סלמה: בין היסטוריה לאמנות, בין תיעודי לעלילתי

הסרט ''סלמה'', שעוסק במאבק האפרו-אמריקאים בהנהגת מרטין לותר קינג, הזכיר למרלין וניג שלכל אדם יש זכות בסיסית לשוויון

24/02/2015
מרלין וניג קבלו עדכונים ממרלין
  • RSS

selma_movie_650

אחד הדברים שאני אוהבת בכתיבת ביקורות קולנוע זה שהכתיבה מסדרת לי בראש את הנראטיב מחדש. משהו בכרונולוגיה האסתטית מתיישב שם בכתיבה. בסרט כמו "סלמה" (בבימוי אווה דוורני) אני מרגישה שמזל שיש לי הזדמנות לכתוב, כי אי אפשר בלי לסדר את הפרטים ההיסטוריים שצפים לאורך הצפייה ומתמזגים לאסתטיקה הקולנועית. יש משהו בתהליך הזה שם שעובר זעזועים רבים ומתיימר להגדיר את "סלמה" כיצירה שנעה על קו התפר שבין היסטוריה לאמנות, בין תיעודי לעלילתי.

מה שכן מצליח יפה בסרט, העוסק במאבקם של האפרו האמריקאים בשנות ה-60 בהנהגת ד"ר מרטין לותר קינג (שאף היה איש דת - פרט שמאוד אהבתי), הוא העוצמות והטונים שבעשייה שלו ובייחוד בניסיון לפסל את גיבוריו ומערכות היחסים שלהם באופן מאוד אנושי ואמין בתוך אירועי ההיסטוריה. דמותו של מרטין לותר קינג (בכיכובו של דיוויד אוליאו) מעוררת השראה והסרט הופך הרבה בזכותו ללימוד חשוב על דמותו של מנהיג.

על מרטין לותר קינג שמעתי לראשונה מג'אבל, כומר בכנסייה האתיופית בירושלים וחבר טוב של אבא שלי. אבא שלי הנהיג בבית שבו גדלתי כבוד לכל אדם ונתן מקום בביתו לבני כל הדתות והעמים. מאבא שלי למדתי את כלל היסוד הראשון בחיים, לאהוב כל אדם ולכבד כל דת. מצחיק אולי, אבל מאבא שלי, הליברל, שמניח לצד התנ"ך בביתו את הברית החדשה וספר הקוראן, למדתי גם שאלוהים קיים ופילסתי את דרכי לדת היהודית.

פורטרט של מנהיג

הסרט "סלמה", מעבר ללהציג לצופה את המאבק לשוויון, מצייר פורטרט הנהגה. מנהיג בנוסח לותר קינג הוא אדם בעל חזון, עצמאות מחשבתית, השכלה, משפחה ונאמנות לאל או במילים אחרות כריזמטי ושאפתן, ד"ר, כומר, נשוי פלוס ארבעה ילדים משני המינים. הפרטים האלו חשובים כי הם יתגלמו לאורך הסרט החל ממערכת היחסים שלו עם קורי (כרמן איוגו) אשתו ועד לדיאלוגים שלו עם נשיא ארה"ב לינדון ג'ונסון (טים ווילקינסון), כשבמערכה השנייה נפגוש גם את הנאמנות שלו לאל, בכריעה ההמונית ובנסיגה לאחור. הכריזמה של לותר קינג מתבטאת בזה שהוא מצליח לגרום להמונים בני כל הדתות והצבעים לאהוב אותו (על אף שיש את אלו שמכנים אותו מפגר פוליטי מוסרי). באמצעות הפשטות והכנות שלו, או ניתן לקרוא לזה בכח האמת והיושרה, הוא מצליח לכבוש את לב ההמון.

רגעי החולשה שלו כדמות הם הרגעים האנושיים שמעניקים לנו הצצה אינטימית אל אישיותו. אפשר לראות זאת בשיחות עם טבעת הדמויות הקרובות אליו, ולהתרשם בזה מתוך שיחת הטלפון הלילית אל זמרת הנשמה ששרה לשפופרת שיר תפילה. השיר "גלורי" מתוך פסקול הסרט זכה אגב שלשום באוסקר האמריקאי.

הסרט, שמלווה בכתוביות עם אירועים משמעותיים לאורך המאבק, הכוללים תאריך ושעה, כאילו אומר, זה סרט אבל תזכרו שזה קרה באמת.

המאבק על הזכות הדמוקרטית הבסיסית של כל אדם הוא מאבק הומני שלצערי לא הפסיק במאבקו של לותר קינג הצעיר אלא נודד ממיעוט למיעוט נרדף אחר עד ימינו אנו. הסרט בא להזכיר לנו את הזכות הבסיסית הזו להיות יציר נברא, להיות אדם שווה. ושהתהליך לשוויון הוא ארוך כי "כדי לפרק את הגזענות צריך לפורר אותה לטקטיקות מעשיות".

selma_opra_650

האסתטיקה של הטרגדיה

העלילה, שנפתחת בפיגוע רצחני של ילדות שחורות בכנסייה, הופך באמצעים קולנועיים את הטרגדיה לאסטתית כמו חלום. הסלואו מושן של הדמויות המרחפות באוויר, החלקיקים שעפים באוויר, הצבעים והמוסיקה. חלום רע ששוקע למציאות של הסרט ומניע את המאבק והחזון של לותר קינג שקורא בנאום הפתיחה שלו בסרט "לא עוד".

בהמשך נפגוש גם את אני לי קופר (בגילומה של אופרה ווינפרי) ממלאת שאלון על מנת לנסות לממש את זכותה להצביע. הדרך שבה היא תידחה על ידי הפקיד הלבן תסביר לנו היטב מה היחס לשחורים.

לסיכום, לותר קינג נכנס לחזית המאבק בסלמה אחרי זכייתו בפרס נובל לשלום ובעקשנות גדולה עמד בחזית המאבק שסיכן את חייו. הסרט בולט בגבורה האידיאולוגית בזכות ההיסטוריה ולא בזכות הנארטיב הקולנועי של התסריט, כשאיכשהו נדמה במהלך הצפייה שההיסטוריה קצת גדולה על הסרט.

מבחן מרלנה: עובר++ כי כל הנשים שם אמיצות.

כוכבים: 3.5

הטריילר של הסרט




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה