הסוף לבלגן בבטן: למה חשוב לאכול סיבים?

מדוע חשוב לשלב סיבים תזונתיים באופן יומיומי בתפריט? שני צרכנים נלהבים מספרים על השינויים שחשו בהם לאחר שהחלו לצרוך סיבים באופן קבוע

26/02/2015
מדור שיווקי קבלו עדכונים ממדור
  • בדואר
  • RSS

סיבים תזונתיים (צילום: שאטרסטוק)

לסיבים תזונתיים יש יתרונות משמעותיים - הם תורמים לפעילות תקינה של מערכת העיכול , מסייעים לתחושת שובע ובכך גם ממלאים תפקיד חשוב בשמירה על משקל תקין.. אבל מתברר, כי מרבית הישראלים אינם צורכים סיבים תזונתיים בכמות מספקת. כן, למרות העושר בפירות, בירקות, בדגנים מלאים ובקטניות בישראל, עדיין, רבים לא מעניקים לגוף את כמות הסיבים המומלצת והדבר יכול להתבטא בעיקר בבעיות הקשורות לעיכול, ושלא נדבר על כל היתרונות הבריאותיים האחרים של הסיבים שמתפספסים.

לאורנית (32) לא היה שמץ של מושג שמה שהיא תזכור מחופשת הלידה שלה, הוא קשיי עיכול ועצירות. "זה התחיל עוד בהיריון, וזה היה מבאס. מאז שאני זוכרת את עצמי, אני מתרוקנת כל בוקר בקלות. כשהעצירות התחילה, הייתי בטוחה שזה יסתדר מעצמו. אבל ככל שהתקדם ההריון זה החמיר, ונמשך גם אחרי הלידה".

לאחר הלידה, החליטה אורנית להתייעץ עם הדיאטנית בקופת החולים לגבי פתרונות אפשריים לעצירות, "לאחר שהבינה כי התזונה שלי עשירה בפירות ירקות ודגנים מלאים, המלצת הדיאטנית הייתה קודם לנסות ולשלב בתפריט דגני פייבר 1, ואראה אם יש הבדל. כל כך הוקל לי, תרתי משמע, מאז אני לא מוותרת על מנת הדגנים היומית זה כבר הפך להרגל".

מהם סיבים תזונתיים?

אנחנו שומעים כמה חשוב לקבל כמות נאותה של סיבים תזונתיים, אבל לא תמיד מבינים מהם בכלל, וכמה באמת צריך לאכול מהם. ננסה לעשות סדר יחד עם טליה משלי, דיאטנית קלינית, והדיאטנית של דגני בוקר נסטלה.

סיבים תזונתיים הינם רכיבים המצויים באופן טבעי בצמחים, פירות וירקות, קטניות, אגוזים ובמעטפת הדגנים המלאים הקרויה סובין . ישנם גם סיבים המוספים למזון למטרות טכנולוגיות או פונקציונאליות.

הסיבים התזונתיים אינם נספגים במערכת העיכול, ולכן תורמים כמות נמוכה מאוד של קלוריות לדיאטה. על אף שהם אינם נספגים, נוכחותם במערכת העיכול חשובה וכך גם צריכתם כחלק מתזונה מאוזנת. מחקרים רבים לאורך השנים מראים כי סיבים תזונתיים מסייעים לתחושת שובע, שמירה על משקל גוף תקין, פעילות תקינה של מערכת העיכול, פינוי חומרי פסולת מהגוף, הפחתת רמות כולסטרול בדם ואיזון ערכי לחץ דם. ישנם סיבים פרה-ביטויים שלהם השפעה מיטיבה על חיידקי מערכת העיכול. כמובן שכל היתרונות הללו תלויים בסוג הסיבים הנצרכים, כמות הסיבים, הרכב הארוחה הנצרכת ומשתנה בין בני אדם.

נהוג לסווג את הסיבים לשתי קבוצות עיקריות:
1. סיבים מסיסים (המצויים בקטניות, שיבולת שועל ועוד) - המתמוססים במים והופכים לחומר 'דביק' הסופח כולסטרול וחומצות מרה במעי ובכך מסייע בפינוי שלהם מהגוף. הם עוברים תסיסה על ידי הפלורה של המעי (חיידקי המעי)– ההופכים אותם לשרשראות קטנות החיוניות לתפקוד תאי המעי, והם מספקים כמות קטנה של קלוריות.
2. סיבים בלתי מסיסים (כמו התאית, סובין ועוד) – אינם מתמוססים אלא סופחים אליהם את הנוזלים ובכך הם 'מתנפחים', מגדילים את הנפח שלהם, והם מסייעים לזירוז פעילות העיכול ופינוי חומרי פסולת מהגוף. סיבים אלו אינם עוברים עיכול והינם חופשיים מקלוריות. רוב הסיבים התזונתיים מהצמחים מכילים את שני הסוגים.

פייבר 1 עשיר בסיבים במיוחד (צילום: שרון סער)במנת פייבר 1 אחת יש יותר ממחצית מכמות הסיבים המומלצת לאדם ליום (צילום: שרון סער)

כמה סיבים תזונתיים מומלץ לצרוך? ההמלצה היומית הממוצעת לצריכת סיבים תזונתיים עומדת על כ-25 גר' ליום. כאשר יש שוני בהמלצות בין המינים, גילאים, ואוכלוסיות מיוחדות כגון ילדים, נשים בהריון ומניקות. דרך מצוינת לצרוך סיבים תזונתיים מעבר לתזונה מאוזנת העשירה בפירות, ירקות, דגנים מלאים וקטניות היא צריכת מזונות קנויים כגון דגני בוקר העשירים בסיבים. דוגמא לבחירה מצויינת הם דגני הבוקר של נסטלה פייבר 1: במנת צריכה אחת (30 גר' פייבר1 – כחצי כוס)אתם צורכים יותר ממחצית מכמות הסיבים היומית המומלצת. לפייבר 1 יש שלושה יתרונות בולטים: אין בו תוספת של סוכר, הוא מכיל 60 קלוריות בלבד למנה של-30 גרם (חצי כוס) ויש בו כ-14 גרם סיבים תזונתיים למנה.

"לא רוצה כרס כמו של אבא"

כאמור, סיבים תזונתיים מסייעים גם לשמירה על המשקל, מכיוון שהם תורמים לתחושת שובע מתמשכת. גם אדם (22), נעזר בהם כדי לשלוט על המשקל. אדם מספר שמגיל צעיר הוא יודע שאם הוא לא רוצה "כרס כמו של אבא", הוא חייב להקפיד על התזונה שלו. "לאבי, לאחי ולי יש נטייה להשמנה. אז בערך בגיל 18 התחלתי לעשות דיאטה בליוויה של דיאטנית. הטיפ הכי טוב שקיבלתי ממנה היה לאכול בוקר פייבר 1, וזה משביע אותי עד לשעות אחר הצהריים, אני לא מתפתה לנשנושים במשרד וזה עוזר לי להרגיש טוב יותר באופן כללי".

- למה דווקא פייבר 1 ולא דגני בוקר אחרים?

"אין בו סוכר ויש בו הרבה סיבים תזונתיים אבל העיקר הוא שאני שבע לטווח ארוך יותר. עכשיו, כשאני בצבא, וכל הזמן אוכל לא בריא, זה חשוב במיוחד. כשאני אוכל באופן מאוזן ומתנקה מהסוכר, אחרי כמה ימים אני מתמלא מרץ ומרגיש הרבה יותר טוב".

>> יש לך שאלות נוספות בנוגע לתזונה עשירה בסיבים? הכנסי לעמוד השאלות והתשובות של פייבר 1. לחצי כאן

צילומים: שאטרסטוק




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה