פשוטות לצידי הגוף, אנשים אלו מתוארים כקלילים וחברותיים האוהבים להיות חלק מקבוצה, עם נטייה לתת אמון בזרים עד כדי "פתי מאמין לכל דבר".

תנוחת כיסופים (13%)

אנשים הישנים על הצד עם שתי הידיים פשוטות קדימה, מתוארים כפתוחים מטבעם, אבל עם נטייה לחשדנות ולציניות. הם מתקשים לקחת החלטות, אך מרגע שקיבלו החלטה יהיה קשה לשכנע אותם אחרת.

תנוחת החייל (8%)

אותם אנשים הישנים בתנוחה המקובעת הזו - על הגב עם שתי זרועות נעוצות לצידי לגוף - לרוב שקטים ומאופקים. הם נמנעים מעימותים, ומציבים לעצמם ולאחרים סטנדרטים גבוהים.

תנוחת צניחה חופשית (7%)

שינה על הבטן, עם הידיים חובקות את הכרית והראש פונה לצד אחד מעידה על חברותיות מצד אחד, אך פזיזות והתנהגות חצופה מצד שני. מדובר באנשים שלא אוהבים לקבל ביקורת עם נטייה לעצבנות ורגישות.

תנוחת כוכב ים (5%)

התנוחה ההפוכה והנדירה באופן יחסי – שכיבה על הגב, עם זרועות אוחזות בכרית - מעידה על אנשים שיודעים להיות חברים טובים, ותמיד מוכנים להקשיב ולעזור. הם לא אוהבים להיות במרכז העניינים.

כך תישנו טוב יותר

ענבל זוהר, מורה בכירה לטכניקת אלכסנדר , שיטה טיפולית ותיקה, שנועדה לזהות ולהתגבר על הרגלים לא נכונים של תנועה, יציבה וחשיבה דרך עבודת גוף. ממליצה על רוטינה שתכין את הגוף לקראת שנת הלילה כדי לשפר את איכות השינה.

האם יש דבר כזה "תנוחת שינה נכונה"?

לא, כשאנחנו הולכים לישון, זה משהו אינטימי של כל אחד עם עצמו, והוא צריך למצוא מקום שמקנה לו מנוחה ושקט.

מה את ממליצה לעשות כדי לשפר את השינה?

“כדאי להיכנס למיטה כ-10 דקות לפני שמתכוונים "לסגור את הפנסים" ולהירדם. לשכב על הגב, לסדר תמיכה לראש כך שימשיך את עמוד השדרה, ללא הטיה לפנים או לאחור. מומלץ להעמיד את הרגליים כמו משולשים – כפות הרגליים מונחות על המזרון והברכיים פונות לתקרה. את כפות הידיים יש להניח בתחתית הבטן, במפגש של הרגליים והגוף. עכשיו ננחה את עצמנו לתת לצוואר להתרחב ולנוח, לתת לגב להיתמך ע"י המזרון, לעבור על חלקי הגב - השכמות, הצלעות, הישבן והמותניים. לשים לב לנשימה, ולבדוק שכפות הרגליים מונחות על המזרון ללא מאמץ, כדי שהרגליים לא יתאמצו ותהיה מנוחה לגב כולו.

זוהי 'תנוחת הבסיס' בטכניקת אלכסנדר, ומומלץ לחזור עליה באופן יומיומי בכדי למנוע כאבים ולשמור על הגב שלנו.

תרגיל לשחרור גב תפוס

תרגיל לשחרור גב (צילום עצמי)

נחזור לתנוחת הבסיס. הגב התחתון צמוד לריצפה, הצוואר מקביל לעמוד השדרה, כפות הרגליים על הריצפה והברכיים מופנות כלפי התקרה, הידיים מונחות לצידי הגוף. נשמו עמוק, התרגלו לתנוחה, והתחילו להניע את הברכיים לצדדים, לאט לאט.

נשמו עמוק, ובנשיפה הטו את הברכיים לצד ימין של הגוף, ללא הרמת הישבן מהרצפה עד לתחושת מתיחה. עכשיו הטו את הברכיים באותו אופן לצד שמאל. חזרו על התרגיל פעמיים או שלוש עד שמרגישים הקלה.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה