איך נפטרים מבולמוסי האכילה?

כולנו מכירות את זה. הערב מגיע ומצעד החשקים הגדול מתחיל. את רוצה הכל, הרבה ועכשיו. אכילה בלתי נשלטת עלולה לפגוע בדיאטה, ויותר חשוב מזה - במוטיבציה. אז איך נפטרים מהבולמוס?

12/03/2015
דיאטה ותזונה קבלו עדכונים מדיאטה ותזונה
  • RSS

כך תימנעי מהבולמוס (צילום: שאטרסטוק)

זה מתחיל בחשק עז שלא מרפה, בדרך כלל למתוק. את בטוחה שקוביית שוקולד קטנה תפתור הכל, אבל אז החשק הולך וגובר ופתאום את מוצאת את עצמך במצב של אכילה חסרת שליטה: בולמוס. פעמים רבות הבולמוס מלווה בתחושת כישלון, שיפוט עצמי, הרגשה של "הרסתי הכל". משם הדרך לפריקת כל עול כבר קצרה.

"בולמוס אכילה קליני הוא מצב של אכילה חסרת מעצורים, לפרק זמן מוגדר, כאשר האדם מרגיש אובדן שליטה שיכול להביא אותו למצבים קיצוניים. למשל, לאכול את האוכל של הילדים (ולהם לא יישאר), לצאת למסע קניות לילי ואפילו לאכול מאכלים שכבר זרקנו לפח", מסבירה טופז דרזנר, דיאטנית ראשית בשומרי משקל. "כאשר מצב כזה חוזר על עצמו לפחות פעמיים בשבוע לתקופה של יותר מחצי שנה, מדובר בבעיה קלינית נפשית, שמצריכה טיפול תרופתי או התנהגותי".

לשמחתנו, מרבית האנשים לא לוקים בהפרעה של אכילה כפייתית. רובנו חווים ימים קשים מדי פעם שמובילים לאכילה רגשית שהיא מעבר למסגרת."אצל רוב האנשים בולמוס הוא עדיין משהו שניתן לשלוט בו. הוא בדרך כלל מגיע ממקום של 'מגיע לי, היה לי יום קשה'. אבל זה עדיין משהו שניתן לשלוט בו ואת לא תנקטי בצעדים קיצוניים כדי לאכול, אוכלים מה שיש בית, וניתן להפסיק או לשלוט באכילה".

 הגורמים לבולמוס: הורמונים ורחמים עצמיים

הסיבות לאכילה חסרת שליטה נובעות ממניעים מנטליים ופיזיים. ימים קשים וארוכים, שבהם אנחנו לא אוכלים בצורה מסודרת, עלולים להביא את הגוף לרעב פיזיולוגי אמיתי, במצב של רעב קיצוני, יאותת לנו הגוף שהוא צריך לאכול, ולפעמים בכמויות גדולות בהרבה. "יש תחושה של 'מגיע לי', אחרי יום שלם שבו לא אכלתם אתם מרגישים שעכשיו אפשר לאכול מה שרוצים", מציינת דרזנר.

אכילה רגשית גם היא משחקת תפקיד חשוב בהתחוללות הבולמוס. היום שלך היה קשה ואת מחפשת נחמה. "יש אנשים שמוצאים פורקן בספורט, יש כאלה שמעשנים סיגריה. ואנשים בעלי עודף משקל בדרך כלל יפנו לאכילה".

בנוסף, חלק מהמחקרים מצביעים על כך שבתקופות של דיאטה (כאשר המאזן הקלורי של הגוף הוא שלילי על מנת שתהיה ירידה במשקל), הגוף חווה ירידה בהורמון הלפטין, האחראי על מנגנוני הרעב והשובע, "כאשר אנחנו בעודף משקל ואוכלים ללא מסגרת, ההורמון נמצא ברמות גדולות בגוף. אבל כאשר כמויות האוכל שלנו קטנות במסגרת דיאטה גם רמות ההורמון יורדות ונוצרת תחושת רעב שלא תמיד היא נכונה. ברוב המקרים הגוף מתאזן תוך זמן קצר", מסבירה דרזנר.

גם לאכילת מזונות מתוקים יש השפעה על מנגנוני הרעב והשובע ולחשקי הגוף. "בעת אכילת מתוק הגוף מפריש אינסולין", מסבירה דרזנר, "שהוא הורמון שמעודד רעב. לכן פעמים רבות הבולמוסים מאופיינים בערבובי טעמים כמו מתוק ומלוח. אוכלים מתוק, נעשים רעבים, אוכלים מלוח, ואז שוב מתחשק לנו משהו מתוק - זה לופ".

מחר יש יום חדש

הדבר החשוב ביותר שצריך לזכור זה שתמיד אפשר לתקן, "מאכילה ללא שליטה בערב אחד לא תעלו במשקל", מסבירה דרזנר. "אולי לא תרדו באותו השבוע אבל זה לא סוף העולם. בסופו של דבר הגוף יודע להתאזן". הבעיה מתחילה כאשר הבולמוס מביא לתחושת כישלון שגורמת לנו להרים ידיים. מחשבה כמו "הרסתי הכל, אז אני פשוט אפסיק עם הדיאטה", עלולה להביא אותך לנטישה של כל העקרונות, ומשם הדרך לעלייה במשקל היא קצרה. בנוסף, מציינת דרזנר, "לא מומלץ להתמודד עם מאכלים שאנחנו נורא אוהבים, פשוט לא להכניס אותם הביתה. ככה גם כשיהיה לך בולמוס, הוא יהיה יותר קל לשלוט בו מאחר שלא יהיו פיתויים גדולים".

בימים ארוכים ועמוסים כדאי להיערך מראש ולתכנן את האכילה שלנו, כדי לא להגיע לרעב קיצוני בסוף היום, שעלול להביא לאכילה חסרת שליטה."אכילה ללא שליטה זה משהו שקורה לכולם. אבל אנשים בדיאטה, שלהם יש מודעות לתזונה שלהם יותר מהרגיל, מייחסים לה יותר תשומת לב המלווה בתחושה רגשית של כישלון. בשורה התחתונה חשוב לזכור שחזרה מהירה למסגרת ושליטה עצמית, הם הפתרון הכי טוב לשליטה בבולמוס".

כך תתגברו על הבולמוס - 4 טיפים ששווה להדביק על המקרר:

1.  הטיפ של ריבי אייזנברג, מדריכת שומרי משקל באזור נס ציונה: לא להתעלם מהצורך לאכול. שבו, אכלו בצורה מסודרת ומרוכזת (לא מול הטלוויזיה), שתו משהו חם. זה עשוי להפחית את החשק וגם לעזור לכם להתרכז ולשלוט בתחושות. 

2. הטיפ של גלית פרנקה, מדריכת שומרי משקל באזור גוש דן: לא להכניס "אויבים" הביתה. השתדלו לא להחזיק בהשיג יד מאכלים שיש לכם חולשה אליהם. מתחשק לך שוקולד בטירוף? קני אריזה קטנה.

3. הטיפ של זהבה הראל, מדריכת שומרי משקל בחיפה: רישום וניהול יומן אכילה. כאשר מפרטים את המזונות שאכלנו כל יום, או אפילו כשכותבים את המילה "בולמוס", זה עשוי לעורר אותנו ולהחזיר לנו את השליטה.

4. הטיפ של מירב קדמי, מדריכת שומרי משקל  מירושלים: לזכור תמיד שמחר יום חדש, השמש זורחת והשמיים כחולים. תמיד אפשר לחזור לתלם וזה בעצם, הדבר הכי חשוב.

>> לפרטים נוספים על תזונה נכונה ודיאטה מאוזנת לחצו כאן

 צילום: שאטרסטוק




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה