איך ליאורה גולדברג למדה לחיות בריא?

בשיא ההצלחה עם קריירה בינלאומית בדוגמנות סבלה ליאורה גולדברג מהפרעות אכילה ובולמיה. בשלב מסוים היא החליטה לעשות מהפך בחייה ומשם נפתח לה עולם חדש ומסעיר לא פחות

27/01/2015
ליאורה גולדברג קבלו עדכונים מליאורה גולדברג
  • RSS

ליאורה גולדברג. צילום: אריק מייזלצילום: אריק מייזל

יש ילדים ששרים מגיל 4, אחרים מבלים מול המחשב אני את שנות ילדותי ביליתי בטבע על רפסודת בביצה השכונתית, סקטים ורכיבת אופניים, וברגעים שקטים יותר מול מבחנות מעבדה עשיתי ניסויים כימיים במטבח הביתי של אמא וחולמת להיות כימאית וממציאת תרופות פלא.

אחרי שירות צבאי כחובשת בצה"ל ולימודי תואר בחינוך גופני בוינגייט נבחרתי בשנתי ה-22 למלכת החן וסגנית מיס אסיה, וכך נפתח פרק חדש ומרגש בחיי המושתת על המראה החיצוני שלי. את עשר שנותיי הבאות ביליתי במרחק אלפי קילומטר מהבית ובחצי השני של כדור הארץ, וכך נאלצתי לגנוז את מראה ילדת הטבע עם סנדלים תנכיים לטובת נעלי העקב ומראה הדוגמנית המטופחת.

התמכרויות ואכילה רגשית

הבדידות והלחץ התמידי להיות רזה ויפה הניעו אותי להתמכרויות ואכילה רגשית. כשחברותיי הדוגמניות בילו בערבים בשתיית אלכוהול ועישון אני חזרתי לחדרי מרגישה בודדה ורק עוגת גבינה מוקצפת שימשה לי כבת לוויה נאמנה. הדרך להפרעות אכילה ובולמיה התחילה בנקודה זו בחיי והם שהובילו אותי בסופו של דבר למציאת פתרונות והתעסקות תמידית בתזונה ובריאות טבעית.

במסלול חיי עברתי כמה מדרגות שאופיינו בתובנות ורמת מודעות שהולכת ומתפתחת עם הזמן. את התחנה הראשונה עשיתי בהונג קונג שם פגשתי קהילה שאוכלת תזונה מקרוביוטית טבעית, שמאפייניה הם תזונה צמחונית ראשונית שלא עברה תהליכים כימיים כלשהם ומקורותיה ברפואה סינית .

בתפריט המקרוביוטי יש כמות מזערית של פירות, סוכר ורק 5% חלבון מן החיי שמקורו בדגי ים. התזונה מבוססת על דגנים מלאים, קיטניות, אצות ים והרבה ירקות ירוקים מאודים וכמובן הכנות מזון מסורתיות כמו מיסו, טופו, סויה, וטמפה. בעקבות המפגש הפסקתי עם מוצרי החלב, בשר, קמח לבן וסוכר לבן ומהר מאוד התחברתי להכנות מזון מקרוביוטיות ורכשתי טעמים חדשים שפשוט עשו לי טוב בגוף ובנשמה. בפעם הראשונה הרגשתי שאני מרשה לעצמי לאכול מבלי להרגיש רגשות אשמה ומבלי החשש שאני אשמין. הרגשתי שבעה והנפיחות והקילוגרמים העודפים נעלמו ללא מאבקים. אלא שהכנות המזון המורכבות ועבודתי כדוגמנית מהר מאוד זרקו אותי חזרה למסלול אכילה מוכר וידוע - לחם, עוגיות דלות שומן, פירות הרבה קפה ודיאט קולה. ושוב חזרתי לדפוסים המזיקים המנהלים אותי.

עד גיל 30 התזונה שלי חוותה תנודות רבות עליות וירידות אבל לרגע לא שכחתי את תחושת הגוף הנפלאה שהרגשתי בתקופת הדיאטה המקרוביוטית, ורצה הגורל וזמן קצר לאחר שעברתי להתגורר בניו יורק נקלעתי לקורס הראשון ליועצים לתזונה ריפוי מקרוביוטית וכך שבתי לתזונה טבעית ומאוזנת.

הילדים זרקו את הסנדוויצ'ים

בהיותי אמא חדשה נדרתי נדר שילדיי יגדלו בריאים וחזקים רחוקים מהייסורים שאני חוויתי והם היו הכוח המניע לעשיית השינוי באורח החיים. למדתי בישול מקרוביותי במקביל ללימודי התזונה וביליתי שעות בבישולים, יחד עם מריה שניידר, שפית לתזונה צמחית מניו יורק ומחברת ספרים רבים.

כשילדי היו בני 3-5 כבר שלחתי אותם עם תיק אוכל "טבעוני" לגני הילדים ובית הספר. המציאות בבית הספר היתה קשה, הפיצה והלולי פופ היו הרבה יותר טעימים ואטרקטיביים ויום אחד נקראתי לבית הספר ושם נאמר לי שבנותי מגיעות לארוחת צהריים ללא אוכל, הסתבר שהם היו זורקים את הסנדוויצים "הטבעיים"בדרך לכיתה וכך זוכים לטעום משאר מזונות הילדים. רגשות האשמה הציפו אותי ועוד באותו יום העמסתי את שלושת ילדיי על עגלה ענקית בסופרמרקט ויצאנו למסע קניות מושחת של כל מה שהם רצו. בסופו של דבר מצאתי את קו האמצע ולמדתי לשלב בין מזונות טבעיים למזונות פופולריים כדי שהילדים לא ירגישו מקופחים ושונים.

בבית אכלנו מזונות בריאים ובשפע ובמסעדות ואירועים הילדים אכלו כמו חבריהם. אני מאמינה שכהורים עלינו לאכול בריא ולנהוג בתבונה ובשיקול דעת וכך לשמש דוגמא לילדנו. בסופו של דבר הילדים לומדים מתוך ההתבוננות, חיקוי וחשיפה יומיומית להרגלים בבית ובסביבה המיידית שלהם.

ליאורה אקוקה גולדברג. צילום: אריק מייזלצילום: אריק מייזל

שנת 2000 - התחנה הבאה היתה נסיעה אקראית עם חברה למרכז לניקוי רעלים והתחדשות היפוקרטס בקליפורניה. מסע ששינה את חיי ופתח אותי לעולם הטבעונות והמזון החיי. פה לראשונה אכלתי נבטים נבטוטים ושתיתי מיץ עשב חיטה. המפגש הראשון היה קשה מאוד. זכורה לי בבהירות ארוחת הצהריים הראשונה שכללה נבטים ונבטוטי קטניות ועוד כמה עלים ירוקים. הסתכלתי על הצלחת ארוכות כשדמעות חונקות את גרוני ותחושת ייאוש ורעב לאוכל בייתי חם עולים ומציפים אותי. פה גם הבנתי שאוכל בשבילי הוא סוג של אהבה ונחמה.

שרדתי את השוק הראשוני הרבה בזכות התמיכה של הצוות והאורחים, ומהר מאוד חוויתי את תופעות הניקוי הקשות כאבי ראש, עייפות, צמרמורות ואפילו דכאון ואלה עברו כמעט לחלוטין ביום החמישי לתהליך. נשארתי שם כשבועיים ולראשונה מזה שנים חוויתי תחושת בריאות, קלילות  ואנרגתיות שאי אפשר לתאר במילים.

כל כאבי הפרקים, המיחושים בגב ובברכיים נעלמו ואני הרגשתי ונראתי נפלא. התחושה נקלטה בכל תא בגופי והיא נקודת התייחסות לתחושת הבריאות שאליה אני אני תמיד שואפת להגיע. מתוך הסתכלות על מאות האנשים שעברו תהליכי ניקוי דומים במרכזי היפוקרטס בארה"ב למדתי שבריאות אפשר לרכוש ברוב המקרים ע"י שינוי באורח החיים, תזונה טבעית נקייה ושתיית מיצים ירוקים טבעיים ואולי משם נובעת האמונה החזקה והאופטימיות ששינוי אפשר לעשות בכל שלב וגיל.

פחות קיצונית

תזונה טבעית מאוזנת היא אתגר לא קטן גם למקצוענים שביננו. חיי היום יום כוללים תנאים פחות אידיאלים כמו שיגרת העבודה, מתחים, נסיעות, גידול ילדים, חתונות אירועים ובילויים, לכן חשוב ליצור שגרה בריאה והרגלי חיים טובים בבית. קל מאוד בתזונה טבעית להגזים בצריכת סוכרים ופחמימות ואני ממליצה להקטין את צריכתם כי אלה מעודדים דלקות בגוף ואף מעלים את רמות הטריגליצרידים בדם. מצרכים המכילים סוכר פירות, סירופ תירס, אגבה, סילאו מעלים את רמות הסוכר ופוגעים בבריאותנו. גם אני נוטה לאכול יותר מדי פחממות כמו פרכיות קוסמת וגם שקדים ואגוזים בכל פעם שאני מרגישה רעבה.

לאחרונה התחלתי לאכול מנת אורז מלא וקיטניות מבושלים בכל יום. אלה מספקים לי אנרגיה, פחמימות וחלבונים מאוזנים ואפילו ארוחה קטנה חמה ומפנקת. סביב המנה הזאת אני בונה ארוחות קטנות 4-5 ביום של שייקים ירוקים, סלטים, קציצות עדשים, שקדים ואגוזים ועוד. עם השנים למדתי להיות פחות קיצונית. גיליתי שמה שחשוב הוא להוסיף לתזונה (אם היא צמחונית או תזונה מערבית רגילה) יותר ירקות טריים, שמנים המכילים אומגה 3, דגנים וקטניות מלאים   ולהוריד כמה שיותר מזונות מעובדים עשירים בנתרן וסוכרים. המשפחה שלי (בן זוגי וילדנו) אינם טבעונים אבל נהנים מהכנות מזון כמו שייקים ירוקים, קציצות עדשים, סלטים ברוטב טבעוני, שקדים ואגוזים וקרקרים מפשתן בנוסף לשניצלים. לדעתי הרבה יותר חשוב לחנך את הדור הצעיר לשתות הרבה מים ולהמנע ממשקאות ממותקים, ממתיקים מלאכותיים, מוצרי חלב עתירי הורמונים ומוצרים מקמח לבן. אלה מזיקים הרבה יותר מאכילה מתונה של דגים או בשר. אצלנו במטבח יש כמה תוספי מזון שכולם לוקחים: ספירולינה, כלורלה, אסידופולוס ו-B 12,

פעילות גופנית היא חלק מהשגרה היומית שלי ואני חושבת שצריך לעשות כל יום פעילות כלשהיא בין אם הליכה ברגל, יוגה, שחיה או שעת כושר העיקר להניע את האיברים, להזיע ולשחרר את המתחים המצטברים בגוף. מלבד העובדה שאני מלמדת כמעט כל יום פילאטיס ובודירולינג אני הולכת לחדר כושר עם בן זוגי כמה פעמים בשבוע ועושה פעילות אירובית כ-20 -30 דקות. זוהי דרך מצויינת להזיע החוצה את הרעלים וחומרי הפסולת לעשות משהו בריא ביחד. אנחנו מבלים פעמיים-שלוש פעמים בשבוע במסעדות וכדי למזער את הנזקים אני מכינה לנו שייק ירקות בתוספת כף גרעיני צ'יה ממש כמה רגעים לפני היציאה. השייק בפירוש מקלקל את התאבון וכך אוכלים פחות.

אכילה מאוחרת אחרי השעה שבע בערב לא טובה לבריאות ולהיקף המותניים וחשוב לצמצם את הארוחות והבילויים סביב האוכל כמה שיותר. כשאוכלים פחות מתעוררים בבוקר אל יום חדש מלאי אנרגיה ושומרים בקלות על המשקל הרצוי .

הטיפים שלי:

- צרכו תזונה עשירה בסיבים תזונתיים, דלה בנתרן סוכרים וקמח לבן.

- הרשמו לחדר כושר או פעילות גופנית.

- הפכו את ענין הבריאות לעניין משפחתי וככה תזכו לתמיכה של בן או בת הזוג והילדים.

- זכרו שדיאטה מחזיקה מעמד כמה חודשים במקרה הטוב לעומת זאת שינוי באורח חיים הוא לכל החיים.

- ברוב המקרים בריאות היא לא עניין של מזל אקראי אלא תוצאה ופרס על אורח חיים בריא.

*****

ליאורה גולדברג היא יועצת מוסמכת לתזונה טבעית וקואוצ'רית לאיכות חיים, תשתתף בכנס טבעוני בריא 2 - כיצד להיות טבעוני בריא. הכנס יתקיים ביום שישי ה-30 בינואר, בין השעות 8:00-15:30 בתיאטרון גבעתיים.

לפרטים נוספים ולהרשמה - לחצו כאן




מיטב הכתבות והבלוגים של סלונה: בסלולרי שלך | במייל שלך

בחזרה למעלה