מה אומרים החשקים בהיריון?

מה הקשר בין בייגלה ירושלמי לילדה שאוהבת פחמימות? ולמה יכלה מורן, שעומדת ללדת את בתה החמישית, לרכוש מניה בתנובה? טיפים על תזונה מהריונית עם ניסיון וההמלצות העדכניות ביותר של המומחים

16/03/2015
מורן מישל קבלו עדכונים ממורן
  • RSS

  מורן מישל. מטרנה. צילום: קרן דניאלי סטודיו׳לה צילום
רגע לפני סוף ההיריון החמישי אני לוקחת
נשימה עמוקה, עולה על המשקל ומקווה לטוב. אמנם אף פעם לא הוספתי יותר מדי קילוגרמים בהריון, אבל יש להודות שהפעם הפוקוס היה שונה.

בהיריון הראשון נתקפתי חשק בלתי נשלט לבייגל ירושלמי מהרגע שהופיע הפס הכחול.
בשני יכולתי לקבל מניה בתנובה בשל החשק לקוטג׳. (בטיול לתאילנד, כעבור חמישה ימים, הייתי מוכנה להרוג בשביל יוגורט הכי פשוט ובלבד שיהיה עשוי מחלב פרה ולא מסויה וכל הבריאות הזו שלהם...)

ההיריון השלישי הפתיע בענק – לא פחמימות, לא שוקולד – פלפלים חריפים! כאלה של השווארמה, ומסתבר שהם הולכים עם כל דבר – מחביתה ועד קורנפלקס.

בהריון הרביעי, שלא כדרכי, תרתי אחר מתוקים.

ועכשיו? קשה לי לומר, נדמה לי שמרוב עיסוקים נדחקו החשקים.

אין אישה בהריון שלא מכירה את הקרייבינגס המשוגעים האלה, אבל האם זה באמת הכרחי ובלתי נשלט? מסתבר שזו שאלה של השקפה.

אחרי הלידה הרביעית נדבקתי בחיידק הריצה. זה שמוציא אותך מהבית בבגדים הדוקים ובנעלי מיליון דולר ל"סיבוב" של 8-10 קילומטר פעמיים-שלוש בשבוע. לחיידק הצטרף שותפו הוויראלי  – תזונה נכונה.

היריון. תזונה. חשקים. צילום: שאטרסטוק

המזונות הלבנים והמעובדים פינו את מקומם במקרר לקמח כוסמין, לחמניות חיטה מלאה, דבש, אורז מלא וכיו"ב, למורת רוחן של הבנות. את הקפה של הבוקר החליפו שייקים ירוקים כמרקחת מכשפות מן האגדות, סוכר לבן הוחלף בסילאן – והחיים שלי נהיו דבש. רעננה, קלה ואנרגטית.

אבל כל אלו לא התאימו יותר עם פרוץ ההיריון החמישי. העלים הירוקים גרמו לי לבחילות, הריצה ממני והלאה ולי נשאר בעיקר להבין איך לשמור על איזון כמיטב יכולתי.

1. כבר בתחילת הדרך למדתי שכל דבר עדיף על שום דבר. הבנתי שככל שאקפיד על תזונה מגוונת ומאוזנת כך ייטב לי ולתינוקת שלי. אז ויתרתי על השייקים המכושפים, אבל המשכתי להקפיד על אכילת המון ירקות.

2. אמנם פחמימות פשוטות עושות לי את זה, אבל אני לגמרי מסתדרת עם פסטה ואורז מלאים ומקסימום בשישי מתפנקת עם חלה.

3. אני שותה המון מים, מקפידה על ארוחות קטנות, על צריכת מוצרי חלב וחלבון מן החי והרשיתי לעצמי לחרוג עם גלידה או שוקולד כשמתחשק לי, לא לעתים קרובות מדי.

4. הבנתי שהסוד הוא איזון – מצד אחד לא להיכנע לדחפים מוגזמים ולא בריאים לי, מצד שני – לדעת לוותר כדי לזכות בתחושה של שובע וסיפוק כשצריך.

שאלתי את רננה מזרחי, המנהלת המדעית של מטרנה, מה בכלל משפיע על החשקים שלנו בהיריון?

״החשקים בהיריון נובעים מהשינויים ההורמונליים", מסבירה מזרחי. "הורמונים כמו אסטרוגן ופרוגסטרון, שרמתם עולה בהיריון, משפיעים על העדפות הטעם והריח מכיוון שיש להם יכולת להשפיע על תאים עצביים. ישנה גם סברה שחשקים למזון ספציפי מקורם בחוסר תזונתי, כמו חשק לבשר עקב מחסור בברזל.״

מורן מישל. מטרנה. צילום: קרן דניאלי סטודיו׳לה צילום

ומה זה עושה לתינוקת שיש לי בבטן?
העובר נחשף לטעמים דרך מי השפיר כבר מהשליש הראשון להיריון, מסבירה מזרחי. ״המזון שאישה אוכלת בהריון משפיע על העדפותיו של התינוק שלה, ולכן אפשר לכוון על העדפות הטעם של הילוד ולעודד העדפות לירקות בשר, או מתוק״.

אצלי הראשונה יצאה אופה מדופלמת – כך שאולי כן הושפעה מצריכת הפחמימות שלי.

השנייה תמיד תעדיף מוצרי חלב, ובמיוחד אם אוותר לה על מנת בשר תמורתם.

השלישית – איזו הפתעה – הפלפל שבחבורה, סתורת שיער ומנומשת – לא יכלה לצאת אחרת.

הרביעית – מתוקה כמו סוכר גולמי ובהיפר תמידי.

והיום כולן מוכנות להתנסות במזונות חדשים ולנסות לגוון.
מורן מישל. מטרנה. צילום: קרן דניאלי סטודיו׳לה צילום

ומה עם זו שעוד לא נולדה? נותר לי לקוות שהגישה המאוזנת שבחרתי הפעם תניב תינוקת שקטה, רגועה וסבלנית, אבל היי... גם אם לא – לפחות אני יודעת ששתינו מסיימות את ההיריון הזה באופן הכי בריא ורגוע שיכול להיות.

לסיום, להלן עיקרי המלצות עדכניות של משרד הבריאות לתזונה נכונה בהריון:

1. הקפידי על תפריט מגוון – חשוב שיכיל את כל אבות המזון - אכלי בכל יום מזונות מחמש קבוצות המזון: דגנים, ירקות, פירות, מזונות עשירים בחלבון ושומנים.

2. אכלי מסודר ובארוחות קטנות לאורך כל היום – 3 ארוחות עיקריות ועוד 3 ארוחות ביניים. כך גם תשמרי על איזון, גם תקלי על מערכת העיכול וגם תמנעי מבחילות וצרבות.

3. שמרי על צריכת סידן מוגברת – מוצרי חלב הם המקור הכי טוב אך גם טחינה, סרדינים עם עצמות, כרוב וכרובית חשובים להתפתחות שלד העובר וניצני השיניים.

4. הקפידי על שתייה מרובה – חשוב לשתות כ-2 ליטר מים ביום להפחית את צריכת הקפאין (2-3 כוסות סיום) וכמובן פחות סוכר וממתיקים מלאכותיים.

5. הימנעי מתיבול המזון בתבלינים מעובדים המכילים כמות גבוהה של מלח והעדיפי תיבול טבעי – שום, בצל, עשבי תבלין טריים, כמון, כורכום ופפריקה. אלה אינם מכילים מונסודיום גלוטמט שאינו בריא ומכילים ערכים נוספים שיחזקו את גופך בהיריון.

צילומים: קרן דניאלי סטודיול'ה צילום




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה