החזר כספי - גול עצמי

חוק ההחזר הכספי לכאורה נראה כצעד מבורך, אך האמת היא שיש כמה סיבות המסבירות למה החוק החדש הוא סוג של גול עצמי עבור הצרכנים

14/12/2010
מערכת סלונה קבלו עדכונים ממערכת
  • RSS
» ח"כ דליה איציק, מיוזמי חוק ההחזר. צילום: Getty Images

מהפכה היא מילה בעייתית. במקור הפירוש שלה הוא שינוי קיצוני או אי סדר מובהק, אלא שהיום – מכל מיני סיבות היסטוריות וגם בגלל שהיא אומצה בחום על ידי עולם השיווק - היא מסמנת תהליכים שמעידים על שינויים חיוביים. קחו לדוגמא את ה'מהפכה' הצרכנית החדשה שנוגעת לחוק ההחזר הכספי, שאת תקנותיו יזמו הח"כים דליה איציק, איתן כבל ואופיר אקוניס. לכאורה, כיום אנחנו יכולים להחזיר פריטים שקנינו ולקבל עבורם כסף מזומן בלי בעיות. צעד מבורך. אולם האמת, שכנראה תתברר במהלך החודשים הבאים, היא ש'המלך עירום' ומדובר בסתם חוק מנג'ס ומקרטע. הנה, בקצרה, 5 סיבות שעונות על השאלה למה חוק ההחזר הכספי הוא סוג של גול עצמי עבור הצרכנים. ואל תגידו שלא ידעתם:

  1. אין אכיפה: כן, באופן מפתיע, אם תחזרו לחנות ותבקשו להחזיר מוצר שקניתם ולקבל את כספכם, יכול להיות מאוד שהמוכר פשוט יגיד לכם "לא בא לי". מה תוכלו לעשות במקרה כזה? רק לפנות לבית המשפט לתביעות קטנות ולתבוע את בעלי החנות. אבל למי יש זמן ועצבים להתחיל להגיש תביעות במערכת המשפט המסורבלת בישראל. באמת למי?
  2. אין פשטות: הבעיה היא שחוק ההחזר הכספי הוא חוק די מורכב. יש מוצרים שמותר להחזיר תוך יומיים, אחרים תוך שבועיים וכו'. מוצרים שנחשבים להזמנה אישית אסור להחזיר ואילו מוצרים מקטלוג – כן. יש קטגוריות של מוצרים שאסור בכלל ולהחזיר ובמקרים אחרים – כל מקרה לגופו. ועוד לא התחלנו לדבר על ביטול שירותים שונים. מצטערים אבל אנחנו בעיצומו של הדוקטורט על החוזים הדרקוניים של חברות הסלולאר. נתפנה לנושא הזה אולי בשנת 2015.
  3. אין היגיון: בעצם, בלב עניין ההחזרה עומד העיקרון שמותר להחזיר כל מוצר, כל עוד הוא נמצא באריזתו המקורית שלא נפתחה. והשאלה הקריטית היא: אם קניתי משהו ולא התנסיתי בו, איך אדע אם הוא טוב לי או לא? במילים אחרות, העובדה שנשאתי אותו כל הדרך הביתה, והבטתי בו דרך האריזה, לא שינתה את היכולת שלי לבחון את המוצר יותר מאשר בחנות. אז במה הועילו חכמים בתקנתם?
  4. אין הסכמה: המצחיק הוא שמנהלי החנויות בעצמם, שאמורים לכבד את החוק, לא מבינים איך הוא יעבוד לטובת הצרכן ורומזים שאולי אפילו להיפך. למשל, בתי ששון ישר, מנכ"ל רהיטי "שגם" אומרת בכנות: "ליצרנים יש בחוק יתרון, כי הוא הופך את תהליך הקנייה לקל יותר. אם הלקוח יידע שהוא תמיד יוכל לקבל את הכסף בחזרה, תהליך קבלת ההחלטות והקנייה יהיו לו קלים יותר". דורון איטלסון, מנכ"ל "סקי-פס" רשת ציוד הסקי והסנובורד, מוסיף: "לדעתי, החוק הוא לרעת הצרכן: התחום האפור, המאפשר גמישות מיוחדת מצד המוכר כלפי הקונה בהחזרת המוצר, נעלם עם כניסת החוק והצרכן יצא מופסד". מעורר מחשבה...
  5. אין התחשבות: בסופו של דבר, מי שבאמת ייפגעו מהחוק הזה הם העסקים הקטנים, שכמו תמיד נלחמים על קיומם בארץ ועכשיו נפתחת מולם עוד חזית. להם אין מחלקות שירות לקוחות שיכולות להתמחות בסיבוב הלקוח על האצבע, או מחלקת מבצעים שבה אפשר לארוז מחדש את המוצרים שהוחזרו ולמכור מחדש. מתח הרווחים שלהם קטן ועכשיו הם גם יאלצו לשאת בעלויות החדשות של החוק. לא חבל?

מי שרוצה לקרוא עוד על החוק ו'נפלאותיו' מוזמן להיכנס לכתבה המקיפה שבאתר גלובס ולהחכים:

http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000607487




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

  • מירי שרגאי 14/12/2010

    שלום, ככה מעבירים חוקים בארץ. קודם חשוב שהם יהיו פופוליסטים כמובן, אחר כך רואים שאי אפשר ברוב המקרים לאכוף אותם, ואז זה נראה יותר גרוע. ואכן, מי שאין לו לובי חזק בכנסת או בכלל נפגע ראשון והרבה. ומי שיפגע הם יהיו החנויות הקטנות שעובדות בקושי לגמור את החודש.
    מה רע לקבל זיכוי עבור המוצר? אפשר עם הזיכוי לקבל כל דבר אחר בחנות. תמיד יש מה לבחור! בשבילי זה עבד טוב. זה נקרא ערבות הדדית. אנחנו לא חושבים רק על עצמנו, בעצם הקניה אנחנו מתחברים בטוב עם אדם אחר שבשבילו זה הפרנסה.

בחזרה למעלה