5 דרכים לאכול מתוק ולשמור על המשקל

הוא טעים, הוא נחשק וגם אם נתעלם הוא לא ייעלם: האוכל המתוק שכולנו אוהבות. לפניכן חמש דרכים נכונות לאכול מתוק, ליהנות ממנו, ועדיין לשמור על המשקל

08/02/2015
מדור שיווקי קבלו עדכונים ממדור
  • RSS

אם חשבתן עד היום שאתן חייבות לבחור בין ויתור על מתוק לוויתור על הגזרה - תחשבו שוב, כי ממש לא בטוח. מסתבר שהדרך למשקל תקין לא מחייבת בהכרח ויתור על מתוק, ושוויתור על מתוק לא בהכרח מוביל למשקל תקין. אפשר ואפילו רצוי לשלב אותו בתזונה היומית שלנו. לפניכן הדרכים הנכונות לעשות את זה.

1. לא להימנע ממתוק

צילום: shutterstockתזונה נכונה לא כוללת רק סלט. יש דרך חכמה ובריאה לאכול גם מתוק

"כשאנחנו רוצות לרדת במשקל, או לשמור עליו יציב, הדבר הראשון שאנחנו נוטות לעשות הוא להימנע לגמרי ממתוקים", אומרת הנטורופטית ויועצת התזונה לירון לוי דהאן, "אבל זה לא טוב. נכון, סוכר הוא אחד המזונות שעלולים לגרום להשמנה, אבל לא חייבים לוותר עליו לגמרי. כשאומרים לנו להימנע ממשהו שאנחנו ממש רוצות, אנחנו נרצה אותו יותר, וזה יוביל אותנו להישבר לגמרי ולמצוא את עצמנו בהתקף זלילה. גם כשאנחנו שומרות, חשוב לפנק את הנפש, אבל במידה. כדאי להחזיק בתיק משהו קטן כמו שוקולד מריר או חטיף אנרגיה, שיהיה כשממש נרצה". במילים אחרות: לאכול מתוק, כן, אבל לעשות את זה חכם.

2. לאכול מתוק בשעות היום

מה זה חכם? למשל, לאכול את המתוק בשעות הנכונות, אלו שיעשו הכי פחות נזק. לפי לוי דהאן השעות הנכונות הן שעות היום המוקדמות. "אלה השעות שאנחנו הכי פעילות בהן, ולכן הסיכוי שבשעות אלה נפרק היטב את הסוכר ונשרוף את הקלוריות הוא הגבוה ביותר", היא מסבירה. "בנוסף, בלילה הסוכר הולך לטובת גדילה ושגשוג של רקמות השומן, מאחר שאנחנו לא משתמשות בשרירים".

3. להמעיט בממתיקים מלאכותיים

צילום: shutterstockסוכר אמיתי כמו שוקולד עדיף על ממתיקים - והכי טוב כחלק מארוחה מזינה

פעם היה מקובל לחשוב שממתיקים מלאכותיים הם הדרך הנכונה לאכול מתוק, מבחינת שמירה על המשקל. מחקרים מהשנים האחרונות סותרים את ההנחה הזאת, וחלקם אף הראה שלא רק שהממתיקים המלאכותיים לא מונעים השמנה, יכול להיות שהם עצמם קשורים להשמנה ולסוכרת. יש לכך השערות שונות: השערה אחת מניחה שהממתיקים המלאכותיים לא מספקים אותנו כמו סוכר, ולכן גורמים לנו לאכול יותר על מנת להשלים את החסר. לפי השערה אחרת, הממתיקים "מבלבלים" את הגוף ופוגעים ביכולת שלו לווסת את צריכת הקלוריות על פי טעם האוכל. קשה אולי להאמין, אבל אפילו הסוכר שיש בשוקולד מריר יותר בריא מממתיק מלאכותי. שוקולד מריר איכותי אפשר למצוא בחטיפי אנרגיה שהם בריאים יותר, משתיקים את המצפון ועדיין מספקים לנו סוכר בכיף.

4. לתחום את כמות הקלוריות

lev-tut (צילום: יח"צ)חטיפי גו פיט משיבולת שועל באריזה מדודה - מעט קלוריות, מעט סוכר והרבה סיבים תזונתיים

עד כמה אנחנו שולטות בכמות האוכל שאנחנו אוכלות? כנראה שלא ממש, גם אם נראה לנו שכן. מחקר מפורסם מ-2007 בדק ומצא שאנשים אוכלים לפי הכמות שמוגשת להם: אם המנה קטנה הם אוכלים מעט, ואם היא גדולה הם אוכלים הרבה, ובשני המקרים הם מרגישים מסופקים. לכן תמיד (ובמיוחד כשמדובר במתוק) רצוי לתחום מראש את המנה לגודל שיספק אותנו מצד אחד, אבל לא יכיל יותר מדי קלוריות מצד שני. הדרך הטובה ביותר לעשות את זה היא ללכת על מוצרים ארוזים בכמות קלורית קטנה, ורצוי שגם כמות הסוכר תהיה נמוכה. כך לא נתפתה לקחת תוספת, ונרגיש מסופקות כי סיימנו את המנה כולה.

5. לא לאכול קלוריות ריקות

כפי שאמרנו, מותר ואף רצוי לאכול מתוק, אבל עדיף שהוא יופיע כחלק מארוחה מזינה, במקום לבזבז אותו על קלוריות ריקות ומזיקות. לוי דהאן ממליצה לשלב את המתוק בארוחת הבוקר, במוצר שכולל מזונות בעלי ערך בריאותי גבוה כמו דגנים מלאים או שיבולת שועל. "מעבר לתרומתם הרבה לעיכול תקין, הסיבים המלאים מווסתים את העלייה של רמות הסוכר בדם, כך שהסוכר לא עולה בבת אחת אלא בהדרגה", היא מסבירה. "הדבר גורם לכך שהצורך שלנו למשהו מתוק לא יגיע מהר כל כך, כפי שקורה לנו עם אכילת סוכר נטו, כמו סוכריות או קצפת. שיבולת שועל טובה במיוחד, מאחר שעל הדרך היא גם מסייעת בהפחתת כולסטרול ומחלות לב, והיא מכילה ויטמיני B ובמיוחד B6 המיטיב עם מערכת העצבים המרכזית".



תגיות: , ,

מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה