איך מקשיבים לגוף?

הקשבה לגוף תסייע לכם להרגיש יותר רגועים ותשפיע גם על המצב הפיזי. קבלו 4 כלים בסיסיים שיעזרו לכם לחשוב אחרת ולשפר את שגרת היום יום

29/01/2015
גיא מסד קבלו עדכונים מגיא מסד
  • בדואר
  • RSS

הקשבה לגוף. צילום: שאטרסטוק

כולנו מכירים את הסיטואציה בה אנו מתחילים לחוש כאב ראש, חולשה או כאב גרון, והגוף מאותת לנו שהוא רוצה לנוח. בסיטואציה כזאת הגוף בעצם מתריע שזהו הזמן לשתות, לאכול או לקחת פסק זמן של מספר שעות מהעבודה ולבלות את שארית היום במיטה. אם היינו מקשיבים לגוף שלנו כפי שהקשבנו בתור חיילים למפקדים שלנו בצבא מצבנו היה הרבה יותר טוב. כאשר האדם חי בדרך קבע ב"הקשבה אקטיבית" לגוף שלו, הוא יכול למנוע מהגוף לצאת מאיזון ולחלות במחלות.

הגוף והשכל הם שתי ישויות נפרדות אשר משולות לסיבה ותוצאה. כאשר מתרחשת סיטואציה המתפרשת על ידי השכל באופן שלילי, התוצאה מתקבלת בגוף באופן פיזי. השכל מבטא את הבחירות שהאדם בוחר לעשות ועשוי לגרום לישות השנייה - הגוף, למתח, כאבים וחולשות.

ניתן לשוחח עם הגוף אם הבטן החלה לכאוב, האדם יכול לבדוק עם עצמו איזו סיטואציה התרחשה לפני חמש דקות למשל ולהבין - למה עכשיו כואבת לו הבטן. ההקשבה לגוף שלנו יכולה לרפא מכאובים, למנוע היחלשות של הגוף ובעיקר לחזק אותו. הגוף שלנו הוא מערכת מאוד חכמה אשר יודעת טוב יותר מאיתנו מה נכון לגוף. העובדה שלעיתים נשים ממשיכות לבצע את המטלות שלהן, מתאמצות וממשיכות לעבוד גם כאשר הגוף מתריע או דוחות את זמן הארוחות, הגוף שלהן מראה את אותותיו מבלי להתחשב בהן ומנחית את ההחלטות שלו בצורת כאב ראש, שפעת, כאבי גוף ועוד.

ישנם מספר כלים בסייסים ופשוטים ליישום אשר יכולים לשנות את האופן בו תראה שגרת היום של כל אחת ואחד:

דחיינות היא לא מילה גסה

דחיינות היא ביטויי שכיח בימים אלו - כשהכל עמוס ולחוץ וכשלא מספיקים לבצע מטלות. בעומס היומיומי הרב הקיים, בעיקר אצל הנשים המתפקדות גם כאמהות, כרעיות, בעלות משרה ואחראיות על משק הבית, ישנן פעולות ש"מותר" לדחות. זה בסדר לא לבצע מטלה מסוימת כי נקלעים למצב של עייפות, או צץ משהו דחוף יותר. הדחיינות נעשית מתוך החלטה להעביר פעולה מסוימת לזמן אחר ובכך להיות במצב של בחירה והחלטה מה נכון לעשות באותו רגע. לכן יש לראות בדחיינות פעולה הנעשית מתוך החלטה נבונה שבבסיסה סדר עדיפויות.

לא לשמור בבטן

מומלץ לא להשאיר דברים בבטן. דברים שחשוב להגיד ו"נתקעים בגרון" מבלי שנאמרו עלולים ליצור כאב גרון. לכל בעיית כאב של כל איבר בגוף יש הסבר הגיוני מנטלי ומדויק. כמו כן, אם אנו חושבים על משהו שמטריד אותנו, אשר "קשה לנו לעיכול" ולא מדברים עליו אנו מרגישים תחושת מועקה באזור הבטן שעשויה להוביל לכאב בטן. הדרך הבסיסית להבין מה המסר של הגוף היא להסביר לעצמנו את התחושה שלנו במילים, או לכתוב על הנייר את התחושה הגופנית שלנו ואז לשאול את עצמנו מה כרגע קשה לנו לעיכול. הפעולה לכשעצמה משחררת מתחים.

דמייני את המחר

יצירת תמונה של המציאות אותה האדם רוצה לעצמו, כולל הרגש החיובי שמתלווה אליה, תיצור מציאות זהה לזו שבדמיון. בכל ערב כדאי לדמיין איזה יום מוצלח יהיה מחר. כשאדם מתחבר למציאות שהוא רוצה באמצעות תמונה רלוונטית בדמיון, התוצאה תהיה חזקה וטובה. ניתן לדמיין את הפגישה המוצלחת מחר, את הבילוי המשפחתי שעתיד להתקיים מחר, את קבלת התוצאה הטובה במבחן או את קבלת המשרה לה אדם ממתין.

לבחור את סוג הטיפול או המטפל שמתחברים אליו

אם אדם הגיע למצב שדורש טיפול כתוצאה ממחלה או מבעיה גופנית, יש לבחור את המטפל שהכי מתחברים אליו. אם האינטואיציות אומרות שזה לא האדם הנכון או המתאים, כדאי לקבל חוות דעת שנייה או לבחור רופא/מטפל אחר. ברגע שאדם מתחבר לרופא שלו או למטפל שלו ומאמין בדרך הטיפול, הסיכוי לריפוי גדול יותר.

*****

גיא מסד הוא מפתח שיטת "הקשבה אקטיבית" לשחרור מכאבים.




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה